Grenzen loonbeslag en overdracht van loon of inkomen

jsales
Topic Starter
Berichten: 1

Grenzen loonbeslag en overdracht van loon of inkomen

#1 , 20 jan 2017 06:26

Er zijn grenzen aan het bedrag dat vatbaar is voor beslag.

In mijn geval werd ooit een document getekend waarbij het OCMW toelating kreeg € 75 per maand in te houden op mijn invaliditeitsuitkering. Deze inhouding gebeurde niet meer tijdens mijn CSR, die ik onlangs liet herroepen. Ik ben bezig een regeling te treffenmet alle schuldeisers, maar kreeg na een maand zelfs nog niet van alles schuldeiserq sie werden aangeschreven antwoord. Het OCMW hernam zonder me te verwittigen noch te antwoorden op mijn eerder schrijven de inhoudingen ondanks het feit dat ik formeel aangaf niet meer akkoord te gaan met deze procedure. Ik wou graag weten of dit zomaar kan.

Tegelijkertijd legde FOD Financiën beslag voor een (vermeende, volgens mij onterechte) fiscale schuld, (procedure lopende, maar wellicht problemen daar termijnen verstreken zijn/waren)

Door beide inhoudingen, eigenlijk zelfs door de inhouding van FOD Financiën alleen, is het grensbedrag overschreden. Bovendien heeft Financiën de procedure conform Artikel 164, KB/WIB 92 § 1, waarbij ik 15 dagen de tijd heb verzet aan te tekenen, niet gevolgd (ik werd noch door FOD Fin, noch door het ziekenfonds verwittigd, bovendien duurde het 4 weken voor het ziekenfonds mij antwoord gaf op een mail waarin in vroeg waarom er te weinig gestort was)

Intussen werd verzet gedaan per aangetekend schrijven. Vraag is of ik nog verdere stappen dien te ondernemen, en desgevallend schadevergoeding kan vragen, daar dit mij uiteraard moelijkheden bezorgt bij het betalen van andere (meer bevoorechte, nl achterstallig onderhoudsgeld) schulden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jan 2017 08:03

€ 0 - € 1.085 0 %

€ 1.085,01 - € 1.166 20 %
€ 1.166,01 - € 1.286 30 %
€ 1.286,01 - € 1.407 40 %
+ € 1.407 nettobedrag boven € 1.407

Dit zijn de bedragen voor inbeslagname loon of uitkeringen

Maar voor onderhoudsgeld mag 100% daar staat geen beperking op !!!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Andere”