Belastingen code 1106 & blote + naakte eigendom

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Belastingen code 1106 & blote + naakte eigendom

#1 , 09 jul 2017 09:51

Mijn vader is al bijna 40 jaar overleden, mijn moeder woont nog steeds in het ouderlijk huis en zowel ik als mijn 2 zussen hebben een eigen woning. Daar waar ik voor de belastingaangifte altijd bij code 1106 mijn eigen KI moest ingeven, blijk ik nu bij code 1106 een gedeelte KI van de woning van mijn moeder te moeten ingeven, waarna ik nu bij code 3100 mijn eigen KI moet ingeven.
Code 1106 gaat over het KI van een tweede woning of de huurinkomsten van een 2de woning.
Mijn moeder bezit de helft van haar eigen woning en heeft vruchtgebruik over de andere helft (die van mijn vader). Over die helft van de woning (vader) zijn mijn zussen en ik dan blijkbaar voor 1/12 zowel volle als naakte eigenaar.
Waarom moeten wij kinderen nu plots een deel belasting betalen op een gedeelte van het KI van de woning van onze moeder? Wij kinderen hebben geen 2de woning, want onze moeder woont er nog, en de woning wordt ook niet verhuurd, want onze moeder woont er nog.
Tot vorig jaar diende code 1106 om elk ons eigen KI in te geven, nu plots blijken we 2 KI's te moeten ingeven terwijl onze moeder al bijna 40 jaar alleen in haar eigen huis woont. Tot nu toe hebben wij als kinderen ook nog niets geërfd en werd er ook nog niets geschonken.
Gezien het ouderlijk huis dus geen deel uitmaakt van een erfenis of een schenking, en onze moeder er nog steeds woont (en dus ook nog voor de helft volle eigenaar is), zijn wij als kinderen dan al belasting verschuldigd?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 09 jul 2017 11:53

Mijn moeder bezit de helft van haar eigen woning en heeft vruchtgebruik over de andere helft (die van mijn vader). Over die helft van de woning (vader) zijn mijn zussen en ik dan blijkbaar voor 1/12 zowel volle als naakte eigenaar.

U moet toch begrijpen dat dit onmogelijk is?
Het vruchtgebruik kan in totaal nooit meer bedragen dan 100 percent.
Men kan niet volle eigenaar zijn van 1/12 en dan ook nog eens naakte eigenaar van datzelfde deel.

Waarom denkt u volle eigenaar te zijn van 1/12?
Met hoeveel kinderen zijn jullie? Zes?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 09 jul 2017 16:30

Je eigen woning, daarvan heb je NOOIT het KI moeten opgeven in 1106. Tot enkele jaren geleden was dat code 1100, sinds 2 jaar in 3100. En zelfs niet verplicht om dat te doen. Dit moet enkel indien men een lening heeft lopen van voor 2005.
In 1106 moet het KI gezet worden van een niet-eigen woning waarvan men vruchtgebruiker of volle eigenaar is, voor het deel dat men bezit.
Voor het geval dat u beschrijft moet u mi. niets vermelden. Moeder bezit zeer waarschijnlijk, naast de helft volle eigendom, de andere helft in vruchtgebruik. De kinderen, als gedeeltelijke blote eigenaar, moeten van de ouderlijke woning in principe niets vermelden.
Zie op het aanslagbiljet onroerende voorheffing. Daar staat waarschijnlijk enkel de naam van moeder :1/2 VE + 1/2 VG.

Zie eens op uw vorige afrekening belastingen, onroerende inkomsten. Als u daadwerkelijk code 1106 hebt ingevuld, - en dat werd verrekend-betaalde u (onterecht) belastingen op geïndexeerd KI ( = + 70 %) , verhoogd met nog eens 40 %.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jul 2017 08:04

Dit meldt een uittreksel van het kadaster: (VE = volle eigendom, VG = vruchtgebruik, BE = blote eigendom)
- moeder: VE 1/2 - VG 1/4
- 2 zussen + ik: elk VE 1/12 - BE 1/12

En, inderdaad mijn vergissing: vroeger was het niet code 1106 maar code 1100. Mijn oorspronkelijke lening loopt van 1998, in 2006 na een uit elkaar gaan, volgde een herziening (lening is dus van voor 2005).

Mijn zussen en ik (3 kinderen in totaal) hebben tot vorig jaar altijd gedacht dat we enkel een klein deeltje blote eigendom hadden, nog nooit hebben we iets moeten aangeven bij de belastingaangifte. Nu plots blijken we ook voor een deeltje volle eigenaar te zijn, maar hoe dan ook: geen van ons drieën heeft op welke manier dan ook enig voordeel, inkomsten, aanspraak of wat dan ook op het ouderlijk huis.

Op mijn aangifte van vorig jaar vind ik zowel een code 1106 als code 3100. Op alle vorige aangiftes en van zo lang als ik al een aangifte moet doen, is nergens iets terug te vinden over het betalen van belastingen op de woning van mijn moeder.

