jeugdhuis krijgt bedreiging voor laster en eerroof

ggc
Topic Starter

jeugdhuis krijgt bedreiging voor laster en eerroof

#1 , 19 nov 2007 20:42

Geachte,

Ik ben een voormalig medewerker van een klein jeugdhuis. Ik ben nu echter iets ouder en ben al enkele jaren niet actief meer betrokken bij het bestuur. Er is mij onlangs echter meegedeeld dat het jeugdhuis zware aantijgingen te beurt zijn gevallen, tot bedreigingen met juridische stappen toe. Het gaat over het volgende :

Een 8-tal jaren geleden toen ik nog actief betrokken was bij het reilen en zeilen in en om het jeugdhuis hadden wij een orignele naam voor een fuif bedacht. Ik ga deze naam hier nu niet gebruiken om meerdere redenen.

De fuif waarover sprake is, bestaat dus al 8 jaar ongeveer. Steeds met een trouw publiek en een gekende fuif in de omstreken, zelfs voor de dj's die er komen draaien (soms internationale bekenden). Er worden voor deze fuif geen affiches (niet meer) gemaakt. enkel strooibriefjes en een sms naar al de personen die zich hiervoor hebben opgegeven om deze sms te ontvangen.

Het probleem is, dat er sinds een 2 tal jaren een discotheek is opgericht , met dezelfde naam als onze fuif, een 50km van ons jeugdhuis verwijdert. Om een nog ongekende reden zijn er strooibriefjes gevonden van onze lokale fuif in de discotheek met dezelfde naam !

Dit natuurlijk tot groot ongenoegen van de uitbaters van de discotheek. Ik kan hier zeker begrip voor opbrengen, dat staat buiten kijf. IK heb echter nog wekelijks contact met het huidige bestuur van het jeugdhuis en zij hebben mij gegarandeerd dat zij niet weten hoe die flyers daar terecht zijn gekomen. Mogelijk is er een persoon in het spel die de problemen wil uitlokken. Het jeugdhuis heeft namelijk geen baat om jeugd aan te trekken die 50km van het gebeuren is verwijdered, gezien de maximale bezetting van het jeugdhuis maar 200 personen bedraagt.

Nu heeft de discotheek al informeel contact opgenomen met het jeugdhuis met de eis om onze fuif onmiddellijk stop te zetten en nooit meer naar buiten te mogen komen met deze naam. Er is ook email verkeer geweest tussen de discotheek uitbater en de voorzitter van het jeugdhuis, maar de antwoorden van de uitbater worden grimmiger en grimmiger met bedreigingen tot een dure rechtzaak toe. Zijn woorden "een rechtzaak die ons veel geld zal opleveren !"

Kortom een verontschulding is voor hen niet voldoende, ook al is er langs de kant van het jeugdhuis geen kwaad opzet in het spel.

Ik vind de bedreigingen van de discotheek zeer zwaar en als ik de emails lees die de discotheek stuurt lees, dan begint mijn bloed te koken. Het verhaal treft mij als dat van "david en goliath" de grote reus die de kleine man de kop wil indrukken.

Ik zou graag weten hoe het jeugdhuis er juridisch voor staat, gezien dat het jeugdhuis deze naam al 4x zo lang in gebruik heeft. Het jeugdhuis lijkt zelfs bereid de naam te veranderen gezien zij niet weten wat hun rechten zijn en niet over de financiele middelen beschikken om een mogelijke boete te overleven. Maar dat stoot mij (en vorige collega's) dan weer tegen de borst. Net omdat de fuif mij nostalgich maakt naar de vroegere tijden en het idee dat wij toen iets uit de grond hebben gestampt (het gehele concept) dat na acht jaar nog altijd een succes is.

Ik dank u alvast voor het doorlezen van de uitvoerige uiteenzetting.

Hoogachtend,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3041
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 nov 2007 21:46

Dat de flyers in de discotheek terecht komen en dat deze dat niet plezant vinden is inderdaad begrijpelijk.


Maar ivm met de naam, het jeugdhuis organiseert 8j geleden een fuif met de naam X, 6j later komt er een discotheek 50km verder met de naam X.


