Sociale bijdrage uit 1989

Beebee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Sociale bijdrage uit 1989

#1 , 04 aug 2016 15:00

Mijn vader is overleden in 2007, op dat moment waren mijn zus en ik minderjarig. De lopende dossiers rond die overlijden zijn al meerdere jaren afgesloten bij onze notaris.

Vandaag ontving ik een aangetekend schrijven van Group S over achterstallige sociale bijdragen van kwartaal 2, 3 en 4 1989. Zij zouden nog verschuldigd zijn.
Volgens deze brief vroeg Group S in 2008 bij onze notaris om informatie over de erfgenamen maar is deze informatie hen pas juli 2016 meegedeeld.

Mijn vraag is of deze sociale bijdragen nog betaald moeten worden. Ik lees dat er een verjaringstermijn bestaat van 5 jaar, dit is het eerste schrijven dat wij ontvangen van Group S. Ook niet onbelangrijk om te weten is dat het bedrijf dat mijn vader runde in 1989 in 1995 failliet verklaard is.

Moeten wij deze bijdragen nog betalen en indien niet, hoe gepast reageren?

Alvast van harte bedankt voor uw tijd en moeite

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 04 aug 2016 18:33

Het is natuurlijk al meer dan 20 jaar geleden, maar vielen die achterstallen niet in het faillissement?

Is het niet erg onzorgvuldig van die Groep om info te vragen aan notaris ivm erfgenamen, en dan werkloos te blijven toezien (of net niet toezien) tot in juli 2016? verjaring ?

Zijn het enkel die kwartalen die achterstallig zijn, of kunnen ze er nog andere vragen?

Quid met eventuele intresten ?

Franciscus
Berichten: 38583

#3 , 04 aug 2016 20:56

"Op dat moment waren mijn zus en ik minderjarig."
Wie heeft als meerderjarige dan de erfenis aanvaard?

Wat was de juridische vorm van de firma eenmanszaak of een vennootschap?

Reclame

Beebee
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 aug 2016 21:07

Ik ben een maand na het overlijden 18 geworden en heb de erfenis onder voorbehoud aanvaard. Voor mijn zus heeft mijn stiefmoeder onder voorbehoud aanvaard.

Om welke vennootschapsvorm het ging op dat moment kan ik helaas niet opmaken uit het schrijven, er wordt geschreven "X was aangesloten bij ons sociaal verzekeringsfonds in hoedanigheid als zelfstandige". Na het faillissement in 1995 zijn er wel nog persoonlijke loonsbeslagen gevolgd, dit doet mij vermoeden dat er geen vennootschap gevormd was?

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 05 aug 2016 00:09

Mijn grootvader kreeg recent een brief in de bus over een situatie betreffende sociale bijdragen van 1965. Jawel, het kan in België. De vennootschap in kwestie was jaren daarvoor reeds vereffend. 'Foutje' van de administratie.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 aug 2016 08:38

Ik geloof dat er zeer veel foutjes gebeuren in die sociale kassen.

Nochtans als je reageert word het gewoon geklasseerd zonder gevolg.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”