Schuldsaldoverzekering

Dvoorspoels
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schuldsaldoverzekering

#1 , 15 jun 2016 23:17

Mijn man had zijn huis al als we elkaar leerde kennen als begunstigde van zijn schuldsaldoverzekering had hij zijn moeder opgegeven. Ondertussen zijn wij getrouwd nu is mijn vraag gaat het huis nog steeds naar haar of wat zijn mijn rechten? Erf ik het huis of heb ik vruchtgebruik?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 16 jun 2016 07:56

De begunstiging van een levensverzekering kan te allen tijde veranderd worden. Eén uitzondering : als de begunstigde "aanvaard" heeft, dan is het akkoord nodig van die begunstigde. Dit is meestal het geval bij een schuldsaldoverzekering, althans ten belope van de werkelijk nog te betalen schuld.

Dvoorspoels
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 jun 2016 16:30

Wat als deze niet verandert word? Heb ik als vrouw dan het vruchtgebruik of niet?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 16 jun 2016 18:49

Een schuldsaldoverzekering betaalteen overlijdenskapitaal uit.

Meestal aan een schuldeiser (bank of zo), als die er niet meer is, of als het kapitaal hoger is dan de schuld, aan degene die in de polis aangeduid wordt. Dit heeft m.i. niets met vruchtgebruik te maken.

wolf2
Berichten: 2071

#5 , 19 jun 2016 19:21

Uw vraag gaat eigenlijk over uw erfrechten.

Ik veronderstel dat U geen huwelijkscontract gesloten heeft?
En dat hij geen kinderen heeft?
Maar dat hij wel nog ouders heeft of broers en zussen of neven en nichten?

In dat geval erft U:
- enkel het vruchtgebruik van het huis en wat hij bezat voor het huwelijk (die andere familieleden erven de blote eigendom van dit eigen vermogen)
- wel de volledige volle eigendom van alles wat in het gemeenschappelijk vermogen zit, maar dat moet nog groeien, zal in begin van het huwelijk zeer klein zijn.

Als hij werkelijk geen enkel familielid meer heeft (van een bepaalde verwantschap), erft U de volledige volle eigendom van zijn eigen vermogen én van het gemeenschappelijk vermogen.

*********************************

Dit kan veranderd worden door een testament (dat biedt U echter geen 100% zekerheid) of door een huwelijkscontract.

Terug naar “Andere”