alimentatie/biezonder kosten fiscaal aftrekbaar

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

alimentatie/biezonder kosten fiscaal aftrekbaar

#1 , 15 jul 2018 10:38

Waarde forumvrienden,

Hier een vraagje dat tegelijkertijd misschien een tip kan zijn.
Ouders die alimentatie betalen voor hun kinderen kunnen dat fiscaal inbrengen. Daartoe vullen ze dat in op de belastingsbrief en voegen er het bewijs bij (bankafschriften).
Een vervelend nadeel zijn de "biezonder kosten" die kan je niet inbrengen voor fiscale aftrekbaarheid. Daarom zijn er ouders die samen (via EOT) een hoger all-in bedrag kinderalimentatie beslissen, maar geen "biezondere kosten" zodat de volledige som aftrekbaar is.
Mijn vraag: Stel dat, ouders die een (vroeger) vonnis hebben met de opdeling kinderalimentatie/ biezondere kosten appart, samen beslissen dat de betalende ouder de maandelijkse kinderalimentatie met een vast bedrag verhoogt, zodat er bepaalde biezondere kosten reeds gedekt zijn (bvb. school-transport- sport - vrije tijd - orthodontie) Dit uiteraard in gemeenschappelijk akkoord. Kan die ouder dit verhoogd bedrag dan ook volledig ingeven voor fiscale aftrekbaarheid, gestaafd met de maandelijkse bakuittreksels? Als het mag, zou het een opmerkelijk groter fiscaal voordeel kunnen betekenen, toch?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 jul 2018 11:36

Is dat wel eerlijk en geen discriminatie? Ik ben niet gescheiden, en heb mijn kinderen normaal opgevoed. De kosten voor hun onderhoud heb ik volledig moeten betalen (samen met niet werkende echtgenote). Die kosten mocht ik echter niet aftrekken. Is de aftrek voor kinderen ten laste niet veel lager dan de aftrek voor de betaalde alimentatie?

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

#3 , 15 jul 2018 12:23

tja marva, dan is de fiscale aftrekbaarheid van alimentatie op zich wellicht al een discutabel gegeven. Maar het is wel de wettelijke situatie. Onafgezien daarvan meen ik dat een gescheiden ouder die ali betaalt voor zijn kinderen dan weer andere (fiscale) nadelen heeft. Maar om even terug te keren naar mijn initiele vraag: kunnen ouders fiscaal technisch gezien ali+ een maandelijks vast forfait voor biezondere kosten integraal onderbengen binnen de fiscale post "onderhoudsgelden die in aanmerking komen voor fiscale vermindering".

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 22 jul 2018 09:04

tja marva, dan is de fiscale aftrekbaarheid van alimentatie op zich wellicht al een discutabel gegeven. Maar het is wel de wettelijke situatie. Onafgezien daarvan meen ik dat een gescheiden ouder die ali betaalt voor zijn kinderen dan weer andere (fiscale) nadelen heeft. Maar om even terug te keren naar mijn initiele vraag: kunnen ouders fiscaal technisch gezien ali+ een maandelijks vast forfait voor biezondere kosten integraal onderbengen binnen de fiscale post "onderhoudsgelden die in aanmerking komen voor fiscale vermindering".
Ik moest meermaals ook het vonnis voorleggen als bewijs, net omdat ze het verdacht vonden dat ik zo veel betaalde. In mijn geval klopte het wel omdat ik zo een all in alimentatieregeling heb ( jaarlijks rond 6.500 EUR te betalen).

Fons54
Berichten: 445

#5 , 13 aug 2018 09:46

Ook dit jaar moet ik alle bewijzen voorleggen....

Jabbe
Berichten: 586

#6 , 13 aug 2018 20:49

Alles hangt vooral af van het belastingkantoor dat uw aangifte behandelt en het verschil in behandeling zou eigenlijk niet mogen. In principe zijn zowel de regelmatig betaalde onderhoudsbijdragen alsook de (niet-regelmatige, dus) uitzonderlijke kosten aftrekbaar. Andere niet-regelmatige onderhoudsbijdragen tellen niet mee.
Ik heb dat ook al een paar keer meegegeven in een andere topic:
Het hof van beroep van Antwerpen bevestigde in een arrest al dat studiekosten (huur van een ‘kot’, inschrijvingsgelden, kosten van cursussen) van de kinderen die bij de moeder verblijven, betaald door de gescheiden vader, worden aanvaard als aftrekbare onderhoudsgelden.

Een zaak waarover het hof van beroep van Brussel zich recent uitsprak, handelde over een ouder die onderhoudsgeld betaalt aan een dochter, waarvan een gedeelte betrekking heeft op dekken van uitgaven voor lidmaatschap van een golfclub, een abonnement op een tijdschrift voor jongeren, wintervakanties en kosten in verband met een moto. De fiscus verwerpt dit gedeelte van de onderhoudsuitkering, omdat het de strikte dekking van de levensbehoeften van de dochter overschrijdt.
Maar volgens het hof beperkt de administratie op die manier de wettelijke plicht van ouders ten onrechte tot een loutere plicht in het voorzien van de ‘levensbehoeften’ van hun kind, terwijl ‘unaniem’ wordt aanvaard dat deze plicht neerkomt op een ‘algemene’ plicht om te zorgen voor het ‘levensonderhoud en opvoeding’ van de kinderen.
Lees meer in dit artikel van De Standaard. Ik geloof niet dat op dat vlak veel is veranderd. En als de fiscus dat niet aanvaard, dan kan men best procederen tegen hun argumentatie die geen steek houdt.

Zelf heb ik altijd bijzondere kosten toegevoegd aan de regelmatige bijdragen. Ik heb daar nooit een vraag tot bewijs gekregen, of een afwijzing van inbreng in mijn aangifte ontvangen.

eylis
Topic Starter
Berichten: 8837

#7 , 13 aug 2018 21:05

thnx voor de info Jabbe!

Terug naar “Andere”