Belgisch kenteken buitenland

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

Belgisch kenteken buitenland

#1 , 15 jan 2018 21:56

Ik woon niet meer in België, maar rijd nog wel rond met een Belgisch kenteken. Dat zo gedaan, omdat ik een gepersonaliseerde nummerplaat heb en die graag wil behouden.

Nu ben ik toch eens de voors en tegens tegen elkaar aan het afstrepen.

De voornaamste voor is natuurlijk die plaat. Verder is er geen enkel voordeel. De verzekering is hier goedkoper, alsook de wegenbelasting. Verder geldt er geen significante kosten voor de import. Ook maakt het noch de fiscus noch de politie hier wat uit dat ik rond rijd met een buitenlandse kentekenplaat. Natuurlijk trekt zo'n gepersonaliseerde plaat nog weleens de aandacht, maar ik heb niets te verbergen en zo'n controle is vooral een formaliteit.

Een van de vervelendste nadelen is dat ik voor een keuring natuurlijk naar België moet om de auto daar te laten keuren. Ook heeft iemand me erop gewezen dat de fiscus zich vanwege de Belgische nummerplaat op het standpunt kan stellen dat ik inwoner ben van België. Hoewel ik dat niet ben en er verder ook geen enkele indicator is dat ik dat zou zijn.

Heb ik iets over het hoofd gezien?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3293

#2 , 16 jan 2018 11:43

Woon je in een EU-land? Dan moet je de auto er binnen de 6 maanden inschrijven.
https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_nl.htm

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#3 , 16 jan 2018 19:57

Ja, een EU-land. Officieel moet het ook, niemand maakt er hier ook een probleem van. Wegenbelasting is hier op gebruik, ongeacht je nummerplaat. Als er 'n Amerikaan hier rond komt rijden met een Amerikaanse nummerplaat, moet hij ook betalen en een local die niet rondrijdt, betaalt dat niet.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 16 jan 2018 20:26

Ook keuring kan in het buitenland.
http://verkeerweb.be/tcontr/art23terquaterquinq.html

Natuurlijk wel een probleem met boeten want uw wagen is niet in dat land te traceren naar een eigenaar.

Ik dacht enkele jaren geleden hier in de gemeente iemand die al tientallen boeten had opgelopen.. duizenden € dacht iets van 30.000.
Gezien steeds in dezelfde omgeving .... heeft de politie toch eens wat maar aandacht besteed en persoon is dus ook tegengehouden - ineens betalen - auto mocht ook blijven staan - en rijbewijs werd ineens ingetrokken ( had ook al enkele rijverboden die dan ook betekend zijn geworden).

Uit de gekoppelde gegevens van persoon en adres met belastingen kan men toch vaststellen dat u niet meer in BE woont.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#5 , 16 jan 2018 21:16

Interessant, keuren kan in het buitenland, maar als die auto in België komt, dan moet er wel een Belgische keuring worden gedaan zo te lezen. Bij controle door de politie zal men opmerken dat de keuring niet in orde is, denk ik.

Een Belgische boete kan men doorsturen naar het adres dat men van mij heeft. Hier kent men geen boete in de bus, enkel bij staande houding. Dan is het sowieso direct betalen altijd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 16 jan 2018 23:22

Hoe doen ze dat dan met parkeerovertredingen of flitspalen?

artemis
Berichten: 3293

#7 , 17 jan 2018 10:00

En wat zegt uw verzekeraar?

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 17 jan 2018 12:38

Ben toch wel eens benieuwd over welk land binnen de EU we hier spreken. Ergens in Oost-Europa?

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#9 , 17 jan 2018 17:25

Hoe doen ze dat dan met parkeerovertredingen of flitspalen?
Hier kent men enkel de mobiele flitspaal, wat een radarapparaat is in de politieauto. Te hard rijden is direct staande gehouden worden en betalen. Geen geld? Dan gaat er wel een agent mee naar de bank. Betaald parkeren is hier een zeldzaamheid en als het het geval is, dan is er sprake van een bewaakte parking die vaak afgesloten is. Je komt er dus niet uit zonder te betalen. Voertuigen die hinderlijk geparkeerd staan worden volgens mij gewoon direct weggesleept. Ik veronderstel dat je je boete moet betalen voor je je auto weer mee krijgt.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#10 , 17 jan 2018 17:39

En wat zegt uw verzekeraar?
Die zegt daar eigenlijk niet veel van. Veel zaken heeft men natuurlijk ook wel afgedekt in de voorwaarden. Vervoer van plek ongeval naar huis, geldt. bv. enkel in België. Wellicht dat er feitelijk zelfs geen dekking is als puntje bij paaltje komt?

