cooperatief aandeel

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

cooperatief aandeel

#1 , 21 jul 2016 10:02

Twee jaren geleden heb ik één aandeel gekocht van een cooperatie.Na twee jaren had men het recht om dit terug te verkopen.
Nu heb ik gevraagd om het geld van mijn aandeel terug te storten op mijn bankrekening ,maar ik kreeg een mail terug dan men momenteel geen aandelen kan terug betalen.

Wat kan ik doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 21 jul 2016 10:55

Wat is de uitleg van de cooperatie? U heeft toch een reglement gekregen bij uw aankoop waarop de voorwaarden van terugbetaling vermeld staan. Dat kan zeer verschillend zijn : enkel de eerste helft van de maand , slechts gedurende enkele maanden per jaar , enz. Misschien dat er ook een beperking is op de maximale terugbetaling binnen een zekere periode. Zij moeten u de uitleg kunnen geven!!!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#3 , 23 jul 2016 17:48

Het enige dat ik gekregen heb is het volgende.

" Na twee jaar kan je jouw aandeel verkopen. Of je kan nog meer aandelen kopen, indien wenselijk. Het spreekt vanzelf dat het niet de bedoeling is om meer geld te verzamelen dan nodig is voor de realisatie van het doel van de organisatie. Maar in het begin van de nieuwe werking is er toch veel geld nodig."

Wat kan ik nu nog doen?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jul 2016 20:42

Wat ik begrijp uit het verhaal is dat je u aandeel na 2 jaar mag verkopen !

Dit wil niet zeggen dat de cooperatie u aandeel moet terug kopen, maar dat je dit aan iemand anders mag verkopen.

Als iedereen zijn aandelen opvraagt aan de cooperatie, dan heeft die geen geld meer en is ze in faillissement !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#5 , 08 okt 2017 10:01

Na meer dan 1 jaar ben ik erachter gekomen dat de coöperatie haar activiteiten stopt.
Men schrijft in Februari 2017 het volgende.

De volgende maanden zullen gevuld zijn met het zoeken naar een overnemer en of de verkoop van de auto en andere onderdelen van het bedrijf. Ook de ontmanteling en terugbetaling aan de coöperanten zal in de komende maanden geregeld worden. Gelukkig is er geen sprake van een faillissement, er zijn immers geen schulden (meer), slechts lopende kosten. Zo kan ik eervol dit afronden, wat ik zelf heel belangrijk vind. Ik weet dat ik de voorbije tijd niet of nauwelijks gecommuniceerd heb, maar de emoties die bij zo'n beslissing komen kijken zijn niet gering.

Niets meer van gehoord.
Wat zijn mijn rechten?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 okt 2017 10:34

U schrijft lopende kosten, dit kan misschien ook oplopen en er geen geld meer beschikbaar is om je aandelen uit te betalen.

Een vereffening kost ook handen vol geld aan de boekhouder en vereffenaar, en als er een vereffening moet gebeuren dan duurt dit toch gemakkelijk minimum 12 maanden, dit komt een 3 tal keren voor de rechtbank,

1/ aanstelling vereffenaar en goedkeuring rechtbank
2/ goedkeuring vereffeningsplan rechtbank
3/sluiten vereffening en ontbinden rechtbank

En deze stukken moeten ook gepubliceerd worden in het staatsblad.

Dus nog even geduld, er is ook 2 maanden gerechtelijk verlof geweest.

Je zult verschieten denk ik als je de afrekening zult zien hoeveel dit gaat kosten, Heb hier zojuist naar een vereffening gekeken die ik in 2011 gedaan heeft en dit heeft meer dan 2 jaar geduurd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

waterboy
Topic Starter
Berichten: 56

#7 , 30 dec 2017 16:31

Het is een feit. De coöperatieve is in vereffening.
Men schrijft "De vennootschap is 'leeg' en er rest nog een factuur aan de notaris en boekhouder te betalen.
Maar omdat de verliezen groter zijn dan het kapitaal, zal er inderdaad niets kunnen terug betaald worden
"
Kunnen de eventuele schulden ook ten laste komen van de coöperatieve aandeelhouders?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 dec 2017 20:29

Wat ik twee maanden geleden schreef is een feit !

En ja men kan nog aan je deur komen om de kosten te betalen !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Andere”