Facturatie zonder btw-nummer

VzwLosGorriones
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Facturatie zonder btw-nummer

#1 , 17 mei 2016 12:06

Vzw Los Gorriones is actief in ontwikkelingswerk. Wij hebben geen btw-nummer. In verband met een organisatie van de Stad Hasselt waarbij de vzw-s hun activiteiten promoten hebben wij voor meerdere vzw's en ook voor de Stad Hasselt de samenaankoop georganiseerd van milieuvriendelijke materialen die in zhun geheel aan ons geleverd en gefactureerd zijn. Nu vraag ik de Stad Hasselt om terugbetaling van hun deel van deze factuur maar de Stad Hasselt vraagt mij daarvoor om een factuur op te stellen.

Kan ik dat doen als vzw en welk zijn de verplichte vermeldingen op dit factuur?

Met dank
Yvo Beysen
voorzitter vzw Los Gorriones

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12838

#2 , 17 mei 2016 12:14

Dus als ik het goed begrijp koopt u iets aan en verkoopt u het door aan verschillende partijen? Dan gaat u mogelijk wel een btw-nummer nodig hebben (en kunt u ook gewoon factureren). Op welke basis is de vzw vrijgesteld?

sloeberken
Berichten: 10285
Locatie: Erpe Mere

#3 , 17 mei 2016 12:27

Als u vzw vrijgesteld is van BTW, kan je zeker een factuur opmaken. Op voorwaarde dat dit niet regelmatige gebeurd.
Best eens navragen op het BTW kantoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Sirkii
Berichten: 5410

#4 , 17 mei 2016 12:34

Als van BTW vrijgestelde VZW mag je facturen maken doch ZONDER BTW-vermelding (maw de prijs inclusief BTW). Voorts de vermelding "vrijgesteld van BTW volgens artikel "xyz" ('k Zou 't even moeten opzoeken omdat ik al meer dan 5 jaar geen schatbewaarder meer ben van een (grote) VZW.

Let wel op : als je btw plichtige handelingen uitvoert boven het drempelbedrag en buiten de toegelaten uitzonderingen moet je als vzw wel degelijk een BTW-administratie voeren.

Gemeentes voeren ook geen BTW-administratie dus zij betalen hoedanook die BTW.

LeenW
Berichten: 12838

#5 , 17 mei 2016 12:50

Als van BTW vrijgestelde VZW mag je facturen maken doch ZONDER BTW-vermelding (maw de prijs inclusief BTW). Voorts de vermelding "vrijgesteld van BTW volgens artikel "xyz" ('k Zou 't even moeten opzoeken omdat ik al meer dan 5 jaar geen schatbewaarder meer ben van een (grote) VZW.

Let wel op : als je btw plichtige handelingen uitvoert boven het drempelbedrag en buiten de toegelaten uitzonderingen moet je als vzw wel degelijk een BTW-administratie voeren.

Gemeentes voeren ook geen BTW-administratie dus zij betalen hoedanook die BTW.
Klopt niet helemaal, gemeentes worden btw-plichtig voor zaken waarbij zij in concurrentie treden met de privésector.

VzwLosGorriones
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2016 14:01

ls ik dan nog zou mogen weten welke artikels xyz zijn dan zal ik het zo trachten op te lossen.

LeenW
Berichten: 12838

#7 , 17 mei 2016 15:15

ls ik dan nog zou mogen weten welke artikels xyz zijn dan zal ik het zo trachten op te lossen.
Dat hangt er van af, daarmee dat ik vroeg op welke basis uw vzw is vrijgesteld?

Terug naar “Andere”