Uitgeleend geld terugkrijgen

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

Uitgeleend geld terugkrijgen

#1 , 12 apr 2016 20:49

Ik heb een 5tal jaren terug 5.000 euro uitgeleend aan een vriendin, die beloofde die zo snel mogelijk terug te betalen. Resultaat laat zich raden : op 75 euro na nog niets teruggezien én vriendin is van de radar verdwenen (antwoordt niet meer op mail / telefoon / sms). Concreet : wat kan ik ondernemen om mijn geld terug te krijgen? Kan ik iets uberhaupt iets doen? Als "bewijs van uitlening" heb ik een ondertekend briefje van haar waarin vermeld staat dat zij dit geld van mij leent (ondergetekend verklaart dat ....).

dank voor advies.

Natacha

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 12 apr 2016 23:09

Ik heb een 5tal jaren terug 5.000 euro uitgeleend aan een vriendin, die beloofde die zo snel mogelijk terug te betalen. Resultaat laat zich raden : op 75 euro na nog niets teruggezien én vriendin is van de radar verdwenen (antwoordt niet meer op mail / telefoon / sms). Concreet : wat kan ik ondernemen om mijn geld terug te krijgen? Kan ik iets uberhaupt iets doen? Als "bewijs van uitlening" heb ik een ondertekend briefje van haar waarin vermeld staat dat zij dit geld van mij leent (ondergetekend verklaart dat ....).

dank voor advies.

Natacha
Gelden overgemaakt via overschrijving of cash? Weet je waar deze persoon momenteel woont?

Als ze de middelen heeft om dit terug te betalen (zeer belangrijk, anders kan er niks worden ingevorderd, zelfs wanneer je je gelijk haalt) en het bewijs geldig is (ondertekende leningovereenkomst + bewijs dat de gelden zijn overgeschreven) kan je haar in gebreke stellen en vervolgens dagvaarden voor de rechtbank.

natachadb
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 13 apr 2016 08:28

@ fortuin

Bedankt voor uw reactie.
Het geld is overgeschreven geweest op haar rekening en ik weet ook waar ze woont.

Wat haar middelen betreft : ze schijnt ondertussen schulden te hebben bij jan en alleman, maar het fijne weet ik daar natuurlijk niet van. Wel woont ze in een eigendom die best wat waard is. Als de schulden alsmaar hoger worden (en ze de hypotheek niet meer kan betalen, zal dit vast verkocht moeten worden vrees ik).

Met het risico belachelijk over te komen : kan je mij concreet uitleggen hoe je iemand in gebreke stelt en dagvaart voor de rechtbank?

In zit in een enorme tweestrijd of ik hie al dan niet werkt moet van maken. Het was een goede vriendin, dus misschien moet in het gewoon zo laten. Anderzijds gaat mijn dochter binnenkort studeren en zou het heel handig zijn mocht ik haar met deze centen kunnen helpen om inschrijving e.d te betalen

Reclame

Fons54
Berichten: 445

#4 , 16 apr 2016 19:03

Ik zit in een gelijkaardige situatie en een advocaat heeft mij gezegd dat als de lening overeenkomst niet geregistreerd is, geen waarde heeft. Ik weet niet of het waard is, maar ik heb het maar erbij gelaten. Dagvaarden kost je sowieso rond de 300-400 euro en het is aan te raden om een advocaat onder de arm te nemen (wat weeral geld gaat kosten...). Als die persoon al zoveel schulden heeft, is de kans groot dat een CSR gaat volgen en dan is nog de vraag hoeveel van haar schulden zullen op het einde van de rit afbetaald geraken...

Terug naar “Andere”