incassobureau

RobbeVos
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

incassobureau

#1 , 09 mar 2017 20:22

Beste,

Ik ben een 17 jarige student en ik heb onlangs via vakantieveilingen een fotoshoot gewonnen. Wij hebben deze bon dan ook betaald en een afspraak gemaakt bij de fotograaf. helaas werd ik de dag voor de fotoshoot ziek en kon ik dus niet komen. De fotograaf wilt dat wij anuleringskosten betalen. Kan dit? Want we hebben de fotoshoot betaald.
Wij hebben deze kosten niet betaald omdat ik wel degelijk ziek was en de dienst betaald was.
Nu heeft deze zelfde fotograaf heeft een incassobureau op ons afgestuurd en deze heeft een aangetekende email gestuurd maar ik heb deze nog niet open gedaan omdat ik niet weet wat ik hier mee moet aanvangen.

Alvast bedankt!!
Met vriendelijke groet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 09 mar 2017 20:54

Dat kan niet, ofwel betaalt u de fotograaf, ofwel eist hij een schadevergoeding maar kan u de bon houden voor een andere keer. Of is het zo'n geval met een tussenpartij waardoor de fotograaf uiteindelijk zelf niet betaald is?

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 09 mar 2017 23:02

Had u de voorafgaandelijk de voorwaarden van die fotograaf bij bestelling?
Hebt u de fotograaf verwittigd op tijd van uw ziekte?

Reclame

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 mar 2017 00:07

Hangt inderdaad in eerste instantie van de verkoopsvoorwaarden van de fotograaf af - en in de mate dat je hiermee als particulier akkoord gegaan bent (want als vermeld in algemene voorwaarden en je hebt die niet expliciet mee ondertekend, dan heeft een handelaar moeite om ze tegenwerpelijk te maken aan jou).
De bewijslast ligt bij de fotograaf: was je op de hoogte van de annulatievoorwaarden en ben je hiermee ook expliciet akkoord gegaan? Kan hij sowieso aantonen dat je geannuleerd hebt. Of zelfs dat je geboekt had?
(Bewijs onder de 375 EUR moet wel niet gebaseerd zijn op een geschrift (akte of begin van schriftelijk bewijs)).

Probleem zit mogelijk dat dit een vrij pervers handelsmodel is: de fotoshoot is vrij goedkoop, maar er wordt vanuit gegaan dat je nadien ook foto's bestelt. En laat daar nu net weinig inbegrepen zijn in de prijs van de fotoshoot zelf. De beroepsfotografen in Vlaanderen die je de digitale bestanden in volle resolutie ter beschikking stellen, zijn waarschijnlijk op één hand te tellen. Men gaat er maw van uit dat je na de fotoshoot nog een leuke bestelling plaatst, wat de échte winst uitmaakt van de fotograaf.
Als je dus de fotoshoot afgelast, ziet de fotograaf natuurlijk niet zozeer de fotoshoot (die al betaald was) aan zijn neus voorbijgaan, maar wel de leuke meeropbrengst op zijn afgeleverde producten.
Ik kan me echter niet voorstellen dat je een afnameverplichting zou hebben na zo'n fotoshoot.
En of de fotograaf je voor de rechtbank gaat trekken met zulke dubieuze bewijsvoering, is nog maar de vraag.

Anderzijds kan je dan ook wel moeilijk hardmaken dat je alsnog de fotoshoot wil laten plaatsvinden met je bon.

PS: ik wist niet dat er aangetekende emails bestonden - ik loop weer achter. Hoe werkt dit precies?
Alvast moet je kennis nemen van de inhoud, om ook te kunnen protesteren. Niet openen lijkt me geen optie (tenzij je het zaakje niet betrouwt om virale redenen).
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

RobbeVos
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 mar 2017 00:27

Allemaal heel erg bedankt.

Beste Bart, ja aangetekende emails bestaan dus blijkbaar ook, ik wist het ook maar sinds vandaag. Blijkbaar is het zelfs al zeer goed geïntegreerd... En ik die dacht dat ik up to date was.

Beste Fransiscus, het is al een tijdje geleden dat ik een afspraak heb gemaakt maar ik dacht dat je bij het maken van een afspraak automatisch akkoord ging met de annulatiekosten. Ik dacht dat het zo geformuleerd was: "bij het maken van een afspraak stemt u in met de algemene voorwaarden".

Beste Leen, ik had een voucher aangekocht via vakantieveilingen. Het betaalde bedrag gaat naar de fotograaf. Er kwam een som van 5€ bij als administratieve kost, die 5€ wordt altijd bijgerekend wat u ook koopt. En dat bedrag zou dan voor vakantieveilingen zijn. Dus hebben we wel degelijk een bedrag aan de fotograaf betaald en een kleiner bedrag aan vakantieveilingen.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties

RobbeVos
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 mar 2017 00:33

Fransiscus,
Er waren dus degelijk voorwaarden, maar we hebben deze niet rechtstreeks geaccepteerd (denk ik). Het zou kunnen dat we ergens "agree to terms and conditions" hebben aangeklikt.
Ja we hebben de fotograaf verwittigd maar helaas niet tijdelijk omdat ik net de dag voordien ziek werd. Inderdaad echt niet fijn voor beide partijen maar het ging echt niet om zo ver te rijden en om dan nog te poseren en dat hebben we ook zo aan de fotograaf per email laten weten. Hij zond ons bij deze een factuur voor annuleringskosten.

Met vriendelijke groet

LeenW
Berichten: 12818

#7 , 10 mar 2017 10:04

Als u geen aankoopverplichting voor de foto's heeft, moet u geen annuleringskosten betalen. De fotograaf werd immers betaald voor wat werd overeengekomen (ook al is het niet doorgegaan). Factuur is toch wel geprotesteerd he?

RobbeVos
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#8 , 18 mar 2017 21:56

Beste LeenW.
Er was geen aankoopverplichting maar dat waren wel opties, ja we hebben tegen deze factuur geprotesteerd.
Het incassobureau is nu wel degelijk ingeschakeld en ik weet niet wat ik nu moet zeggen.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#9 , 18 mar 2017 22:02

Vraag hen (1) welke annulatievoorwaarden zouden gegolden hebben en (2) dat ze aantonen dat je expliciet akkoord gegaan bent met deze voorwaarden.

Welke schade wil men jullie laten vergoeden? Over welke grootteorde van basisbedrag gaat dit?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

RobbeVos
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 mar 2017 09:51

Beste Bart Vissers,
Ik zal het hen meteen vragen, het gaat echter om een basisbedrag van 12.50 euro (een absoluut absurd klein bedrag maar ik laat mij niet afzetten), vermeerderd met 40 euro incassokosten.
Ik heb ook de fout gemaakt om geen foto's te maken van de site want deze is ondertussen ook veranderd.
Het bedrag moet binnen de 3 werkdagen gestort worden.

Terug naar “Andere”