Ik ben geen jurist, maar me dunkt dat het jeugdhuis alleen het recht heeft om die naam te gebruiken om de "X" fuif ( of "X" discotheek ) te organiseren,indien de "X" discotheek kan aantonen dat zij de naam "X" eerder hebben gebruikt, dus meer als 8j geleden ziet het voor het jeugdhuis er minder goed uit, maar ik betwijfel sterk dat dat het geval zal zijn ;)

verzamel dus zoveel mogelijk bewijs dat u de naam "X" al zeker 8j gebruikt ( flyers, posters, verklaringen van het bestuur, etc ... ), stuur de discotheek een aangetekend schrijven met de nodige bewijzen en vermeld er dan bij dat indien zij kunnen aantonen dat zij de naam "X" langer als 8j gebruiken dat dit een een spijtige vergissing is.


Indien zijt NIET kunnen aantonen dat zij de naam "X" al minstens 8j gebruiken, dat u ( het jeugdhuis ) een klacht zal indienen wegens het misbruiken van de naam "X", laster en eerroof en het uiten van bedreigingen.

mapleleiah
Berichten: 1047
Locatie: Izegem

#3 , 19 nov 2007 22:11

Ik ben geen jurist, maar me dunkt dat het jeugdhuis alleen het recht heeft om die naam te gebruiken om de "X" fuif ( of "X" discotheek ) te organiseren,indien de "X" discotheek kan aantonen dat zij de naam "X" eerder hebben gebruikt, dus meer als 8j geleden ziet het voor het jeugdhuis er minder goed uit, maar ik betwijfel sterk dat dat het geval zal zijn ;)
Ik ben ook geen jurist maar dit hoeft niet noodzakelijk te kloppen.

Een bedrijf kan namelijk zijn naam deponeren / laten registreren. Dit wil zeggen dat zij dan het alleenrecht krijgen over die naam over een bepaald gebied (meestal België of benelux). Indien die discotheek dat gedaan heeft, dan staat het jeugdhuis vrij zwak. Het maakt in dat verband niet uit wie de eerste was.

Mijn eerste reactie was geweest "probeer een akkoord te sluiten" maar dat lijkt me niet meer mogelijk gezien de aggressiviteit van die discotheek.

Misschien weten de juristen hier een verdedigingsmogelijkheid?

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Beachcomber
Berichten: 572

#4 , 20 nov 2007 12:32

Je hoeft je helemaal niet te verdedigen. die discotheek heeft geen poot om op te staan.

De handelsnaam is enkel beschermd tegen misbruik voor handelsdoeleinden. een jeugdhuis is een vzw en stelt geen daden van koophandel. Daarnaast is het gebruik en de bescherming van de handelsnaam beperkt door bepaalde factoren, waaronder de afstand. Een afstand van 50km is nauwelijks relevant in deze materie, tenzij de discotheek wereldwijd befaamd is, wat me gezien de volwassen reactie van de uitbater nogal sterk lijkt.

Gebruik dus gewoon de naam voor de fuif zoals je al elk jaar doet. De discotheekuitbater is hete lucht aan het blazen.

RijmenamsK
Berichten: 50
Locatie: Tienen

#5 , 20 nov 2007 13:54

Ik zou hier toch mee oppassen. Zelfs al was die discotheek op 5000 km gevestigd van het jeugdhuis. Het blijft erom draaien, is de naam geregistreerd en zo ja door wie? Is hij geregistreerd door het jeugdhuis, dan moet de discotheek van naam veranderen. Is deze echter nooit door het jeugdhuis geregistreerd, maar wel door de discotheek 2 jaar geleden, dan heeft het jeugdhuis geen poot om op te staan. Dan kunnen zij alleen een nieuwe naam zoeken voor de fuif.

master in law
Berichten: 55

#6 , 20 nov 2007 20:14

De handelsnaam is de naam waaronder een vennootschap zaken doet. Deze handelsnaam is niet noodzakelijk dezelfde naam als de maatschappelijke benaming van de vennootschap, maar meestal is dit wel het geval. Daarnaast hebben we ook nog de merknaam, die tevens kan overeenstemmen met de maatschappelijke naam of handelsnaam.



Alvorens men een naam kiest voor zijn vennootschap dient men na te gaan of de gekozen benaming verschillend is van elke andere vennootschap. Het is immers zo dat indien de gekozen benaming dezelfde is als de benaming van een reeds bestaande vennootschap of bestaand merk, of zodanig gelijkend zou zijn dat er verwarring kan ontstaan, dan kan elke belanghebbende vorderen dat de naam wordt gewijzigd.



