firmawagen/bedrijfswagen

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

firmawagen/bedrijfswagen

#1 , 20 jan 2017 19:45

Een familielid stelt me volgende vraag ivm het gebruik van een auto.

Persoon is tewerkgesteld door het Belgische filiaal (een Belgische NV) van een multinational.
Hij werkt wekelijks 4/5 in Duitsland waar hij gedurende een jaar een nieuwe vestiging mee gaat opstarten.
De resterende dag doet hij controles bij diverse vestigingen in B van de Belgische vennootschap.
De eigenaar van de auto is een Duitse vennootschap (ander filiaal van zelfde multinational). De persoon woont effectief in België en is daar ook gedomicileerd.

Voor de wekelijkse verplaatsingen van en naar Duitsland, alsook voor de verplaatsingen in Duitsland én in België stelt de
Duitse vennootschap hem die personenauto ter beschikking op permanente basis. Niemand anders rijdt met die wagen.
De wagen is ingeschreven en verzekerd in Duitsland op naam van de Duitse vennootschap.

Deze persoon vraagt zich nu af of hij in orde is met de Belgische wetgeving wanneer hij met die auto in België rondrijdt.
Kan hij problemen ondervinden bij politiecontrole, douanecontrole, Belgische fiscus, enz.?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
P-Stone
Berichten: 280

#2 , 20 jan 2017 20:20

Iemand die in België gedomicilieerd is, mag in België niet rijden met een wagen die niet in België ingeschreven is. Hij riskeert onmiddellijke inbeslagname van het voertuig en een flinke boete. Zelfs met een buitenlandse huurwagen mag je niet in België rijden. Als je hier gedomicilieerd bent dus.
Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn op deze regel, maar het geval dat jij beschrijft is zeker geen uitzondering.
Er gebeurt voor zover ik weet heel weinig controle op. Maar het mag dus niet.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 20 jan 2017 20:33

Vroeger moest je een attest hebben van het Ministerie van FInancien, maar ik dacht dat tegenwoordig enkele documenten in de auto voldoende zijn.

Reclame

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#4 , 20 jan 2017 20:35

Iemand die in België gedomicilieerd is, mag in België niet rijden met een wagen die niet in België ingeschreven is. Hij riskeert onmiddellijke inbeslagname van het voertuig en een flinke boete. Zelfs met een buitenlandse huurwagen mag je niet in België rijden. Als je hier gedomicilieerd bent dus.
Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn op deze regel, maar het geval dat jij beschrijft is zeker geen uitzondering.
Er gebeurt voor zover ik weet heel weinig controle op. Maar het mag dus niet.
Waarom zou dat niet mogen, enkel als die wagen op zijn naam ingeschreven staat mag het niet.
Dus zou ik met de auto van mijn zus die in Nederland woont niet mogen rijden?
Laatst gewijzigd door sloeberken op 20 jan 2017 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 20 jan 2017 20:35

Iemand die in België gedomicilieerd is, mag in België niet rijden met een wagen die niet in België ingeschreven is. Hij riskeert onmiddellijke inbeslagname van het voertuig en een flinke boete. Zelfs met een buitenlandse huurwagen mag je niet in België rijden. Als je hier gedomicilieerd bent dus.
Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn op deze regel, maar het geval dat jij beschrijft is zeker geen uitzondering.
Er gebeurt voor zover ik weet heel weinig controle op. Maar het mag dus niet.
Die regel lijkt me wel onwaarschijnlijk zolang men binnen de EU blijft.
Nu rijdt die persoon met een Belgische huurauto (Herz denk ik) naar Duitsland.
Die huurauto wordt betaald door de Belgische vennootschap.
Volgens u mag hij met die huurauto dan niet buiten België rijden. Dus verboden in Duitsland.
Hoe moet dat dan worden opgelost? Moet hij telkens aan de grens van auto veranderen? :?: :?: :?: :?:
Dit lijkt me niet correct.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

P-Stone
Berichten: 280

#6 , 20 jan 2017 20:39

Mijn vorige reactie was blijkbaar niet helemaal juist.
In een post van enkele jaren geleden werd de wettekst geciteerd :
Artikel 3 van het KB 20/07/2001 :

§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;
3° het personenvoertuig bestuurd door een ambtenaar die in België verblijft en werkt voor een internationale instelling gelegen in een andere lidstaat van de Europese Unie : een door de werkgever afgeleverde accreditatiekaart dient zich aan boord van het voertuig te bevinden;
4° het voertuig waarvan die persoon eigenaar is die als tijdelijk afwezige persoon wordt beschouwd in de zin van artikel 18, 6°, 8° en 9° van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en waarbij dit laatste niet langer dan zes maanden zonder onderbreking in België wordt gestald;
5° de aanhangwagen die voor hoogstens zes maand in het verkeer wordt gebracht.

