niet terugbetaalde privé-lening met contract

mathiasssss
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

niet terugbetaalde privé-lening met contract

#1 , 07 sep 2018 14:33

Hallo

Ik heb een vraag betreffende een privé-lening die ik met iemand ben aangegaan, maar die -zoals waarschijnlijk de meeste geschillen bij privé-leningen- nog niet terugbetaald werd.

Even een schets van de situatie: iemand die ik tijdens het beoefenen van een gemeenschappelijke hobby heb ontmoet, een expat uit Noorwegen die in Brussel werkt, had dringend, maar discreet nood aan cash geld. Omwille van zijn echtscheiding kon hij niet zelf aan het geld en hij wist dat ik een aanzienlijk bedrag in cash geld thuis had liggen.

Na even getwijfeld te hebben, toch maar ingegaan op zijn voorstel. Uiteraard eiste ik een contract, en zijn Europees paspoort voor deze lening, en dat is er ook gekomen, ondertekend, geld overhandigd en een maand later zou ik mijn geld plus interest terug hebben (op 1 mei 2018).

Omdat ik op 1 mei niet in Brussel was vroeg ik of het later die week kon, en dat was geen probleem. Nu sinds 1 mei heb ik al dagelijks naar hem gestuurd om een afspraak te proberen regelen, maar ik krijg telkens zwakke excuses en wanneer ik hem te veel lastig val, dreigt hij met het mij te blokkeren e.d. Heb ook al eens gezegd dat ik niet anders kan dan naar de politie gaan als ik mijn geld niet terug krijg waarop hij antwoordt met iets als “Als je dat doet, zorg ik ervoor dat de gerechtskosten oplopen tot veel meer dan onze initiële lening” (wat op dit moment financieel voor mij al te veel is)…

Nu gisteren heeft hij mij geblokkeerd op Facebook en hij beantwoordt zijn mails nauwelijks de laatste 2 weken, terwijl ik het geld momenteel zelf eigenlijk nodig heb (financiële tegenslag).

Ik weet dat het heel naïef van me klinkt, maar dat buiten beschouwing gelaten: Wat kan ik hier best voor doen? Naar politiekantoor gaan en dit uitleggen? Direct naar een advocaat met het contract? Heb ook al gehoord dat een aangetekend schrijven van een advocaat iets is wat soms gebeurt. Ik ben echt ten einde raad…

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 sep 2018 14:49

Dit is een contractueel geschil. De politie gaat zich hier niet mee bezig houden. Je zal de schuldenaar dus via een AS in gebreken moeten stellen, en als hij dan niet betaalt, kan je enkel naar de rechtbank stappen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”