Ouders hebben geld afgehaald zonder terug te betalen

Fvdddd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ouders hebben geld afgehaald zonder terug te betalen

#1 , 25 jun 2017 11:33

Beste
Ik ben nu 18jaar en mijn ouders hebben toen ik 17 was, 1350 euro van mijn rekening afgehaald (waar ik voor heb gewerkt). Nu ik 18 ben wil ik dat geld gebruikeb voor mijn studies en een reis, maar mijn ouders weigeren dit terug te betalen. Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 25 jun 2017 11:39

Hoe ver wil je dit drijven?

Maar nog belangrijker: waarvoor hebben je ouders dit geld gebruikt? Als zij kunnen aantonen dat dit voor jou gebruikt hebben en niet voor zichzelf, dan is er geen vuiltje aan de lucht, hoe onrechtvaardig dit ook mag aanvoelen voor jou.
"sowieso" schrijf je zo.

Fvdddd
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jun 2017 11:43

Zo ver als nodig en ze hebben het niet voor mij gebruikt maar voor hun eigen.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 25 jun 2017 11:50

U kan hen op basis van artikel 379 van het burgerlijk wetboek ter verantwoording roepen voor de rechtbank. Niet zeker of dit de familierechtbank dan wel de vrederechter is.
Art. 379.<W 31-03-1987, art. 46> De ouders die belast zijn met het beheer van de goederen van hun minderjarige kinderen, zijn rekening en verantwoording verschuldigd wat betreft de eigendom en de opbrengsten van de goederen waarvan ze niet het genot hebben, en wat betreft de eigendom alleen, van de goederen waarvan hun volgens de wet het genot toekomt.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 25 jun 2017 12:18

Welk soort rekening was dit?
Was dit een rekening waarvan jij titularis bent, en je ouders een volmacht over hebben?
Of was dit een rekening met titularisoverdracht eenmaal meerderjarig (of een andere datum)?
In geval van het laatste, was dit geld van je ouders, en beslissen zij hier 100% over tot de vastgelegde datum (zoals in mijn geval de dag dat mijn zoon 21 jaar wordt).

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 25 jun 2017 12:25

"Mijn rekening" impliceert toch duidelijk een rekening waarvan TS de titularis was, niet? Zeker omdat er zelf verworven gelden op werden gezet.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#7 , 25 jun 2017 14:12

"Mijn rekening" impliceert toch duidelijk een rekening waarvan TS de titularis was, niet? Zeker omdat er zelf verworven gelden op werden gezet.
TS zou niet de eerste persoon zijn die vermoedt dat "mijn rekening" een rekening is waarvan de ouders titularis zijn, en hij enkel de begunstigde.

eylis
Berichten: 8837

#8 , 25 jun 2017 14:33

Maar hoe dan ook, als een minderjarige bijklust en die centen op haar/zijn rekening zet - of die rekening nu wel of niet van de ouders is - is het niet correct dat de ouders die som er afhalen. Als ze vinden dat er met die som bepaalde kosten moeten betaald worden, kunnen ze dat gewoon doen door bijvoorbeeld te zeggen: je kleding, transport en/of vrijetijdsbesteding, betaal je zelf. En dan beheert de minderjarige zelf dat budget dat hij/zij bij elkaar geklust heeft. 1350 euro is een behoorlijk bedrag en als ouder hààl je dat niet van de rekening van je kinderen als ze dat zelf bijverdiend hebben. Een som die je als ouder zelf gestort hebt, daar zou je nog over kunnen beslissen: ik haal het er af en parkeer het op een geblokkeerde rekening tot ze oud genoeg zijn om het verstandig te besteden zonder het op te maken. Voor een vrederechter heeft poster in dit geval zeker kans gelijk te halen.

jefke007
Berichten: 1812

#9 , 27 jun 2017 18:56

kans is dan groot dan de ouders hem voor het niet-reservatieve gedeelte, hem later onterven als hij naar de rechter zou stappen

Didymus
Berichten: 2061

#10 , 02 jul 2017 11:10

Als ik als minderjarige ouders had die geld van mijn rekening halen voor zichzelf, dan zou ik überhaupt niet op een erfenis rekenen.
Zo'n actie is een teken aan de wand dat ze ofwel niet met geld kunnen omgaan, ofwel geen enkel moreel besef hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Andere”