§3. In voorkomend geval kan de minister of zijn gemachtigde een uitzonderlijke vrijstelling van inschrijving verlenen voor voertuigen die door sommige, met bijzondere opdrachten belaste, rijksdiensten gebruikt worden.

Een belangrijke definitie ... zie artikel 1 van vernoemde KB :
Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :
11° in het verkeer brengen :
rijden, stilstaan of parkeren op de openbare weg in België;
Ik denk dat de persoon niet voldoet aan $2, 2° aangezien hij tewerkgesteld wordt door het Belgisch filiaal, dus het mag nog steeds niet. Ik geef het maar even mee omdat mijn eerste antwoord toch onvolledig was.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 20 jan 2017 20:43

Iemand die in België gedomicilieerd is, mag in België niet rijden met een wagen die niet in België ingeschreven is. Hij riskeert onmiddellijke inbeslagname van het voertuig en een flinke boete. Zelfs met een buitenlandse huurwagen mag je niet in België rijden. Als je hier gedomicilieerd bent dus.
Er zullen waarschijnlijk wel uitzonderingen zijn op deze regel, maar het geval dat jij beschrijft is zeker geen uitzondering.
Er gebeurt voor zover ik weet heel weinig controle op. Maar het mag dus niet.
Waarom zou dat niet mogen, enkel als die wagen op zijn naam ingeschreven staat mag het niet.
Ja dat klopt, weet ik uit eigen ervaring.
Destijds mocht men, indien men vanuit het buitenland terug naar B verhuisde, voor wat betreft de EIGEN wagen niet langer dn 5 of 6
manden met de buitenlndse nummerplat blijven rijden.

Maar mijn vraag betreft een totaal andere situatie.
De persoon die mij de vraag stelde is vooral onzeker voor mogelijke fiscale gevolgen in B.
Bijvoorbeeld dat ze het als een belastbaar voordeel zouden beschouwen, niettegensatande het geen geleasde bedrijfswagen is in de
Belgische zin van het woord. De wagen maakt geen deel uit van zijn loon en hij is geen vragende partij voor een auto, maar zonder kan hij zijn werk niet doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

P-Stone
Berichten: 280

#8 , 20 jan 2017 20:45

Die regel lijkt me wel onwaarschijnlijk zolang men binnen de EU blijft.
Nu rijdt die persoon met een Belgische huurauto (Herz denk ik) naar Duitsland.
Die huurauto wordt betaald door de Belgische vennootschap.
Volgens u mag hij met die huurauto dan niet buiten België rijden. Dus verboden in Duitsland.
Hoe moet dat dan worden opgelost? Moet hij telkens aan de grens van auto veranderen? :?: :?: :?: :?:
Dit lijkt me niet correct.
Neen neen, als je in BE woont mag je in DE wel rijden met een BE huurauto. Of een Duitse. Of om het even wat. Maar als je in BE woont mag je in BE niet rijden met een buitenlandse huurauto. Tenminste, dat was mijn overtuiging. Maar ik vond dus net dat het schijnbaar wel mag, eenmalig en Max 6 maanden.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 20 jan 2017 20:46

Mijn vorige reactie was blijkbaar niet helemaal juist.
In een post van enkele jaren geleden werd de wettekst geciteerd :
Artikel 3 van het KB 20/07/2001 :

§1. De personen die in België verblijven schrijven de voertuigen die zij wensen in het verkeer te brengen in in het repertorium van de voertuigen bedoeld in artikel 6, zelfs indien deze voertuigen reeds in het buitenland zijn ingeschreven.
Het verblijf in België houdt in dat deze personen voldoen aan één van de volgende voorwaarden :
a) ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters van een Belgische gemeente;
b) ingeschreven zijn in de Belgische Kruispuntbank van Ondernemingen als rechtspersoon;
c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt.

