belastingsvoordeel dmv werkloosheid

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

belastingsvoordeel dmv werkloosheid

#1 , 05 okt 2017 18:40

Misschien rare titel , maar stel me momenteel een vraag ivm de belastingen en de voordelen

Stel een wettelijk samenwonend koppel

Vrouw werkt en verdient als vb 30000 euro bruto
Man is werkloos en krijgt na 6 jaar het minimum van 500 euro per maand , 6000 euro per jaar

Nu ligt dit koppel in onmin, hebben 2 KINDEREN
kan ik stellen dat hij meeprofiteert van het werken van de vrouw , doordat er meer belastingen gaan terugbetaaldworden (
Is niet simpel, heb het gesimuleerd door de inkomsten te veranderen en dan de berekening te doen, doch geraak er dan niet uit.

Vermits hij echter maar zeer weinig voorheffing betaald , en ze als koppel een aardige som terug krijgen ( die de vrouw heeft betaald door de voorheffing op haar loon) , is het terugbetaalde bedrag dus voornamelijk afkomstig van de vrouw. Zodoende profiteeert de man, die niet wil werken, toch onrechtstreeks van de teruggave??? Vermits de teruggave op de gemeenschappelijke rekening wordt gestort , ontvangt hij geld via de belastingen.

Of zie ik dit helemaal verkeerd???

De man en vrouw staan momenteel in en conflictsituatie, en ik wil dit een btje uitklaren. Deze situatie is nu reeds 5 jaar bezig (werkloos) , dus stel ik dat hij reeds 5 jaar langs deze weg extra profiteert.

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 05 okt 2017 18:44

De vrouw heeft een voordeel en niet de man.
Dat komt door het huwelijksquotiënt waardoor de vrouw minder belasting betaalt
dan wanneer ze alleenstaande zou zijn.
Een deel van haar inkomen wordt fiscaal toegerekend aan de man, waardoor zij minder
belast wordt en de man meer (dan wanneer hij alleenstaande zou zijn).
Het is maar hoe je dit "dilemma" bekijkt!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

reynkust
Topic Starter
Berichten: 191

#3 , 06 okt 2017 20:26

Akkoord, maar de centen die worden teruggestort op een gemeenschappelijke rekening , zijn principieel voor een groter deel terug een soort eigendom van diegene die wel werkt., en de voorheffing betaald heeft.
VB Als ge 2500 euro terug krijgt , en als werkloze maar 180 euro voorheffing betaald hebt,, is de rest in principe betaald geweest door de vrouw
In principe zou zij een bedrag van 2500 - 180 euro terug in haar deel mogen ontvangen
Nu is het alsof het van beiden komt en logisch gezien kan dit niet zijn (elk de helft)
Bij huiselijke conflicten kan zo iets ook wringen


Is natuurlijk iets moeilijk, had ook al simulaties uitgevoerd met gegevens en zag hoe minder hij werkt hoe meer ze terug krijgen.
Eigenaardige situatie

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 06 okt 2017 20:35

Hetzefde doet zich voor bij gehuwden die gehuwd zijn met volledige scheiding van goederen maar toch een gezamenlijke aangifte moeten indienen.
Het is niet omdat de terugbetaling op een gezamenlijke rekening gebeurt dat ieder recht heeft op de helft!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Terug naar “Andere”