is scheiden nuttig

mopke
Topic Starter
Berichten: 93

is scheiden nuttig

#1 , 05 mei 2017 14:56

we zijn gehuwd met scheiding van goederen , nu wil ik ons huis op beide naam zetten maar dat kost geld bij de notaris , is het niet goedkoper om te scheiden en dan terug te trouwen zonder contract ? Zodat alles altijd van de langst levende is ? Momenteel staat het huis alleen op mijn naam maar als er iets gebeurt ben ik bang dat mijn man op straat zal staan en alles naar mijn kinderen zal gaan , vandaar mijn vraag .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inktpatroon
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#2 , 05 mei 2017 16:30

Neen, uit de echt scheiden en hertrouwen zal u een pak meer geld kosten (bvb akte echtscheiding in onderlinge toestemming, gerechtskosten, etc.).

willyboy
Berichten: 897

#3 , 05 mei 2017 17:21

Er is ook nog 1 procent miserie tax te betalen vanaf 1/1/2016 . Daarvoor was het 2,5 .

Reclame

mopke
Topic Starter
Berichten: 93

#4 , 05 mei 2017 18:40

maar als we met onderlinge toestemming scheiden zijn er toch zo goed als geen kosten , of wel ?Of is het mogelijk een huwelijkscontract teniet te doen zonder kosten ?

mopke
Topic Starter
Berichten: 93

#5 , 05 mei 2017 18:41

OF IS ER EEN ANDERE OPLOSSING ,?

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 05 mei 2017 19:23

Dit is de gezinswoning. Als jij overlijdt erven uw kinderen de blote eigendom van het ganse huis en behoudt uw man het vruchtgebruik.

Het aanpassen van het huwelijkscontract (bv van volledige scheiding naar een keuzebeding) en het huis in de gemeenschap brengen kost je ruwweg 1.000€ Of iets meer. Ga eens langs bij een notaris.

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#7 , 14 mei 2017 15:14

Klopt ging net zelfde antwoorden als Sirkii

1. bezoek notaris is gratis en leg het uit

2. voorstel zal zijn breng het huis dus in de gemeenschap

3. als er dan met 1 van de 2 immers we moeten ook omgekeerd denken

4. dan krijgt dus de langstlevende van de 2 het huis ik ga ervanuit dat alles daar koek en ei is

5. nu dan zit je wel met een serieus kado tov uw partner ik weet niet hoe die verkregen zijn en of je daar een compensate voor wil

6. eventueel kan uw partner bv zijn helft kopen..

?

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#8 , 14 mei 2017 15:16

OF IS ER EEN ANDERE OPLOSSING ,?
Notarissen zijn geen boemannen, idem politie, rechters, advocaten. Soms is er precies meer angst dan bij een tandarts.

Die mensen hebben de plicht U gratis een eerste verkend gesprek te geven en een eventueel kost voor "hun" diensten wat het bij hen zou kosten.

U mag niet vergeten dat eke notaris ook beetje zijn eigen expertise heeft en U eventueel als dat beter past bij een collega en uw budget.

Dit zijn geen grote problemen en gebeurd dagdagelijks met zoeken eventueel 500 maar 1000 is een gangbaar tarief.

Groetjes

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 mei 2017 15:19

Neen, uit de echt scheiden en hertrouwen zal u een pak meer geld kosten (bvb akte echtscheiding in onderlinge toestemming, gerechtskosten, etc.).
Leg uit met voorbeelden en getallen, leer graag bij.

SCHEIDEN EN HERTROUWEN kan niet met wat "geprint en aangetkend opsturen" ?

Waarom moet dat zoveel kosten ? Wat kost een trouw minimum

DUS VRAGEN

1. WAT KOSTEN TROUWEN MINSTENS puur de admin.

2. WAT KOST HET SCHEIDEN minimum

Scheiden is dus duurder ?! Als beide partners aangetekend bevestigen ZO WERKT HET NIET ?

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 mei 2017 15:20

maar als we met onderlinge toestemming scheiden zijn er toch zo goed als geen kosten , of wel ?Of is het mogelijk een huwelijkscontract teniet te doen zonder kosten ?
Zou ik toch ook denken we zijn 2018 bjna , wat postzegels maximum.

tibizla
Berichten: 41
Juridisch actief: Nee

#11 , 14 mei 2017 15:23

we zijn gehuwd met scheiding van goederen , nu wil ik ons huis op beide naam zetten maar dat kost geld bij de notaris , is het niet goedkoper om te scheiden en dan terug te trouwen zonder contract ? Zodat alles altijd van de langst levende is ? Momenteel staat het huis alleen op mijn naam maar als er iets gebeurt ben ik bang dat mijn man op straat zal staan en alles naar mijn kinderen zal gaan , vandaar mijn vraag .

PRO TIP: de gemeenschappelijke zichtrekening niet teveel geld opzetten.

Schrijnende voorbeelden gezien

A betaald af

A sterft

A had een gemeenschappelijke rekening met B

B erft

en mocht infeite op het volle huis betalen

want ja

bewijs maar dat je je loon doorstort voor de lening over al die jaren

en dat is ook wel je laatste zorg als iemand sterft

ze slaan daar een slag in

Oude Belg
Berichten: 3192

#12 , 15 mei 2017 08:54

maar als we met onderlinge toestemming scheiden zijn er toch zo goed als geen kosten , of wel ?Of is het mogelijk een huwelijkscontract teniet te doen zonder kosten ?
Zou ik toch ook denken we zijn 2018 bjna , wat postzegels maximum.
Of met een smsje. Of een whatsappbericht. Of gewoon je facebookstatus veranderen. Menen jullie dat ernstig? :roll:
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”