Wanneer persoon ten laste?

delady
Topic Starter
Berichten: 547

Wanneer persoon ten laste?

#1 , 20 jun 2018 18:44

Als de echtgenote al jaren invaliditeit heeft..is zij dan ten laste voor de echtgenoot of niet?
Voor de ziekenkas of belastingen?
Want stel dat echtgenoot ook invaliditeit krijgt..
Als zij ten laste is..krijgt hij 65%
Indien niet..krijgt hij 40%
Dan zou hij van 58.68 naar 39.98 gaan?
Zij ontvangt 34.33
Grensbedrag zou 970.67 zijn voor riziv?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2018 10:28

Een echtgenoot / echtgenote kan NOOIT ten laste zijn van de partner. Ik denk dat je iets anders bedoelt (huwelijksquotiënt of iets in die zin?)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#3 , 23 jun 2018 15:52


Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 24 jun 2018 17:40

Alleen ziekenfonds zou daar het antwoord op kunnen geven, omdat het "gederfd ( verloren ) loon van beide personen moet gekend zijn .Waarom vraag je het hen niet ? Of weten ze het zelf niet ?

- dan gaan ze kijken wie het hoogste loon had ( is niet hetzelfde dan ziekteuitkeringen ), en die persoon geven ze gezinslast , de andere niet.
- er is ook nog ergens in 2013 een wetgeving bijgekomen, die zorgt dat men in dergelijke situatie niet naar het bedrag van samenwonende zakt, maar naar het bedrag van alleenstaande

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 jun 2018 09:49

Een echtgenoot / echtgenote valt niet onder "persoon ten laste". Verder: zie uitleg jefke.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

delady
Topic Starter
Berichten: 547

#6 , 25 jun 2018 13:37

Dank u

Terug naar “Andere”