Lening bij verschillende banken

WendyPa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Lening bij verschillende banken

#1 , 05 aug 2016 21:44

Mijn schoonvader heeft, enkele jaren geleden, een persoonlijke lening aangegaan bij 4 verschillende banken. Dit zijn we te weten gekomen na zijn recente overlijden. Mijn schoonouders kampten al enkele jaren met schulden, waardoor er destijds een schuldbemiddelaar is aangesteld. Wij en zelfs zijn echtgenote weet niet hoe hij aan deze schulden is geraakt. Hij heeft dit nooit willen zeggen en heeft , jammer genoeg, dit geheim meegenomen in zijn graf. Mijn schoonmoeder is nu genoodzaakt deze schulden af te betalen. Het gaat over een totaalbedrag van 27000 euro. Door deze schulden is ze genoodzaakt om te verhuizen, daar er momenteel te weinig budget overblijft van haar overlevingspensioen om deze af te betalen. Kunnen wij als kinderen een kwijtschelding van schulden aanvragen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 aug 2016 13:58

Je kan als kinderen de erfenis van de vader gewoon verwerpen, of aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (zodat je kan uitvissen of de opbrengsten uit de erfenis hoger zijn dan de schulden).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 08 aug 2016 14:17

Je kan als kinderen de erfenis van de vader gewoon verwerpen, of aanvaarden onder voorrecht van boedelbeschrijving (zodat je kan uitvissen of de opbrengsten uit de erfenis hoger zijn dan de schulden).

Daar is de langslevende echtgenote niet mee geholpen.
Aangezien het gemeenschappelijke schulden zijn (tenzij ze waren gehuwd met volledige scheiding van goederen) zal zij hoe dan ook die schulden moeten vereffenen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#4 , 08 aug 2016 14:20

en zij heeft natuurlijk recht om te weten wat de oorzaak van die schulden is. Schuldeiser moet de schuld bewijzen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 aug 2016 14:33

en zij heeft natuurlijk recht om te weten wat de oorzaak van die schulden is. Schuldeiser moet de schuld bewijzen.
Ik vermoed dat de topic starter bedoelt dat ze niet weten waarom de man de leningen afgesloten heeft. Dat speelt op zich geen rol, want de schuldeisers in deze zijn de banken. En die zullen goed genoeg de schuld kunnen bewijzen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 aug 2016 14:34

Daar is de langslevende echtgenote niet mee geholpen.
Aangezien het gemeenschappelijke schulden zijn (tenzij ze waren gehuwd met volledige scheiding van goederen) zal zij hoe dan ook die schulden moeten vereffenen.
Da's waar, maar de topic starter stelt de vraag voor de kinderen. Zij kunnen zich perfect indekken tegen de schuldan van de ouders door de erfenis te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#7 , 08 aug 2016 14:39

Daar is de langslevende echtgenote niet mee geholpen.
Aangezien het gemeenschappelijke schulden zijn (tenzij ze waren gehuwd met volledige scheiding van goederen) zal zij hoe dan ook die schulden moeten vereffenen.
Da's waar, maar de topic starter stelt de vraag voor de kinderen. Zij kunnen zich perfect indekken tegen de schuldan van de ouders door de erfenis te aanvaarden onder voorwaarde van boedelbeschrijving...
Ja maar indien die schuld slechts een fractie van hun erfenis bedraagt hebben ze daar geen belang bij.
Ook speelt de empathie tov hun moeder: zou jij zomaar de hete patat in moeders schoot werpen?
Moeder wordt wel de volgende erfgenaam wanneer de kinderen verwerpen...
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 aug 2016 14:51

Ja maar indien die schuld slechts een fractie van hun erfenis bedraagt
Zonder beschrijving van boedel, kunnen ze dit in principe niet weten (tenzij ze zeker zijn dat de vader naast de schulden nog gnoeg andere middelen had, die nu in de erfenis opgenomen zijn).
Ook speelt de empathie tov hun moeder: zou jij zomaar de hete patat in moeders schoot werpen?
Moeder wordt wel de volgende erfgenaam wanneer de kinderen verwerpen...
Aangezien die schuld in de gemeenschap zit (bij gemeenschap van goederen), zit het grooste deel van die schuld sowieso bij de moeder.

