Advocaat niet volledig betaald

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

Advocaat niet volledig betaald

#1 , 29 mei 2017 21:54

Ik heb een dispuut met mijn vorige advocaat. Het gaat over een zaak van al jaren geleden en een zaak die jaren aangesleept heeft. Ik had op voorhand gevraagd wat de kosten gingen zijn voor de procedure en heb dit op mail staan dat dit 2000 -2500 euro ging zijn. Na afloop krijg ik ineens een faktuur van meer dan 6500 euro zonder enige mail of brief dat het veel duurder ging zijn. Ook heeft hij geen enkel resultaat geboekt en heeft maar 2x naar de rechtbank moeten gaan.
Hij stuurde mij de afrekening en deze stond vol fouten en bedrog, zo stond bij zijn uren bv in 2009 100 euro per uur, in 2010 125 euro per uur, in 2012 150 euro per uur.
In het begin was het km vergoeding naar de rechtbank, volgende keer km vergoeding + uurloon.
Ik heb op deze afrekening dan ook aangetekend een repliek op gestuurd, dan kreeg ik als antwoord ah ja bedankt voor dit te melden, faktuur nog eens 1200 euro extra voor zijn fouten, alles aan 150 euro per uur.
Ik heb op alle aangetekende brieven gereageerd en nu heeft hij een andere advocaat aangesteld voor aijn geld te kunnen innen.
Ik heb 3300 euro provisie betaald en zou nu nog eens 4000 euro moeten bijbetalen.
Maak ik een kans als hij dit voor de rechtbank trekt ?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 29 mei 2017 23:27

Stafhouder in kennis gesteld?

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#3 , 30 mei 2017 00:47

Nee dit heb ik niet gedaan aangezien hij tot nu to enkel nog maar brieven had geschreven waar ik elke keer op geantwoord heb. In mijn laatste brief van november 2016 heb ik hem ook meegedeeld dat als hij mij niet met rust ging laten dat ik dan naar de orde van advocaten zou stappen. Ik heb ondertussen van november tot nu niets meer vernomen, tot ik deze week de brief van de advocaat die hij aangesteld heeft ontvangen heb.
Kan of moet ik dit nog doen of is het ondertussen te laat hiervoor ? Ik heb in mijn ogen wel een redelijk goed dossier tegen hem.
Zo veranderd hij ook plots de administratiekosten van 10% naar 15% op heel het bedrag terwijl dit al op de provisie was betaald, op de eerste afrekening die hij stuurde voor ik hem corrigeerde had ik nog het "voordeeltarief" van bij de aanvang van het dossier gekregen, bij de verbeterde versie
was het plots 15%.
Ik had hem een voorstel gedaan dat de provisie van 3300 euro voor mij ok was, dossier is bezig van 2010, was dus zonder btw, had hem voorgesteld 2500+btw = +/-3000 euro, ik zou akkoord gaan met de betaalde provisie maar hij wil nog 4000 extra.
Als iedereen 3 pogingen nodig heeft om een faktuur juist op te stellen dat krijg je toch nooit op een rechtbank verkocht of aan eender wie

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 30 mei 2017 17:58

Toch een beetje raar allemaal. Best inderdaad contact opnemen met de stafhouder.

Zelf heb ik nog geen problemen gehad met advocaten, maar soms vraag ik mij toch af waarom sommigen jaren wachten om af te rekenen. Een uurtarief dat omhoog gaat zoals een yo-yo zou mij ook wel storen, zeker indien ik er niets van afweet. Dat is gewoon wereldvreemd en "bad business", vrij beroep of niet.

Geen probleem als iemand een verhoging van zijn tarief doorvoert, maar er zijn toch enkele bedenken.. 1) in een normale zakenrelatie zou ik wel verwachten dat men een dossier afwerkt aan het overeengekomen uurtarief bij aanvang (dat is gewoon "good business"); en 2) men zou toch minstens de klant op de hoogte mogen brengen van de verhoging.

ronny25
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 30 mei 2017 20:26

Ja inderdaad dit is volgens mij toch ook niet wenselijk om zo te werk te gaan, zeker dat ik op voorhand de prijs had gevraagd en dan nu zo uit de hoek komt. Zo is het met de administratieve kosten hetzelfde, voorheen stond er op de website 10% en dan plots 15%. Een half jaar na de eindafrekening stuurt hij ook ineens de algemene voorwaarden van zijn kantoor, deze nooit niet ontvangen voorheen.
Hoe moet ik dit aanpakken en het dossier opstellen voor de stafhouder, heb hier geen ervaring mee

Terug naar “Andere”