Hoe controleren



De NV EURO DB houdt op basis van de handelsregisters een lijst bij van alle handelsnamen. Men de nv EURO DB aldus contacteren om de lijt te bekomen van de reeds bestaande vennootschappen.



Wettelijke bepalingen



1. Vennootschapswet



De artikelen 28 en 117 van de Vennootschapswet bieden bescherming voor de handelsnaam van de vennootschap. In deze artikelen wordt bepaald dat elke vennootschap een naam moet kiezen die verschillend is van elke andere vennootschap. Zoniet kan elke belanghebbende eisen dat de gekozen handelsbenaming wordt gewijzigd.



Het is aldus oppassen geblazen, want de eerste gebruiker kan zonder verwarring of mogelijke verwarring te moeten aantonen, eisen dat de vennootschapnaam wordt gewijzigd en kan tevens een schadevergoeding eisen.



2. Wet op de handelspraktijken



De Wet op de Handelspraktijken en de voorlichting en bescherming van de consument, meer bepaald de artikelen 23.8° en 93 WHP voorzien in een bescherming ten voordele van de eerste gebruiker van de handelsnaam in kwestie. De bescherming bestaat erin dat de wet de eerste gebruiker een recht geeft op in rechte op te treden door middel van een vordering tot staking tegen iedereen die na hem een handelsbenaming gebruikt die bij het publiek verwarring kan doen ontstaan omtrent de betreffende onderneming. Want dit wordt namelijk beschouwd als zijnde een oneerlijke handelspraktijk.



Het criterium "verwarring veroorzaken of kunnen veroorzaken bij de consument" is bij toepassing van de Wet op de Handelspraktijken aldus wel een doorslaggevend element, daar waar dit bij de toepassing van de Vennootschapswet niet zo is.



Het criterium verwarring wordt getoetst aan de volgende gegevens:

de handelsnaam zelf

de aard van activiteit. Het is echter niet zo dat het om een soortgelijke activiteit moet gaan om een naamswijziging te kunnen eisen op grond van de Wet op de Handelspraktijken. Maar het er moeten wel raakpunten zijn Om tot verwarring aanleiding te geven

de ligging van de ondernemingen.

3.Benelux-merkenwet



Tenslotte kan uw handelsnaam ook nog beschermd wordt als een merk. De houder van een gedeponeerd merk geniet bescherming voor dit merk en kan tevens eisen dat deze merknaam niet gebruikt zal worden door een latere gebruiker van een handelsnaam. Let wel indien een vennootschap de eerste gebruiker was van de handelsnaam, kan deze er zich tevens tegen verzetten dat iemand andere deze naam zou deponeren als merk.



Besluit



Aangezien de eerste gebruiker op basis van verschillende wetsbepalingen bescherming geniet, zou het commercieel gezien geen goede zet zijn het toch te wagen een reeds bestaande handelsnaam te hanteren. Indien de eerste gebruiker hier achter komt, kan hij een vordering instellen opdat u uw handelsnaam onmiddellijk zou wijzigen en deze kan bovendien een bijkomende schadevergoeding eisen. Dit is niet alles. U kan zich wellicht ook al de kosten inbeelden die gepaard gaan met een verplichte naamswijziging (nieuw uithangbord, nieuw briefpapier, statutenwijziging en publicatie, kosten van de gerechtelijke procedure die ten laste vallen van de verliezende partij, ……)
damihi factum dabo tibi ius

j.demoor
Berichten: 10360

#7 , 21 nov 2007 12:00

“Art.2.1.Tekens die een Beneluxmerk kunnen vormen.1. Als individuele merken worden beschouwd de benamingen...en alle andere voor grafische voorstelling vatbare tekens, die dienen om de waren of diensten van een onderneming te onderscheiden...Art.2.2.Onverminderd...wordt het uitsluitend recht op een merk verkregen door de inschrijving van het merk,waarvan...”(25 FEBRUARI 2005. - Benelux-Verdrag inzake de intellectuele eigendom merken en tekeningen of modellen).

Ik ga ervan uit dat de discotheek haar benaming als merk liet inschrijven.Dit dient geverifieerd.

