Internaat als meerderjarige

iemandniemand
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Internaat als meerderjarige

#1 , 18 nov 2017 12:25

Ik ben 18 en vroeg me af of ik zelf de beslissing kan nemen om op internaat te gaan dit jaar en dit laten betalen door het OCMW of ouders met onderhoudsplicht?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 18 nov 2017 12:41

Nee hoor, niet zomaar. Je ouders betalen (zoals het hoort) je studies, neem ik aan. Momenteel ga je dagelijks met het openbaar vervoer naar school en dat lukt binnen een aannemelijke tijdsspanne ( uur heen en uur terug maximum). Dan kan je niets eisen. Gaat het om een specifieke opleiding: bijvoorbeeld Sportopleiding of Horecaschool in een andere provincie: dan is internaat misschien wel aangewezen. Maar dan blijft dat nog steeds een beslissing van je ouders of het budgettair kan. Dus als je op internaat wil omdat je dat fijn lijkt, of dat je je beter op je studies kan concentreren; dan kan je daar andere oplossingen voor zoeken. (gaan studeren in de bib bijv.) Als je ouders je studies willen betalen, kan je onmogelijk aankloppen bij de OCMW voor een leefloon: zij zullen contact opnemen met hen en je ouders zullen doodgewoon verklaren dat zij je studies wél willen betalen. Kortom: als je persé op internaat wil, bekijk of je kan bijklussen in vakantie of weekends zodat je zelf voor bepaalde kosten kan instaan. Voor je ouders kan het alleszins een vermindering van de leefkosten thuis betekenen en met een studentenjob van zo'n 400 euro per maand kan je ook een handje toesteken.

iemandniemand
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 nov 2017 12:55

Nee hoor, niet zomaar. Je ouders betalen (zoals het hoort) je studies, neem ik aan. Momenteel ga je dagelijks met het openbaar vervoer naar school en dat lukt binnen een aannemelijke tijdsspanne ( uur heen en uur terug maximum). Dan kan je niets eisen. Gaat het om een specifieke opleiding: bijvoorbeeld Sportopleiding of Horecaschool in een andere provincie: dan is internaat misschien wel aangewezen. Maar dan blijft dat nog steeds een beslissing van je ouders of het budgettair kan. Dus als je op internaat wil omdat je dat fijn lijkt, of dat je je beter op je studies kan concentreren; dan kan je daar andere oplossingen voor zoeken. (gaan studeren in de bib bijv.) Als je ouders je studies willen betalen, kan je onmogelijk aankloppen bij de OCMW voor een leefloon: zij zullen contact opnemen met hen en je ouders zullen doodgewoon verklaren dat zij je studies wél willen betalen. Kortom: als je persé op internaat wil, bekijk of je kan bijklussen in vakantie of weekends zodat je zelf voor bepaalde kosten kan instaan. Voor je ouders kan het alleszins een vermindering van de leefkosten thuis betekenen en met een studentenjob van zo'n 400 euro per maand kan je ook een handje toesteken.
De enige reden dat ik op internaat wil gaan is om weg te zijn van mijn familie. Ik voel me zeer oncomfortabel, en ik ga ook altijd naar de bib om zo lang mogelijk weg te blijven. Ja mijn schoolkosten worden wel betaald, maar dat betekent niet dat ik me goed voel. Mijn moeder's echtgenoot was vroeger fysiek en verbaal gewelddadig (vroeger = 4 maanden), gelukkig word ik nu met rust gelaten, maar het is zeer moeilijk om hem elke nacht te horen en niet te kunnen slapen door hun herrie en de kans dat ik hem elke Morgen moet zien. Mijn middelbaar is binnen 8 maanden gedaan, maar het lukt gewoon niet meer.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 18 nov 2017 14:50

Indien je stiefvader fysiek gewelddadig was tov jou, heb je dan klacht ingediend bij de politie? zijn de feiten gebeurd voor je 18 jaar was? Dien best alsnog klacht in. Het jeugdparket zet dan een onderzoek in en er kunnen maatregelen genomen worden.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 18 nov 2017 15:04

Ook als stiefvader fysiek of psychisch geweld gebruikt tgo uw moeder.
Eens lezen wat door de wet - parket en dus ook politie als Intra Familiaal Geweld IFG wordt beschouwd en waarin wordt opgetreden.
Weet dat in elke politiezone ten minste één medewerker is aangesteld als IFG- verantwoordelijke.
Daarnaast heeft men ook nog de dienst SLAchtofferZOrg ( heeft dijkwijls een andere naam al naar gelang de zone).
Ik raad steeds aan eerst naar deze dienst te gaan.
http://www.juridischforum.be/forum/view ... 89&t=46358

Terug naar “Andere”