alimentatie plicht

dina49
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

alimentatie plicht

#1 , 25 okt 2017 21:07

mijn zoon is op 18 jaar gestopt met gewoon onderwijs. Via examencommissie heeft hij 2 jaar later zijn secundair behaald terwijl hij regelmatig werkte. . Zijn vader heeft alimentatie betaald tot 19 jaar nadien niet meer. Was hij verplicht om verder te betalen? Indien wel, hoe kunnen we dit terugvorderen? Nu op 21 jarige leeftijd is hij gestart met een bachelor opleiding. Op dit ogenblik werkt mijn zoon helemaal niet meer en heeft ook geen ander inkomen. Ik betaal dus alles. Kan ik zijn vader terug verplichten om alimentatie te betalen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 25 okt 2017 21:36

Het probleem is dat jullie zoon geen erg rechtlijnig opleidingsparcours heeft gevolgd. Secundair onderwijs stoppen op 18, dan 2 jaar gaan werken en toch nog diploma via examencommissie behalen: het getuigt van motivatie en een hernieuwde inzet. Maar het is de breuk van 2 jaar gaan werken die maakt dat het helemaal niet duidelijk meer is of de ouders dan wel onderhoudsplichtig zijn. Immers: jullie zoon heeft eerst de keuze gemaakt om te gaan werken. Dat is in feite het moment dat hij op eigen benen is gaan staan; Daarna beslissen alsnog door te studeren (en een job op te geven) is een keuze die hij zelf neemt als zelfstandige volwassen persoon die voor zichzelf instaat. Dan terugkeren naar het statuut van onderhoudsbehoeftige met externe financiele steun zou een beslissing moeten zijn die overleg genomen moet worden samen met de ouders die deze steun zouden geven. Dus heeft de zoon terug recht op alimentatie van de ouders? Het is niet zo evident. Had de zoon gewoon verder gestudeerd zonder een lange periode te gaan werken, zou dat duidelijk wel zo geweest zijn. Waarom proberen jullie niet samen een afspraak te maken dat de zoon wél deeltijdse jobs aanvaard en een beperkte steun van jullie. Nog een belangrijke tip: is de zoon nog kinderbijslaggerechtigd? Dat is vaak ook een indicatie om wél alimentatiegerechtigd te zijn.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 25 okt 2017 23:56

Wat eylis aanhaalt klopt wel. Waar heeft zoon afgelopen 2 jaar gewoond? Indien hij nog thuis woonde heeft hij 2 jaar stevig kunnen sparen en kan hij waarschijnlijk een deel uit eigen middelen betalen. In hoeverre is hij behoeftig?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

dina49
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 okt 2017 09:11

Hij is al van zijn 19 apart gedomicilieerd, woont al van zijn 18 jaar apart. Hij heeft geen eigen middelen. Ik heb hem alimentatie betaald toen we op verschillend adres woonden. Als 18 jarige zonder diploma vind je niet zo een goeie job!

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 28 okt 2017 13:09

Wat het verleden betreft stel je 'secundair onderwijs terwijl hij regelmatig werkte'. Gezien hij daar een eigen inkomen had lijkt het me dat er geen alimentatie meer verplicht was. terugvordering dus evenmin.
Het lijkt me weinig waarschijnlijk dat een rechtbank terug alimentatieplicht inroept voor iemand die al 2 jaar gewerkt heeft. Er zijn daarenboven tal van opleidingen (bachelor én master) die je als werkstudent kan volgen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

eylis
Berichten: 8837

#6 , 28 okt 2017 13:41

Al helemaal door het feit dat de zoon al geruime tijd op een ander adres gedomicilieerd is dan de ouderlijke woonst én jaar gewerkt heeft is er totaal géén verplichting meer tot alimentatie. Het zou me wat moois worden: dan zouden alle kinderen met een diploma sec. onderwijs die op eigen benen gaan staan (lees: zich op een ander adres domicilieren) en werk zoeken en op gelijk welk ogenblik in hun leven, beslissen weer te gaan studeren, door hun ouders onderhouden moeten worden. Stel je voor dat je 35jarige dochter/zoon daar weer aan de deur staat....Je zou niet meer aan kinderen beginnen.

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#7 , 28 okt 2017 13:54

Als hij op zijn eigen woont en geen inkomen heeft, kan hij een leefloon aanvragen bij plaatselijk OCMW.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”