“Art.2.20.1. Het ingeschreven merk geeft de houder een UITSLUITEND recht. Onverminderd de eventuele toepassing van het gemene recht betreffende de aansprakelijkheid uit onrechtmatige daad kan de merkhouder op grond van zijn uitsluitend recht IEDERE derde die niet zijn toestemming hiertoe heeft verkregen, het gebruik van een teken verbieden :a. wanneer dat teken gelijk is aan het merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde waren of diensten als die waarvoor het merk is ingeschreven;b. wanneer dat teken gelijk is aan of overeenstemt met het merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten, indien daardoor bij het publiek verwarring kan ontstaan, inhoudende het gevaar van associatie met het merk...”(Benelux-Verdrag).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Beachcomber
Berichten: 572

#8 , 21 nov 2007 12:40

a. wanneer dat teken gelijk is aan het merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde waren of diensten als die waarvoor het merk is ingeschreven;b. wanneer dat teken gelijk is aan of overeenstemt met het merk en in het economisch verkeer gebruikt wordt voor dezelfde of soortgelijke waren of diensten, indien daardoor bij het publiek verwarring kan ontstaan, inhoudende het gevaar van associatie met het merk...”(Benelux-Verdrag).

Een VZW stelt geen daden van koophandel en is dus geen handelaar.
De activiteiten van een vzw vallen niet onder de noemer 'economisch verkeer' zolang de fuif overeenstemt met de statuten van de vzw; In het geval van een jeugdhuis zal dit de toets zonder veel moeite doorstaan.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 nov 2007 15:14

Een VZW stelt geen daden van koophandel en is dus geen handelaar.
De activiteiten van een vzw vallen niet onder de noemer 'economisch verkeer' zolang de fuif overeenstemt met de statuten van de vzw; In het geval van een jeugdhuis zal dit de toets zonder veel moeite doorstaan.
Een jeugdhuis dat een fuif organiseert neemt deel aan het economisch verkeer. Het zou me verbazen dat zij het merkenrecht niet moet eerbiedigen. Wat de Wet Handelspraktijken betreft zijn er voldoende uitspraken waarin gesteld wordt dat deze ook van toepassing kan zijn op een VZW, ook al stemmen de activiteiten overeen met het statutair doel. Ik meen me te herinneren dat o.a. de VZW Testaankoop veroordeeld werd voor praktijken in strijd met de Wet Handelspraktijken.

scorpioen

Beachcomber
Berichten: 572

#10 , 21 nov 2007 15:38

Dat is een afweging die volledig aan de appreciatie van de rechtbank onderhavig is. Er is tevens een verschil tussen een consumentenorganisatie als Test Aankoop en een jeugdhuis qua amplitude van 'economisch verkeer'. De wet handelspraktijken en voorlichting van de consument is tevens een wet die veel meer mogelijkheden biedt aan de rechter, specifiek om de bescherming van de consument zo uitgebreid mogelijk te maken. De Merkenwet is een stuk minder bruikbaar op dat vlak.

De term 'economisch verkeer' is inderdaad zeer ruim gekozen om alle vormen van pseudohandelsverkeer onder de wet te brengen, maar ik ben er vrij zeker van dat in dit geval zowel de kleinschaligheid van het jeugdhuis als de afstand tot de discotheek doorslaggevende elementen zijn om te kunnen spreken van niet-gegrondheid van de eis van de discotheek-uitbater.

Het zou mij daarnaast verbazen moest die discotheek - uitbater zijn naam hebben laten registreren als merknaam. Meestal zijn dat zelfstandigen of éénmansbedrijfjes die al moeite hebben om een milieuvergunning te hebben, laat staan dat ze dan een aanvraag zullen hebben ingediend bij het Europees merkenbureau.

Ik heb trouwens ook mijn twijfels wat betreft de naam van een discotheek als zijnde een 'merk'. ik heb geen idee over de werkelijke naam van de tent, maar het zou me verbazen moest die een zodanig zeldzame naam hebben dat niemand anders die gebruikt. Hoeveel café's 'onder den toren' zijn er niet. De artt. van het wetboek vennootschappen ter bescherming van de handelsnaam zijn m.i. hierop niet van toepassing zolang de activiteit van de vzw niet wordt aangemerkt als handelsdaad.

