Afbetalen lening na trouw

Modjo
Topic Starter
Berichten: 13

Afbetalen lening na trouw

#1 , 01 jun 2016 11:22

Beste,

We zijn een getrouwd Koppel met een lening die elk 50% gedragen wordt voor ons huis.

Kan ik nadat ik erf "mijn deel" afbetalen en dat van men partner laten.

Hierdoor worden de lasten lager en indien er een scheiding is heb ik mijn deel al afbetaald? We zijn getrouwd zijn zonder enige vorm van contract.

Weet iemand heermee raad?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4621
Locatie: Diest

#2 , 18 jun 2016 11:08

Nee; Het woonkrediet is ongetwijfeld hoofdelijk en ondeelbaar aangegaan. er is dus geen deel van jou en een deel van je partner; er is enkel één lening op jullie beiden. Als jij de helft afbetaalt dan is er dus nog de helft van de schuld op jullie beiden aanwezig. Je kan niet zeggen : ik heb mijn helft afbetaald en jouw helft blijft over. Als er ooit een vertraging in betaling is zal de bank altijd bij jullie twee aankloppen. Je kan best als je erft dat geld afzonderen op een eigen rekening. Zorg er wel voor dat de inkomsten van dat eiegen geld wel jaarlijks op de gemeenschappelijke rekening komt. Eigen goederen (uit erfenis) blijven immers eigen. Maar inkomsten uit eigen goederen (intresten of huurgelden bvb) zijn wel gemeenschappelijk. Als je die inkomsten due slaat toekomen op dezelfde rekening waar het eigen vermogen op staat krijg je na een paar jaar vermenging van eigen en gemeenschappelijk vermogen. En dan zal het bij een scheiding moeilijk worden om de twee nog uit elkaar te halen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 02 jul 2016 16:56

Je kan met dat geerfd geld ook een stuk van jullie gemeenschappelijke lening afbetalen. Dit bedrag wordt dan uitgedrukt als een percentage van de huidige verkoopswaarde van het huis. Bij overlijden is dan dat percentage van de (toegenomen) waarde van het huis al van u. Best hiervoor naar de notaris gaan.

Stel dat je met je geerfd geld een dure wagen koopt. Die wagen is van jou doch vermindert elk jaar in waarde. Na verloop van tijd is dat geld dus weggereden.

Reclame

Terug naar “Andere”