Bepalen brutowinst

VDJ
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bepalen brutowinst

#1 , 31 mei 2016 17:40

Ik doe aan detailhandel in bijberoep en stel mij de vraag hoe ik juist de brutowinst van de eigenlijke exploitatie bepaal.
Stel ik heb in 2014 en 2015 samen voor 5000€ goederen aangekocht en in 2015 voor 4000€ verkocht (bedragen zonder btw). Geef ik dan brutowinst -1000€ in? Of bepaal ik telkens per verkocht artikel hoeveel winst ik hierop gemaakt heb en werk ik met dit bedrag?
Eigenlijk zijn de goederen die je aankoopt om later te verkopen een vorm van investering, sommige goederen worden niet direct verkocht en blijven soms lange tijd enige jaren staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 31 mei 2016 17:45

Dat is de reden waarom je de inventaris eerst moet opstellen en waarderen alvorens over te gaan tot bepaling van de winst.
Gewoon verschil maken tussen verkoopopbrengst en bedrag aankopen geeft een resultaat dat nergens op slaat.

Blijkbaar beschikt u niet over het vereiste getuigschrift bedrijfsbeheer want dit is zeer elementaire kennis!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 01 jun 2016 18:51

Normaal heeft men een kasboek een boek inkomende en uitgaande facturen en een inventarisboek als elementaire zaken.

Reclame

Terug naar “Andere”