Advies inkoop in bedrijf

KristofH
Topic Starter
Berichten: 4

Advies inkoop in bedrijf

#1 , 14 mei 2016 19:09

Beste mensen

Heel graag had ik over het volgende wat advies gekregen.

Ik ben ongeveer 7 jaar vaste werknemer bij een groeiend en innovatief bedrijf (ik ben onmiddellijk na mijn studies in dit bedrijf tewerkgesteld). Op het moment dat ik bij het bedrijf kwam, was er één vaste medewerker naast de twee zaakvoerders (vader en zoon). Ondertussen zijn we in totaal met 9 mensen (en staan er 2 vacatures open). Gedurende mijn werkperiode ben ik heel betrokken en bepalend geweest in het mee uitbouwen van het bedrijf. In deze periode is het bedrijf ook van core business veranderd en hebben we een softwareproduct in de markt en leveren we de daarbij horende dienstverlening. Daarbij neem ik vooral de rol van Project Manager op mij, maar ben ik ook betrokken/bepalend in de strategie van het bedrijf.

Voor de verdere evolutie van het bedrijf is het moment daar om een aantal grote beslissingen te nemen. Daarbij werd reeds beslist dat één van de twee zaakvoerders (de vader) zichzelf zal terugtrekken als zaakvoerder en dat ikzelf de kans krijg om mij in het bedrijf in te kopen. De huidige denkpiste is dat dit zou gebeuren in de vorm van een kapitaalsverhoging. Daardoor zal de vennootschap over meer middelen beschikken om te investeren.

Een exact percentage van de aandelen is nog niet uitgesproken, maar het zou om een aanzienlijk aantal gaan (ik zit zelf op de piste van ⅓ van de aandelen). De bedoeling is dat ik ook naar de buitenwereld toe erkenning zou krijgen in die zin dat er zowel intern als extern zal gecommuniceerd worden dat ik bij het bedrijf kom en dat we er met z’n 2 volop voor gaan.

De volgende stap die zal ondernomen worden is een waardebepaling van het bedrijf. De bedoeling is om binnen een 4-tal maand alles rond te hebben.

Wat is het advies dat jullie mij hier algemeen bij kunnen geven? Wat is het gevoel dat jullie hebben bij deze situatie?

Daarnaast heb ik reeds een aantal concrete vragen:
[*] Investeer ik best als privé persoon of richt ik beter een bvba op om de aandelen in onder te brengen?
[*] Ik heb een beschikbaar vermogen opgebouwd, maar zou op relatief korte termijn ook op privévlak willen investeren in een woning. Kan het interessant zijn een persoonlijke lening (of een lening op naam van een eventuele bvba) aan te gaan om de aandelen af te betalen?
[*] Is het mogelijk/aan te raden om in deze vorm nog gewoon werknemer te blijven (bvb. in het geval dat het voordelig zou blijken om een bvba op te richten).
[*] Moest ik een bvba oprichten, zou ik hier dan ook op persoonlijk vlak voordeel kunnen halen? Bvb. door een deel van de privéwoning op naam van de zaak weg te schrijven?
[*] Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of grote schulden maakt, ben ik hiervoor ook verantwoordelijk? Heb ik recht op een bepaald zeggenschap?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Kristof

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 15 mei 2016 14:12

De antwoorden op bovenstaande vragen hangen grotendeels af van de feitelijk situatie.

1. Ik veronderstel dat je dan zaakvoerder zal worden van de vennootschap en blootgesteld zal worden aan het ondernemersrisico? M.a.w. je zal niet langer bediende zijn en je verloning zal gelijkaardig zijn met de bestaande zaakvoerders? Werknemer zijn is, fiscaal gezien, altijd het slechtst mogelijke statuut.

2. Wat is het doel van het bedrijf? Groeit men naar een exit binnen de 5 jaar of is het eerder een speler die de komende 20-30-40 jaar kan blijven bestaan?

3. Het is bijna altijd beter om een holding op te richten voor overname van aandelen. Bij een eventuele verkoop boekt men de meerwaarde dan echter wel binnen de vennootschap. Je kan opteren voor de combinatie van holding + managementvennootschap. Stel, je wilt een deel van de aandelen overkopen voor €100.000.

- Oprichting vennootschap, volstorting €6.200 (of €12.400) kapitaal + lening op rekening courant van €87.600
- Je "loon" factureer je dan maandelijks van de werkvennootschap en dat komt binnen in je eigen BVBA. Daar kan je jezelf vervolgens een bezoldiging / voordelen etc van toekennen. Er zijn ook binnen een vennootschap bepaalde mogelijkheden voor het verwerven van onroerend goed.
- Het overschot zal belast worden binnen de vennootschapsbelasting.
- De winst na belasting kan je er vervolgens belastingvrij uithalen tot €87.600, aangezien je nog een openstaande rekening courant schuld hebt.
- Met de verhouding kapitaal / schulden kan je nog schuiven om aftrekbare interesten op deze schuld te kunnen verwerven.

KristofH
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 15 mei 2016 16:50

Beste

Alvast bedankt voor uw reactie!

Hierbij een reactie op uw vragen:
1. Ik veronderstel dat je dan zaakvoerder zal worden van de vennootschap en blootgesteld zal worden aan het ondernemersrisico? M.a.w. je zal niet langer bediende zijn en je verloning zal gelijkaardig zijn met de bestaande zaakvoerders? Werknemer zijn is, fiscaal gezien, altijd het slechtst mogelijke statuut.
Hoewel beide opties nog open liggen (medezaakvoerder of niet), neigt het er het meest naar dat ik geen zaakvoerder zal worden. Één van de redenen is dat het huidige bedrijf gekoppeld is aan de naam van de huidige 2 zaakvoerders. De denkpiste waarin we zitten is om het huidige bedrijf te laten groeien naar een exit binnen een termijn van een 3-tal jaar. Dan zou er een nieuwe start-up opgericht worden door de zaakvoerder van het huidige bedrijf en ikzelf.
2. Wat is het doel van het bedrijf? Groeit men naar een exit binnen de 5 jaar of is het eerder een speler die de komende 20-30-40 jaar kan blijven bestaan?
Ook daar liggen beide opties op zich open, maar de huidige denkpiste is dus om naar een exit te groeien op relatief korte termijn (3-tal jaar). Zie hierboven.
3. Het is bijna altijd beter om een holding op te richten voor overname van aandelen. Bij een eventuele verkoop boekt men de meerwaarde dan echter wel binnen de vennootschap. Je kan opteren voor de combinatie van holding + managementvennootschap.
In hoeverre kan dit gezien worden als schijnzelfstandigheid?
Stel, je wilt een deel van de aandelen overkopen voor €100.000.

- Oprichting vennootschap, volstorting €6.200 (of €12.400) kapitaal + lening op rekening courant van €87.600
Kan het bedrag voor het oprichten van de vennootschap dan gebruikt worden voor een deel van de aandelen?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten
Kristof

Reclame

Terug naar “Andere”