Eventueel zou ik natuurlijk hier een verzekeraar kunnen zoeken. Neem aan dat ik niet verplicht ben per se te verzekeren bij een Belgische verzekeraar (vrijheid personen, goederen en diensten). Ander verhaal is natuurlijk of een buitenlandse verzekeraar het risico accepteert.

artemis
Berichten: 3293

#11 , 17 jan 2018 18:21

En wat zegt uw verzekeraar?
Die zegt daar eigenlijk niet veel van. Veel zaken heeft men natuurlijk ook wel afgedekt in de voorwaarden. Vervoer van plek ongeval naar huis, geldt. bv. enkel in België. Wellicht dat er feitelijk zelfs geen dekking is als puntje bij paaltje komt?
.
Mogelijk, en in dat geval ben u misschien de facto onverzekerd nu. Ik zou dat in uw plaats zeer goed nagaan. En zonder dat u het specifieke land vernoemt kan niemand u hier raad geven.
In de eerste link die ik hierboven vermeld heb kan je doorklikken en op de volgende pagina staat een landenlijst.

https://europa.eu/youreurope/citizens/v ... dex_nl.htm

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 17 jan 2018 20:08

Nog iets vergeten.
Als u een adres in het buitenland hebt en daar ingeschreven bent dus domicilie ...en dus ook voor de Belgische wetgeving daar woont is er toch nog een ander probleem.
Welk rijbewijs hebt u een Belgisch (EU type)?

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#13 , 17 jan 2018 21:01

@Artemis: het land noemen zou handige data-knopers misschien op het spoor van mijn identiteit kunnen brengen. Het verzoek ligt bij de Belgische verzekeringsmaatschappij voor een addendum op de overeenkomst. Mijn vraag speelt vooral rondom de Belgische kant van de zaak. De verzekering is natuurlijk wel iets wat opgelost moet worden. Eventueel met een addendum, anders elders een verzekering sluiten.

Ik heb een Belgisch rijbewijs, maar die wissel ik om voor een rijbewijs van hier. Dat zal sowieso moeten. Die nummerplaat formeel natuurlijk ook.

Jabbe
Berichten: 586

#14 , 19 jan 2018 16:50

J.R.
Ik heb al zo een vermoeden welk land, en daar zegt men (ik vertaal het even :wink: ):
Als u een voertuig heeft gekocht in een ander EU-land en u wilt daarmee gaan rijden in het land waar u nu woont, dan moet u bij de overheidsdienst eerst een kenteken van dat land aanvragen. De overheidsdienst onderzoekt of de buitenlandse registratie van het voertuig kan worden overgenomen.
Ik vermoed dat dat bij u het geval is?

Nochtans is dat slechts van tijdelijke duur (ook voor de Amerikaan met zijn VS-kenteken): u zult uiteindelijk een kenteken van dat land moeten aanvragen en ter plaatse laten keuren om te zien of het voldoet aan de verkeersveiligheid van dat land. Voor het onderzoek bij die overheidsdienst moet u het invoerdocument meenemen waarop een aantekening van de belastingdienst (van dat land) staat dat het gaat om "verhuisgoed". Die gepersonaliseerde nrplaat zul je sowieso verliezen.

Jackrussell
Topic Starter
Berichten: 701

#15 , 20 jan 2018 00:02

Het is toch een ander land dan :)

Registreren = plaat van hier erop. Om wat voor reden dan ook nog geen plaat? Dan een tijdelijke plaat. Dat betekent natuurlijk het einde van de gepersonaliseerde plaat.

Formeel kan het sowieso niet. De praktijk is wellicht een ander verhaal, mits verzekerd uiteraard. Je ziet hier overigens vrij veel buitenlandse platen. Omgekeerd is dat in België uiteraard ook wel zo dat je nog weleens een Oost-Europese plaat ziet.

Terug naar “Andere”