Terugbetaling lening vriendin

Waas01
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Terugbetaling lening vriendin

#1 , 20 jun 2018 18:52

Een drietal jaar geleden heb ik een aanzienlijke som geleend aan een vriendin. Dit geld is overgeschreven en er is toen niets van op papier gezet, ook niets concreet afgesproken ivm de terugbetaling. Na een eerste kleine terugbetaling vlak erna werd hierover gezwegen, oa door financiële problemen van haar kant. Na herhaaldelijk aandringen van mij en steeds maar valse beloftes van haar kant heb ik haar einde 2017 een zelfgemaakt contract doorgemaild dat zij gehandtekend teruggemaild heeft. Dit contract voorzag in kleine maandelijkse afbetalingen.

Ondertussen zijn we juni, heb ik elke maand moeten aandringen om de betaling te doen en heb ik sinds eind april niets meer ontvangen ondanks allerhande beloftes. Aangezien ik dit grondig beu begin te worden, ze niet meer antwoordt op berichten en de terug te betalen som nog groot is vroeg ik mij af of ik op basis van dit contract, bankafschriften, tekstberichten hier iets aan kan doen? Of is dit allemaal te weinig als echt bewijs? Ik wil hier ook zelf geen kosten aan maken dus eventuele advocaat- of gerechtskosten wil ik dan ook op haar kunnen verhalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2018 10:05

...heb ik haar einde 2017 een zelfgemaakt contract doorgemaild dat zij gehandtekend teruggemaild heeft.
Het had beter geweest had ze dit contract gehandtekend teruggestuurd met de post. Als zij beweert dat je haar handtekening van ergens anders ingescand hebt en op het document geplakt, kan een rechter daarin meegaan. Maar een rechter mag ook oordelen dat de gescande handtekening wel rechtsgeldig is. Als de tegenpartij de handtekening niet betwist, is er uiteraard geen probleem.
vroeg ik mij af of ik op basis van dit contract, bankafschriften, tekstberichten hier iets aan kan doen? Of is dit allemaal te weinig als echt bewijs?
Neen, dit alles samen (bankafschrift van de storting van het volledige bedrag, SMS-en ivm terugbetaling en het contract), zijn zwaar genoeg om voor een rechtbank het bestaan van de lening te bewijzen.
Ik wil hier ook zelf geen kosten aan maken dus eventuele advocaat- of gerechtskosten wil ik dan ook op haar kunnen verhalen.
Begin met een aangetkend schrijven op te stellen (vergeet het niet te dateren) waarin je zakelijk het verloop van de lening overloopt en de bewijzen hiervan aanlevert:

1. Op dag XXXX het bedrag YYYY overgeschreven op bankrekening ZZZZ (zie rekeninguittreksel in bijlage).
2. Eerste terugbetaling op XXXX voor een bedrag van YYYY ( zie rekeninguittreksel in bijlage).
3. Verder nog een aantal kleinere terugbetalingen, waardoor het openstaande schuldsaldo op dit moment nog YYYYY is.
4. Text berichten gestuurd om aan te dringen op de afbetaling (deze zijn bewaard als bewijs voor een eventuele rechtszaak).
5. Afbetalingscontract ogpesteld op datum XXXX (zie kopie in bijlage).

Meld haar dat ze zich sinds datum XXXXX niet meer aan het afbetalingsonctract houdt. Dat ze YYYY achter staat op dit moment. Vraag haar die achtestal te betalen en zich verder aan het afbetalingscontract te houden. Meld haar dat als ze de achterstal niet binnen de 14 dagen betaalt en / of de afgesproken betalingen in de toekomst op zich laten wachten, je niet zal nalaten naar de rechtbank te stappen om de volledige terugbetaling van het openstaande saldo in één keer op te eisen, en dat eventuele gerechtskosten die dit met zich zou meebrengen, dan ook voor haar rekning zullen zijn.

Als daar geen reactie op komt, of ze houdt zich niet aan de afspraken, kan je niet veel anders doen dan effectief naar de rechtbank stappen. Als het betwiste bedrag kleiner is dan 2.500 € zal dit vrederechter zijn en kan je dit perfect zonder advocaat doen (afin, je kan altijd jezelf verdedigen, maar bij de vrederechter is het niet ongewoon dat je dit doet).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Terug naar “Andere”