§2. In de hierna vernoemde gevallen echter is de inschrijving in België van voertuigen die in het buitenland zijn ingeschreven en in het verkeer worden gebracht door de personen bedoeld in § 1 niet verplicht voor :
1° het motorvoertuig dat door een buitenlands professioneel dienstverlenend bedrijf voor hoogstens 6 maanden, niet hernieuwbaar, wordt verhuurd aan een persoon bedoeld in § 1; het huurcontract op naam van diegene die het voertuig in het verkeer brengt dient zich aan boord van het voertuig te bevinden, ondertekend en gedateerd;
2° het voertuig dat een natuurlijke persoon gebruikt in de uitoefening van zijn beroep en in bijkomende orde voor privé-doeleinden, en dat door een buitenlandse werkgever aan deze persoon waarmee hij verbonden is door een arbeidsovereenkomst wordt ter beschikking gesteld; een attest afgeleverd door het bestuur dat de BTW onder haar bevoegdheid heeft, dient zich in dat geval aan boord van het voertuig te bevinden; de gedetailleerde voorwaarden voor het gebruik van dit voertuig worden bepaald door de Minister van Financiën;
3° het personenvoertuig bestuurd door een ambtenaar die in België verblijft en werkt voor een internationale instelling gelegen in een andere lidstaat van de Europese Unie : een door de werkgever afgeleverde accreditatiekaart dient zich aan boord van het voertuig te bevinden;
4° het voertuig waarvan die persoon eigenaar is die als tijdelijk afwezige persoon wordt beschouwd in de zin van artikel 18, 6°, 8° en 9° van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters en het vreemdelingenregister en waarbij dit laatste niet langer dan zes maanden zonder onderbreking in België wordt gestald;
5° de aanhangwagen die voor hoogstens zes maand in het verkeer wordt gebracht.

§3. In voorkomend geval kan de minister of zijn gemachtigde een uitzonderlijke vrijstelling van inschrijving verlenen voor voertuigen die door sommige, met bijzondere opdrachten belaste, rijksdiensten gebruikt worden.

Een belangrijke definitie ... zie artikel 1 van vernoemde KB :
Voor de toepassing van dit besluit, wordt verstaan onder :
11° in het verkeer brengen :
rijden, stilstaan of parkeren op de openbare weg in België;
Ik denk dat de persoon niet voldoet aan $2, 2° aangezien hij tewerkgesteld wordt door het Belgisch filiaal, dus het mag nog steeds niet. Ik geef het maar even mee omdat mijn eerste antwoord toch onvolledig was.
Deze teksten had ik ook maar ze zijn niet van toepassing op wagens die door een buitenlandse firma in hun eigen land in het verkeer zijn gebracht.
M.a.w. de §1 is hier niet van toepassing.

Meer bepaald is ook niet van toepassing punt C) van die paragraaf:
c) als rechtspersoon opgericht zijn door of krachtens het internationaal of buitenlands recht en beschikken over een vaste verblijfplaats in België waar het voertuig beheerd of gebruikt wordt

Dat omdat de Duitse filiaal een andere rechtspersoon is die geen vestiging heeft in B;
De B vestiging is immers een Belgische nv;

Al die "nationale" vennootschappen zijn dochters (met rechtspersoonlijkheid) van de grote internationale multinational die op zijn beurt eigendom is van een Amerikaans investeringsfonds.

Het is niet simpel, we hebben al veel opzoekwerk gedaan maar raken er echt niet uit.
Laatst gewijzigd door asperger op 20 jan 2017 20:54, 3 keer totaal gewijzigd.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

P-Stone
Berichten: 280

#10 , 20 jan 2017 20:52

Waarom zou dat niet mogen, enkel als die wagen op zijn naam ingeschreven staat mag het niet.
Dus zou ik met de auto van mijn zus die in Nederland woont niet mogen rijden?
Wel, ik ben er redelijk van overtuigd dat in jouw voorbeeld jij inderdaad niet IN BELGIE mag rijden met de auto van je zus.
Ik vind jammer genoeg niet meteen de wet terzake... Ik ga ernaar op zoek en als ik fout ben : Sorry...

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#11 , 20 jan 2017 21:09

Volgens ik lees wel als zij erbij zit, wat ook altijd het geval is. Het word beschouwd als belasting ontduiking.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Andere”