Teveel loon uitbetaald gekregen

Memories.
Topic Starter
Berichten: 8

Teveel loon uitbetaald gekregen

#1 , 29 aug 2017 19:41

Hallo

ik ben 4 jaar actief geweest binnen de gemeentepolitiek. Recent is er ontdekt dat de externe firma die de lonen berekent een fout heeft gemaakt waardoor er teveel zitpenningen zijn uitbetaald. Het bedrag zou tussen 5000 en 10.000 EUR liggen. Officieel ben ik hier nog niet van op de hoogte gesteld omdat ik niet meer zetel sinds begin dit jaar. Dit is mij echter wel doorgebeld geweest door de voorzitter van de OCMW-raad.

Nu ben ik een beetje aan het pannikeren want het gaat om veel geld. Wat doe ik best in deze situatie? Hoe zit het dan met mijn belastingen van 4 jaar lang? Er zal sowieso een schadevergoeding geëist worden langs onze kant. Mijn ex-collega's zullen de verdere legislatuur gratis werken om op die manier het bedrag terug te betalen. Ik zal het helaas toch echt moeten neerleggen, al is het in schijven. Maar ben ik echt verplicht om 100% op te draaien voor de fouten van een ander?

Groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 aug 2017 20:05

En u had het niet opgemerkt dat je teveel kreeg ????

Dit is misschien eigen aan de politiek?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 29 aug 2017 20:08

Laat me raden welke partij. Maar plots, gezien alle commotie van de laatste maanden over dit onderwerp, schrik gekregen.

Reclame

Memories.
Topic Starter
Berichten: 8

#4 , 29 aug 2017 21:32

Laat me raden welke partij. Maar plots, gezien alle commotie van de laatste maanden over dit onderwerp, schrik gekregen.
Ik zetelde onafhankelijk :wink: Maar sowieso, dit staat los van de partij? Elk raadslid van in totaal 5 verschillende partijen zitten met dit probleem dus grote kans dat de uwe er ook tussen zit :wink:
En u had het niet opgemerkt dat je teveel kreeg ????

Dit is misschien eigen aan de politiek?
Nee want dan had ik ingegrepen, wat u vast niet kan geloven (misschien eigen aan mensen die generaliseren????)

Zelfs de financieel beheerder, de persoon de instaat voor de lonen en andere tussenpersonen hebben dit niet opgemerkt. Niet meteen zo steigeren omdat politiek een slechte naam heeft. Het ging hier maar om gemeentepolitiek hoor. Als ik een zogezegde graaier zou zijn zou ik er ook niet uitgestapt zijn.

Maar hee, dit soort reacties had ik verwacht. Bedankt voor de nuttige bijdrage. Nu over naar advies graag.

berenod
Berichten: 942

#5 , 30 aug 2017 07:50

Zelfde wetten voor iedereen!
Indien u teveel ontvangen hebt, en men kan dit bewijzen, dan moet u dit terugbetalen.
Dat dit een ander zijn fout is doet (spijtig genoeg) niet ter zake.

Een schadevergoeding kan men u evenwel niet vragen, enkel het teveel betaalde bedrag.
Eventuele interesten die die teveel betaalde sommen opgebracht zouden hebben (weet het, zal maar centiemen zijn in het beste geval), zijn wel voor u, die kan men niet terugvorderen.
Aangezien zij in de fout zijn gegaan zal men in principe wel gemakkelijker met een afbetalingsplan akkoord gaan zodat u niet in onmiddellijke financiële problemen zou geraken.

Terug naar “Andere”