Dagvaarding vredegerecht niet terugbetaling (deel van) lening

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

Dagvaarding vredegerecht niet terugbetaling (deel van) lening

#1 , 07 dec 2016 00:03

Beste

Vandaag heb ik een dagvaarding ontvangen voor het vredegerecht.
Het gaat om 1000 euro die ik in 2011 als voorschot heb gekregen, maar door omstandigheden niet heb terugbetaald. (1000 euro is een deel van het destijds totaal geleend bedrag, de rest werd kort na de lening terugbetaald)
Ik som even op wat op de dagvaarding vermeld staat:

"De verzoekster aldus vordert dat de gedaagde wordt veroordeeld tot betaling 1000 euro, te vermeerderen met een verwijlintrest aan wettelijke intrestvoet vanaf 10 oktober 2013, te vermeerderen met de gerechtelijke interesten aan wettelijke intrestvoet vanaf dagvaarding"

Kan iemand mij een idee geven van wat dit in totaal zal kosten?
(hoeveel bedragen de interesten, welke bijkomende kosten naast de 1000 euro en interesten staan me te wachten?)

Kan ik best een advocaat nemen? Of maakt dat niet veel veschil?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 07 dec 2016 09:42

Als je dit werkelijk moet terugbetalen, is een advokaat nemen weggesmeten geld. Betaal gewoon die 1000 € zo snel mogelijk terug, liefst nog voor de rechtszitting. De VR zal dan wel zeggen wat je "misschien" nog moet bijbetalen.

P-Stone
Berichten: 280

#3 , 07 dec 2016 17:04

bericht van 3 augustus:
Beste,

In 2011 heb ik een voorschot van een officiele instantie ontvangen van 1000 euro. Nadien, toen ik het totaalbedrag ontvangen heb moest ik de 1000 euro terugbetalen. Ik heb dat toen cash gedaan, zonder bewijs. Een jaar later kreeg ik na enkele mails een brief van de deurwaarder. Ik heb die genegeerd en er bleek geen gevolg te komen. Nu, 5 jaar na de transactie krijg ik een brief van een advocatenkantoor waarin staat dat ik de 1000 euro moet terugbetalen binnen de 8 dagen of dat de zaak naar de vrederechter gaat. Ik vind het vreemd dat ze dat 4 jaar geleden (toen ik een brief van de deurwaarder kreeg) al niet gedaan hebben. Wat denken jullie? Is dit bluf van hen? Of beter de eer inslikken en 1000 euro neertellen?

Bijkomend vraagje: stel het komt voor de vrederechter en ik trek aan het kortste eind (wat het geval zal zijn) wordt dat dan vermeld op mijn strafblad?

Alvast bedankt
Oke, bedankt. Dat was inderdaad niet slim van mij. Snap nu ook niet waar ik toen mee bezig was. Maar feit blijft wel dat ik er nadien (tot nu) niets meer van vernomen heb. Dat op zich is toch wel vreemd vind ik.
Je gaf enkele maanden geleden al aan dat het niet zo een verstandige zet was... Ik vermoed dat je toen gegokt hebt dat men je verder niets meer ging vragen, aangezien je toen ervoor koos ook deze brief te negeren en niets te betalen.
Toen schreef je ook dat je het 5 jaar geleden wel terug betaald had (cash), nu schrijf je dat je het niet terugbetaald had... Op halve verhalen kan je geen goed juridisch advies verwachten hé...

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 11 dec 2016 19:21

Wettelijke intresten zullen zowat 750 € bedragen. Kosten vrederechtbank onbekend.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Benjaminxxx
Topic Starter
Berichten: 28
Juridisch actief: Nee

#5 , 15 dec 2016 12:59

bericht van 3 augustus:
Beste,

In 2011 heb ik een voorschot van een officiele instantie ontvangen van 1000 euro. Nadien, toen ik het totaalbedrag ontvangen heb moest ik de 1000 euro terugbetalen. Ik heb dat toen cash gedaan, zonder bewijs. Een jaar later kreeg ik na enkele mails een brief van de deurwaarder. Ik heb die genegeerd en er bleek geen gevolg te komen. Nu, 5 jaar na de transactie krijg ik een brief van een advocatenkantoor waarin staat dat ik de 1000 euro moet terugbetalen binnen de 8 dagen of dat de zaak naar de vrederechter gaat. Ik vind het vreemd dat ze dat 4 jaar geleden (toen ik een brief van de deurwaarder kreeg) al niet gedaan hebben. Wat denken jullie? Is dit bluf van hen? Of beter de eer inslikken en 1000 euro neertellen?

Bijkomend vraagje: stel het komt voor de vrederechter en ik trek aan het kortste eind (wat het geval zal zijn) wordt dat dan vermeld op mijn strafblad?

Alvast bedankt
Oke, bedankt. Dat was inderdaad niet slim van mij. Snap nu ook niet waar ik toen mee bezig was. Maar feit blijft wel dat ik er nadien (tot nu) niets meer van vernomen heb. Dat op zich is toch wel vreemd vind ik.
Je gaf enkele maanden geleden al aan dat het niet zo een verstandige zet was... Ik vermoed dat je toen gegokt hebt dat men je verder niets meer ging vragen, aangezien je toen ervoor koos ook deze brief te negeren en niets te betalen.
Toen schreef je ook dat je het 5 jaar geleden wel terug betaald had (cash), nu schrijf je dat je het niet terugbetaald had... Op halve verhalen kan je geen goed juridisch advies verwachten hé...
Beste,

U heeft volledig gelijk. De waarheid is dat ik ze niet heb terugbetaald. En natuurlijk ben ik daar niet fier op. Maar jaren streken voorbij en ik dacht niet dat ik er nog eens iets van zou vernemen.
Ik heb enkele dagen geleden met mijn advocate gebeld en de zaak uitgelegd. Ze heeft contact opgenomen met de tegenpartij. Moest ik voor het vredegerecht verschijnen zou het me zo'n 1800 euro kosten. 1000 euro hoofdsom, 480 euro advocaat tegenpartij, 180 euro dagvaardingskosten, en dan nog interesten etc van rond de 100 euro.
Ik heb vandaag echter reeds betaald en dan kwam het op een som van 1370 euro .
Hiermee is dat hoofdstuk afgesloten.

Ik wil iedereen bedanken die de tijd heeft genomen om op deze topic te reageren.

Groeten

Terug naar “Andere”