Is de erfeniswet plots veranderd? Of de belastingregels wat betreft deze situatie? Ik vind het zo vreemd dat wij nu plots belastingen moeten betalen op iets waar we helemaal niets aan hebben?

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 12 jul 2017 10:31

Het KI is, volgens uw melding, voor 3/4 bij uw moeder. De rest wordt idd verdeeld tussen u en uw zussen, elk dus 1/12. Vind ik wel een eigenaardige verdeling. Soit!
Jij hebt in code 3100 het KI van uw eigen woning aan te geven, en in 1106 dat 1/12 van het KI van de ouderlijke woning. Dat had u al heel wat jaren moeten doen.
Het is wel een feit dat de fiscus de laatste jaren dergelijke zaken beter aan het opvolgen is. Immers, vele mensen 'vergaten' het KI aan te geven van 2e woning , appartement aan zee, geërfde huis. Dat was soms gemakkelijk, zeker als dat 2e huis niet in dezelfde streek lag. Ik heb de laatste jaren al meerdere 'klachten' daaromtrent vernomen.
Wat dus nu gedaan is, is mi. terecht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 12 jul 2017 14:58

Je hebt dus met 3 elk 1/12 volle eigendom. Theoretisch heb je dus recht op elk 1/12e van de huurwaarde doch in de meeste families wordt dit door de kinderen niet gevraagd aan de ouders. Voorts zullen de betaalde intresten van uw lening dit KI wegaftrekken zodat het een nuloperatie is zolang je een lopende hypothecaire lening hebt (op je eerste huis)

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 jul 2017 08:30

Wij waren 11, 9 en 7 jaar toen onze vader stierf. Tweede eigendommen en belastingen daarop zijn dan nog héél ver weg. En ook later is over zulke zaken nooit gesproken; niemand die ons ooit verteld heeft dat wij eigenlijk een 2de woning bezaten. Dat ontdekken wij eigenlijk nu pas dankzij die code 1106 op de belastingaangifte.
In het verleden werd wel eens een studiebeurs geweigerd wegens het bezit van een 2de woning, maar dat heb ik toen ten stelligste betwist (omdat ik er heilig van overtuigd was dat ik enkel maar een stukje naakte eigendom bezat, en dus geen 2de woning). Die betwisting werd toen aanvaard en de studiebeurs werd alsnog uitgekeerd.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 13 jul 2017 19:09

Voor extra zaken zoals studiebeurs, woonbonus, ander vergoedingen .... wordt het bezit van een deel van een woning ten gevolge van vererving vanwege een voorouder, niet als dusdanig aangerekend. Voor de fiscus , code 1106, telt dat wel.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 sep 2017 10:43

Ondertussen ontving ik een kopie van de aangifte van nalatenschap die in 1979, na de dood van mijn vader, gebeurde. Daarin staat vermeldt:
- 1ste berekening: erfenis … (woord dat ik niet kan lezen) aan weduwe voor 1/2 VG, overige aan kinderen ieder 1/3.
- 2de berekening (hersamenstelling nalatenschap) (?): weduwe 28%, 3 kinderen ieder 1/3

Bij wie of welke instantie kan ik verder terecht voor uitleg over de 2 tegenstrijdige verdelingen van de erfenis? In de aangifte van nalatenschap wordt niet gesproken over blote en volle eigendom. Er staat wel geschreven dat er geen schenkingen gebeurd zijn, geen testament was en geen huwelijkscontract. De aangifte vermeldt ook dat "de nalatenschap toekomt aan zijn 3 wettige kinderen voor het geheel of aan ieder van hen voor één derde, behoudens het wettelijke vruchtgebruik dat toekomt aan zijn overlevende echtgenote."

Voor zover ik correct ben, zegt die aangifte dat mijn moeder 1/2 vruchtgebruik krijgt (het deel van mijn vader) en wij 3 kinderen elk 1/3 (volgens de erfeniswetgeving zou dat de blote eigendom zijn?). Hoe komt men dan plots aan
- moeder: VE 1/2 - VG 1/4
- 3 kinderenk: elk VE 1/12 - BE 1/12

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 08 sep 2017 12:45

Was er een testament?
Kan zijn dat er 40 jaar geleden na de aangifte nog een testament tevoorschijn is gekomen wat aanleiding gaf tot die wijziging.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

OzzyenMooz
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 okt 2017 08:20

er was geen testament, geen huwelijkscontract, geen schenking …

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#12 , 01 okt 2017 10:15

Toch allemaal eigenaardig, die verdeling. In 1979 kreeg de Langstlevende minstens het vruchtgebruik op de helft van de nalatenschap, maar steeds minstens volledig op de gezinswoning. Indien er geen enkel document bestaat, zou de verdeling moeten zijn :
- moeder : 1/2 VE + 1/2 VG
- elk kind : 1/6 BE
Het enige dat nog de reden zou kunnen zijn , is dat bij de aankoop ooit 1/12 (of totaal 1/4) direct op naam van de kinderen is gezet. Voor moeder 1/2, voor vader 1/4. Dat kan 1/4 VG voor moeder verklaren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”