Ik denk dat het voor dit geval dan ook beter is van de zaak effectief voor een rechtbank te laten komen, ik ben er vrij gerust in dat het Jeugdhuis weinig te verwijten valt, gelet op de reeds jarenlange organisatie van de fuif en de afstand tot de (waarschijnlijk bijster marginale) discotheek.
Het enige wat ik het jeugdhuis aanraad is om zeer duidelijk het woord 'fuif' op de flyers op te nemen, samen met de naam van het jeugdhuis. dat is m.i. meer dan voldoende om te ontsnappen aan de eventuele verwarring.


Naast de weg: een burgerlijke rechtbank kan geen boetes opleggen. Het enige risico dat u loopt is om een schadevergoeding te moeten betalen en dat alleen als de discotheekuitbater kan bewijzen dat er schade is, dat die schade door uw gebruik van de naam gebeurd is en dat u een fout heeft begaan. Gezien u te goeder trouw ervan mag uitgaan dat u uw fuifnaam mag verder gebruiken zie ik ook daarvoor geen grond.

master in law
Berichten: 55

#11 , 21 nov 2007 17:47

De vennootschaps wet bepaald dat elke vennootschap een naam moet kiezen die verschillend is van elke andere vennootschap.
Een V.Z.W. beoogt weliswaar geen winst maar is en blijft desalniettemin een vennootschap en is aldus onderhevig aan de vennootschapswet.Bovendien mag een V.Z.W. winst maken maar deze winst dient aangewend te worden ter verwezenlijking van het maatschappelijk doel(dus geen dividend uitkeringen)
damihi factum dabo tibi ius

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#12 , 21 nov 2007 22:40

De vennootschaps wet bepaald dat elke vennootschap een naam moet kiezen die verschillend is van elke andere vennootschap.
Een V.Z.W. beoogt weliswaar geen winst maar is en blijft desalniettemin een vennootschap en is aldus onderhevig aan de vennootschapswet.Bovendien mag een V.Z.W. winst maken maar deze winst dient aangewend te worden ter verwezenlijking van het maatschappelijk doel(dus geen dividend uitkeringen)
Een VZW is geen vennootschap van vennoten, maar wel een vereniging van leden.

Het kan wel een onderneming zijn.

Zie:
http://www.notare.be/venn.htm
http://mineco.fgov.be/enterprises/cross ... Faq_nl.htm
en last but not least: http://www.just.fgov.be/img_justice/pub ... pdf/64.pdf

djanodive
Berichten: 326

#13 , 24 apr 2008 16:23

Ik denk dat het er niet toe doet wat de naam van die venootschap is, maar wel eerder of ze een merknaam hebben ingediend.

Maar mijn bescheiden mening is dat de eerste gebruiker van die naam deze kan blijven gebruiken, ook al heeft een ander de merknaam geregistreerd (op latere datum dan). Ik vermoed dat dan ofwel de eerste gebruiker een punt kan maken in de rechtbank, ofwel dat de eerste gebruiker die naam mag blijven gebruiken, maar dat de geregistreerde merknaam enkel daarna nog gebruikt mag worden door de venootschap die registreerde, met als gevolg dat ook zij alle inkomsten daaruit kunnen genereren als derden die merknaam zouden gebruiken. Maar met uitzondering van die eerste gebruiker(s).

Waarom denk ik dit:

Ik ken iemand die een format bedacht heef tvoor op de televisie. Dit format heeft hij verkocht en die andere firma heeft er een patent op genomen, maar de oorspronkelijke bedenker, die ik ken, mag deze format ook nog gebruiken (maar kan hem natuurlijk niet meer verkopen, in licentie geven, ...).

Herinner u trouwens nog het verhaal van Kamiel Spiessens? Die zou gebasseerd zijn op de naam van iemand in West-Vlaanderen?
Ik vermoed dat Chris Vandendurpel daar gelijk gehaald heeft voor de rechtbank. Waarschijnlijk met de reden dat die echte Spiessens enkel een 'handelsnaam' was terwijl onze Kamiel Spiessens misschien geregistreerd was bij het 'merkenbureuau of zelfs nog niet (maar die ander dus ook niet). Stel dat dit zo zou zijn, dan zou je toch niet kunnen eisen dat die echte Spiessens, die zijn zaak al 40 jaar heeft, van naam moet veranderen.

Of ik juist zit met mijn visie, weet ik niet, maar het is dan ook maar mijn mening. Zeker niet juridisch gestaafd.

Verbeter me.... :oops:

En laat je ons trouwens weten hoe het ondertussen gegaan is?

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”