Hoe artistieke werken beschermen?

Lotje2
Topic Starter
Berichten: 31

Hoe artistieke werken beschermen?

#1 , 14 mar 2007 19:04

Hallo,

hoe kan ik mijn artistieke werken beschermen? Ik heb ergens gelezen dat je sowieso de rechten hebt over je werken, zonder je ergens te hoeven melden of zo. Is dit waar, en is dit dan echt veilig?

Bedankt om de tijd te nemen even te reageren!!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 mar 2007 11:33

?Art.1.? 1. Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welke vorm ook , direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk te reproduceren of te laten reproduceren...Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het werk volgens ongeacht welk proc?d? , met inbegrip van de beschikbaarstelling voor het publiek op zodanige wijze dat deze voor leden van het publiek op een door hen individueel gekozen plaats en tijd toegankelijk zijn, aan het publiek mede te delen.Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht de distributie van het origineel van het werk of van kopie?n ervan aan het publiek, door verkoop of anderszins, toe te staan.?(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten)

De auteur put de bescherming van werk dus uit de WET,zonder dat daartoe wat ook anders nodig is.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

djanodive
Berichten: 326

#3 , 24 apr 2008 16:47

Maar het is niet altijd eenvoudig om te bewijzen dat dit werk van jou is of dat jij de eerste was die ermee uitkwam.

Dus enkele tips: maak gebruik van het i-depot (zie www.boip.be) of stuur een aangetekende brief naar jezelf met daarin de werken (op papier, dvd, foto). Laat de enveloppe wel dicht.

Of je werk komt in een catalogus die een datum vermeld en zo meer....

Reclame

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”