Niets belet de kinderen uiteraard om hun moeder financieel bij te staan om die schulden af te lossen. Effectief een "kwijtschelding van de schulden" zoals de TS vraagt, is volgens mij niet mogelijk. De kinderen indekken tegen deze schulden, is we een optie...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

WendyPa
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 aug 2016 13:49

Even reageren op de verschillende reacties! De kinderen hebben een weigering van erfenis gedaan. De reden hieromtrent is omdat mijn schoonvader ons 26000 euro en mijn schoonbroer 18500 euro lichter heeft gemaakt. Dit geld gaan we nooit meer terug zien. We hebben ons daarbij neergelegd. Mijn schoonmoeder is de dupe van heel deze zaak! Ben intussen te weten gekomen dat mijn schoonmoeder heeft mee getekend voor een lening bij de bank. Jammer genoeg weet ze dikwijls niet wat ze tekent aangezien ze een blind vertrouwen stelt in verschillende mensen. Wil gewoon raad vragen of we eventueel iets aan deze situatie kunnen doen. Misschien zijn er nog mensen die zo een situatie hebben meegemaakt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 09 aug 2016 14:01

Ik vrees dat er weinig aan te doen valt, eerlijk gezegd. Ze zijn waarschijnlijk getrouwd met gemeenschap van goederen, waardoor de schoonmoeder sowieso ook opdraait voor de schulden van de man. Zelfs indien ze niet zou mee getekend hebben voor bepaalde van die leningen, zou ze er toch voor moeten opdraaien.

Is er geen mogelijkheid om met de banken overeen te komen dat de looptijd van de leningen verlengd wordt, zodat het af te betalen bedrag per maand kleiner wordt en misschien haalbaarder? Zijn jullie al bij de banken waar de leningen afgesloten zijn, langs geweest om de problematiek te bespreken? Als ze een beetje klantvriendelijk zijn, kunnen banken zelf bepaalde voorstellen of regelingen uitwerken om de afbetaling haalbaarder te maken...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#11 , 09 aug 2016 19:01

Wij en zelfs zijn echtgenote weet niet hoe hij aan deze schulden is geraakt. Hij heeft dit nooit willen zeggen en heeft , jammer genoeg, dit geheim meegenomen in zijn graf.
Niet noodzakelijk. Afhankelijk van hoe lang het exact geleden is, is het mogelijk dat de bank wettelijk verplicht is om te weten waar dit geld voor heeft (moeten) gediend (hebben). Valt onder KYC (know your customer).

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 09 aug 2016 19:41

Niet noodzakelijk. Afhankelijk van hoe lang het exact geleden is, is het mogelijk dat de bank wettelijk verplicht is om te weten waar dit geld voor heeft (moeten) gediend (hebben). Valt onder KYC (know your customer).
Tja, het zal in ieder geval niet veel veranderen aan het feit dat de schuld aan de bank / banken, moet afbetaald worden, natuurlijk...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#13 , 09 aug 2016 21:12

Nee inderdaad, maar het maakt het "aanvaardingsproces" misschien wel gemakkelijker voor de TS als hij weet wat er achter de schulden steekt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 aug 2016 13:51

Nee inderdaad, maar het maakt het "aanvaardingsproces" misschien wel gemakkelijker voor de TS als hij weet wat er achter de schulden steekt.
Mogelijk... Het zou ook anders kunnen uitdraaien en het afbetalen des te wranger maken, als het geld gebruikt blijkt te zijn voor zaken waar de schoonmoeder en kinderen helemaal niet achter stonden. Het kan dus de twee richtingen uit. TS en schoonmoeder moeten zich dus afvragen of ze echt de bestemming van dat geld wensen te kennen of niet... Aan de schuld op zich verandert het immers niet veel...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”