kosten wijziging huwelijkscontract

gertve
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

kosten wijziging huwelijkscontract

#1 , 12 sep 2018 15:03

Beste,

We zouden graag willen weten wat de maximum kostprijs is om een huwelijkscontact wettelijk stelsel te wijzigen naar een huwelijkscontract met scheiding van goederen. Daar de inbreng van mij groter is dan voor mijn partner lijkt het logisch dat er een later ook een eerlijke verdeling is. Ik zelf heb 6 kinderen en mijn partner heeft 2 kinderen, ook hier lijkt het ons fair dat er later hiervoor ook een faire verdeling is. We hebben samen een huis gekocht waarvoor mijn inbreng 3/4 is en mijn partner 1/4 maar door ons huwelijkscontract wettelijk stelsel zal er later dan ook geen eerlijke verdeling gebeuren. We zouden dit graag willen aanpassen maar daarvoor hadden we graag een maximale of -adviesprijs gekend.
Alvast bedankt.
GV

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 12 sep 2018 19:41

Het wettelijkstelsel bij huwelijk is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten: wat elk bewijsbaar had voor jullie huwelijk blijft van jullie apart. Als de akte van aankoop bevestigt dat jij 3/4e inbracht en zij 1/4e dan wordt daar “later” rekening mee gehouden. (Scheiding van voorhuwelijkse goederen (en bewijsbare erfenissen))

Als daarvan niets in de akte staat en het huis 50/50 geschreven staat dan is “later” de helft voor uw kinderen en de andere helft voor uw pluskinderen.

Als de meerinbreng tijdens het huwelijk verdiend werd dan is t elk de helft (gemeenschap van aanwinsten).

Een nieuw huwelijkscontract “scheiding van goederen” laat je toe je toekomstige meerinkomsten voor uw kinderen te houden. Anderzijds moet elke partner bijdragen aan de gemeenschappelijke kosten volgens zijn draagvermogen.

Ook de nieuwe successieregels openen mogelijkheden.

Voor 500€ schrijft een notaris al een stevige akte maar als ook de woning moet herschreven worden kan het meer zijn. Bedrag onder voorbehoud.

Best een afspraak maken met de notaris om eea door te spreken. Dan kan je met kennis van zaken keuzes maken. Een notaris is een ambtenaar die een consultatie niet mag factureren. Ga wel voorbereid met vragen waar jullie beiden achterstaan want wat jij wil is nadelig voor haar en haar 2 kinderen ...

Reclame

Terug naar “Andere”