Is SABAM verplicht te betalen?

Marc Dehertefelt
Topic Starter
Berichten: 3

Is SABAM verplicht te betalen?

#1 , 14 nov 2006 10:39

Mijn zoon heeft een kleinkunst-muziekband en schrijft hiervoor ook alle teksten. Om de groep opweg te helpen heb ik samen met hen een optreden georganiseerd in een theater. Hiervoor stuurt SABAM nu een rekening??

Vraag is: Mag SABAM een rekening sturen, terwijl de artiest in kwestie eigen geschreven teksten heeft gebruikt voor eigen rekening en terwijl hij nog geen lid is van SABAM. Er zijn dus geen werken gebruikt waarop rechten verschuldigd zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3041
Locatie: st-niklaas

#2 , 16 nov 2006 00:46

kdenk dat een goed uitgelegd ( aangetekend? ) schrijven naar SABAM al veel kan oplossen :)




ps: ksnap het ook nie ze waarom een rekening sturen :shock:

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 16 nov 2006 12:04

?Art.1.? 1. Alleen de auteur van een werk van letterkunde of kunst heeft het recht om het op welke wijze of in welke vorm ook , direct of indirect, tijdelijk of duurzaam, volledig of gedeeltelijk te reproduceren of te laten reproduceren...Art.66.De vennootschap heeft de plicht de rechten te beheren die door deze wet worden erkend wanneer de rechthebbende daarom verzoekt en dat verzoek overeenstemt met de doelstelling en de statuten van de vennootschap...Niettegenstaande ieder andersluidend beding, kunnen de statuten, reglementen of overeenkomsten van de vennootschappen een rechthebbende niet beletten het beheer van een of meer categorie?n van werken of prestaties van zijn repertoire toe te vertrouwen aan de vennootschap van zijn keuze of om het beheer zelf uit te oefenen...?(30 JUNI 1994. - Wet betreffende het auteursrecht en de naburige rechten).

Ik ga ervan uit dat tijdens het optreden van uw zoon in het theater geen werken opgevoerd zijn van andere auteurs en dat uw zoon het beheer van de rechten op zijn werken niet toevertrouwde aan SABAM.In dat geval kan SABAM geen rechten innen.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) in http://just.fgov.be

Reclame

Marc Dehertefelt
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 16 nov 2006 12:56

Inderdaad, in dit bestand http://mineco.fgov.be/intellectual_prop ... bel_nl.pdf staat het beschreven.

Alvast bedankt.

evgoeth
Berichten: 557
Locatie: Ten zuiden van Antwerpen

#5 , 21 nov 2006 09:40

Heb dit gevraagd aan een werknemer van Sabam, en zij zei hetzelfde.

Als er geen covers worden gespeeld, dient er niet betaald te worden.

Als hij zich bij Sabam, aansluit echter w?l.

mary q
Berichten: 1

#6 , 21 jan 2007 14:47

Ik vraag mij dus al lang af welk recht sabam heeft om u een rekening toe te sturen indien ze zelf geen lijst voorleggen van de artiesten die bij hen geregistreerd staan?
Zelfs als je ze een playlist toestuurt, krijg je geen feedback erop. Je zou toch wel een zeker transparantie verwachten om te zien waar het geld dat je betaalt naartoe gaat!
Waar putten ze eigenlijk hun legitimiteit? In elk ander geval zou dit volkomen onwettig zijn!

Terug naar “Auteursrechten, merken & patenten”