Auteursrechten

timur
Topic Starter
Berichten: 19

Auteursrechten

#1 , 11 dec 2008 15:38

Wij zijn een bedrijf die af en toe festivals en events voorziet van multicamera live captatie. (Het event wordt live opgenomen en gemonteerd door gebruik te maken van meerdere camera's)

Als wij nu een optreden filmen van een artiest dan wordt op onze harde schijf beeld en geluid opgeslagen. Nu is mijn vraag: vanwie is dit de eigendom nu. Van de artiest (omdat hij wordt gefilmd), van de organisator (omdat hij ons heeft ingehuurd), van ons (omdat wij alles monteren en filmen) of wordt dit contractueel bepaald.

Zoals ik al hebt gezegd, er wordt ook geluid opgenomen; is DIT eigendom van de artiest? Moet er een onderscheidt gemaakt worden.

Hartelijk bedankt

Timur

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber
Berichten: 572

#2 , 11 dec 2008 17:40

Rechten op film- en geluidsopnames maken deel uit van de naburige rechten die de eigenaar van de songs heeft.

Het hangt dus af van wie de auteursrechten op die songs in bezit heeft.

Bv. Artiest A heeft een platencontract met EMI belgium waarin gestipuleerd staat dat alle rechten eigendom zijn van de platenmaatschappij. op dat moment zijn die naburige rechten ook in bezit van EMI. Het is dus niet mogelijk om film- of geluidsopnames te doen zonder toestemming van EMI.

Het kan echter zijn dat die toestemming impliciet gegeven is. Als bv de organisator een algemene overeenkomst heeft met EMI (of SABAM in de plaats van EMI) dan kan het perfect mogelijk zijn dat die opnames mogen worden vertoond op het festival zelf. Ze logen dan in principe (tenzij contractueel anders bepaald) niet worden bijgehouden, laat staan gebruikt.

Zonder afspraken kan het opslaan van zulke beelden/geluidsbestanden niet.

timur
Topic Starter
Berichten: 19

#3 , 18 dec 2008 15:25

Bedankt. Ik heb nu al een veel beter beeld over de situatie.

Zoals je kan lezen verzorgen wij de video op events; als naar aanleiding van zo'n event een contractje/algemene voorwaarden wordt/worden opgemaakt wat moet daar dan precies instaan in mijn situatie.

Ik heb al wat algemene voorwaarden gevonden ivm verhuur van audiovisueel materiaal (wat wij gedeeltelijk dus doen) maar zijn er enkele dingen die u mij zou aanraden om daar ook in te zetten zoals bv deze auteursrechtelijk clausule?

Alvast bedankt

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 19 dec 2008 09:46

Zaken die op dwingende wijze in de wet worden geregeld hoeft u niet in de algemene voorwaarden te zetten, de algemene voorwaarden dienen immers om te regelen wat er bij wet niet geregeld wordt of waar er contractueel afwijkingen voor kunnen bestaan.

Ik zou voor elke vorm van activiteit een andere overeenkomst opstellen. Bv. als u een festival organiseert een apart contract voor het verhuur van licht en geluid, een apart contract wat betreft de diensten die daarnaast worden geleverd (bv. die opnames) en een apart contract voor de artiest.

Zet in uw algemene voorwaarden in dat u nooit aansprakelijk kan worden gesteld voor inbreuken tegen de auteurswetgeving en dat alle administratieve en wettelijke verplichtingen daaromtrent worden gedragen door de persoon die de artiest inhuurt of de zaal uitbaat. Zet er uitdrukkelijk in dat u de videodienst levert in opdracht van de organisator en dat hij alleen verantwoordelijk is voor de opnames.

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”