volmachthouder aansprakelijk

Moefi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

volmachthouder aansprakelijk

#1 , 07 jul 2016 23:32

Rekeninghouder zijn vrouw komt te overlijden .
Een ver familielid ziet zijn kans en weet de rekeninghouder met mooie praatjes te overtuigen de volmacht te geven.De rekeninghouder is niet goed meer mobiel is en bij geheugen en dat weet de volmachthouder uit te spelen .
De volmachthouder schrijft elke maand van de rekeninghouder zijn rekening een bedrag van 150 euro naar de rekening van een andere familielid voor geleverde diensten .
In werkelijkheid heeft de rekeninghouder hier nooit zijn akkoord voor gegeven voor deze maandelijkse betaling , maar omdat de volmachthouder een goede band had met deze persoon vond hij dat deze hiervoor betaald diende te worden .
Dus geen schriftelijk bewijs voor akkoord van rekeninghouder dat de volmachthouder kan voorleggen .
Na enige tijd komt er schot in de zaak van de verdeling ( overleden vrouw ) en moet de rekeninghouder bepaalde bedragen betalen aan het kind van zijn overleden vrouw ,de volmachthouder schrijft deze bedragen over aan de notaris .
De naam van de volmachthouder staat op de bankafschriften van de bank dat hij de opdrachtgever is van deze transactie( verdeling ) .
Het gaat hier dan om een bedrag van bvb 20 000 euro enz .
Ook hier dus nergens een schriftelijk bewijs dat de rekeninghouder hiermee akkoord ging of dat de rekeninghouder hem hiervoor de opdracht had gegeven .

Is de volmachthouder hier in de fout gegaan door geen schriftelijk bewijs te vragen of te laten ondertekenen door de rekeninghouder ?
Stel nu dat dit een rechtszaak word en de rechter oordeelt dat de volmachthouder geen 150 € per maand mocht overschrijven omdat er geen schriftelijk of ondertekende goedkeuring hiervoor was .
En stel dat die 20 000 euro ook zonder goedkeuring is overgeschreven geweest ?

Welke straf kan de volmachthouder krijgen ?
Kan het zijn dat de volmachthouder de maandelijkse 150 euro moet terug betalen ?
Moet hij dit dan terugbetalen , of de ontvanger van deze 150 euro , want deze ging er immers van uit dat de rekeninghouder zijn akkoord hiervoor gegeven had ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wolf2
Berichten: 2071

#2 , 10 jul 2016 10:29

Ik heb geen ervaring in dergelijke zaak; ik ken geen rechtspraak.

Als men een tijdloze volmacht zonder verdere beperkingen geeft aan iemand, dan is volgens mij alles wat die persoon doet in orde want het is alsof de actie gebeurt door de rekeninghouder zelf. Ik zie niet in waarom daarvoor (telkens) een schriftelijke en/of ondertekende opdracht zou moeten worden gegeven.

Het enige wat me betwistbaar lijkt, is dat de rekeninghouder mentaal niet meer in staat was om te beseffen wat hij deed. Dan zou het kunnen dat diegene die de volmacht kreeg een misdrijf heeft gepleegd (of dat nu bedrog of misbruik van vertrouwen of verduistering of diefstal is of iets anders, dat weet ik niet, maar strafrechtelijk dus een misdrijf). Zou kunnen schrijf ik bewust, want dan moet die intentie wel bestaan hebben bij de volmachthouder. Wat ook kan, is dat tijdens het bestaan van een onschuldige volmacht een volmachthouder op een bepaald moment overgaat dat zaken die een misdrijf uitmaken.

Moefi
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2016 13:40


Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 10 jul 2016 15:03

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”