eigen inbreng en voorafname

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

eigen inbreng en voorafname

#1 , 23 feb 2018 17:55

Eigen inbreng
AUB,
wie kan me raad geven
ik kocht een woning aan met mijn partner
nu wordt deze verkocht en de verkoop is net genoeg om de openstaande hypotheek af te lossen
ik bracht destijds 50000 euro inbreng in
gezien er enkel geld is om de hypotheek af te lossen heb ik mijn 50000 niet terug, want er is geen meerwaarde
hoe kan ik dit oplossen
we waren wettelijk samenwonend en in de akte bij de notaris liet ik de inbreng schrijven met een zin na verkoop en voorverdeling kan ik een voorafname doen, doch er is niets over om vooraf te nemen
wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 23 feb 2018 18:32

Kan je eens de exacte zinnen aangeven wat er in de akte staat?

Eerste poging: de verkoopprijs volstond net om de lening (en kosten) te betalen. Je doet een een voorafname van 50.000€ doch zit samen met een schuld van 50.000€ die voor elk de helft is. Je ex moet je dus dan 25.000€ die je kan proberen invorderen bij hem omdat jij zijn 25.000€ “voorschoot”. Bank is immers bevoorrecht om het openstaand kapitaal (plus kosten) te innen.

De berekening van het correcte bedrag is ingewikkelder. De notaris zou je moeten kunnen helpen om het correcte bedrag te bepalen ifv de exacte formulering in de aankoopakte.

Etak
Topic Starter
Berichten: 110
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 feb 2018 20:51

Dus even verduidelijken
De woning werd al verkocht en alles werd reeds geregeld bij de notaris,de verkoopprijs was net genoeg om de openstaande hypotheek te betalen
Er schiet dus niets meer over en bijgevolg is mijn 50000 eur inbreng niet over om terug te nemen,maw de woning had geen meerwaarde
In de aankoopakte die tevens 50/50 is/was , stond, ze komen bij deze overeen dat bij vervreemding en ongeacht de omstandigheden,ik ten allen tijde het recht zal hebben om na betaling van het nog openstaand krediet en voor elke verdeling het ingebrachte bedrag mag vooraf nemen

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 23 feb 2018 21:40

Mijn reactie was dus correct: je neemt je 50.000€ doch je hebt samen een schuld van 50.000€. Elk dus 25.000€. Je kan moeilijk verwachten dat je ex voor de volle schuld opdraait. Je verliest elk 25.000€ (mits je je geld bij je ex gevorderd krijgt want dat is niet het probleem van de bank). Begin al met uw ex aangetekend tot betaling te verzoeken. Levert dit niets op dan rest je de rechtbank. Als hij natuurlijk notoir onvermogend is zal hij wel veroordeeld worden doch z n schuld niet kunnen betalen.

Terug naar “Andere”