bankverrichtingen bankkaart als werknemer bank

Zenneman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

bankverrichtingen bankkaart als werknemer bank

#1 , 24 nov 2017 16:35

Mag een persoon die werkt op een bank met andermans kaart verrichtingen doen voor persoon die daar al zijn rekeningen heeft? :?
Gaat over een ouder die rusthuis zit. De broers stellen zich hier vragen over

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 24 nov 2017 16:37

Hoe is die persoon in het bezit gekomen van die bankkaart?
Wie heeft hem de code meegedeeld?
Wie heeft hem gevraagd die verrichtingen te doen?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Zenneman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 nov 2017 16:43

Het is ook een zoon. die kaart is aangemaakt toen na de dood vader de moeder veranderde van bank. Was goede tactiek.
De andere zoon heeft ook volmacht en bankkaart maar die ene regelt alles met die kaart. De code heeft hij zelf erop gezet , moeder ken hier niks van en laat alles doen. laat zich beïnvloeden.
Dacht dat iemand die op bank werkte niet mag handelen met rekeningen van andere personen?

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 24 nov 2017 16:50

Indien er onderling wantrouwen is moeten jullie een bewindvoerder laten aanstellen voor jullie moeder.

Maar ook nu kan er toch controle worden gedaan aan de hand van de bankuittreksels?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Zenneman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2017 17:00

Nee vermits er nog een andere rekening is geopend. Van de ene rekening die kan ingezien worden worden grote bedragen gestort naar die nieuwe rekening die niet kan gecontroleerd worden.
Het is de vraag of iemand die bij bank werkt dit mag doen zonder hun medeweten. Werkt met kaart moeder. Hij is dus niet eerlijk. Kreeg zelf geen kaart omdat hij bij die bank werkte !
Aan hoofdkantoor uitleg vragen?

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 24 nov 2017 17:08

Aan broer de bankgegevens opvragen.
Mogelijk staat de rekening wel op zijn naam en dan gaan we richting fraude ( diefstal met verzwarende omstandigheden valse leute,, oplichting enz enz)
Direct bewindvoerder laten aanstellen en die maar ook familie kan dan de gegevens van die kaart opvragen en desnoods laten blokkeren.

Zenneman
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 nov 2017 17:10

Denk niet dat het op eigen naam staat. Staat op naam van moeder. Maar de handelingen zijn moeilijk te bewijzen vermits er wordt gewerkt met de kaart van haar ! Niets wordt op kantoor gedaan, wel bij hem thuis.
Moeder werkt niet met computer dus....
Laatst gewijzigd door Zenneman op 24 nov 2017 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 24 nov 2017 17:10

Ik begrijp het niet goed. Maar er zijn mensen die bij bank werken op het forum, ik laat het antwoord aan hen over.
Maar dat een bankbediende bij zijn eigen bank geen bankkaart mag hebben dat klopt alleszins niet.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 24 nov 2017 17:12

Denk niet dat het op eigen naam staat. Staat op naam van moeder. Maar de handelingen zijn moeilijk te bewijzen vermits er wordt gewerkt met de kaart van haar ! Niets wordt op kantoor gedaan, wel bij hem thuis.
Maar dat doe ik ook voor mijn moeder! Anders worden haar rekeningen niet betaald.

Aangezien er bij jullie wantrouwen heerst is de enige oplossing het aanstellen van een onafhankelijk bewindvoerder.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#10 , 24 nov 2017 19:55

Beste

Een bankbediende mag geen volmachten op rekeningen van derden hebben behoudens toelating van de 'compliance' afdeling van de bank. Als ik het goed begrijp is dat ook niet het geval. Als hij dat thuis doet via een vorm van PC Banking is er formeel niets fout. Of je onmiddellijk zelf naar de bank moet stappen om een klacht in te dienen lijkt me vergaand. Mogelijk slaat uw vermoeden op niets maar u heeft dan wel zijn job in gevaar gebracht. Of dat de familiale relaties zal verbeteren valt te bekijken. Waarom is er binnen de familie geen gesprek? De andere zoon kan toch perfect met zijn broer praten en eisen om inzage te krijgen op regelmatige basis van de verrichtingen op beide rekeningen? Hij kan toch vragen om bvb een 'consultatievolmacht' op die rekening te krijgen. Dat kan hij trouwens met de moeder bespreken. Als dat niet lukt kan je inderdaad nog bewindvoering aanvragen waardoor de bewindvoerder wel transparantie moet bieden. En finaal kan je inderdaad aan de bank vragen om een onderzoek in te stellen of die broer zich houdt aan de deontologische regels terzake. Maar ik zou toch deze volgorde aanhouden. 1. consultatievolmacht vragen zodat je dagelijks via PC banking alles kan volgen 2. Een vaste rapportering op bvb zesmaandelijkse basis van de verrichtingen 3. bewindvoerder aanstellen 4. bank contacteren. Ik denk dat als je dit in een gesprek op tafel legt opties 3 en 4 voldoende drukmiddel zijn om afspraken te kunnen forceren.
Last but not least : ik vermode dat u noch broer 1, noch broer 2 bent. Wat is uw belang dan in dit verhaal?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”