audit

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

audit

#1 , 03 apr 2016 14:49

Ik ben zelfstandig met een éénpersoonszaak, en lever diensten als freelancer. De hoofdmoot van mijn inkomen haal ik bij bedrijf X.
Bedrijf X laat af en toe een audit uitvoeren door Deloitte.
Deloitte vraagt mij dan om een lijst te maken van alles wat ik gedurende dat jaar gefactureerd heb aan bedrijf X.

Ik doe dit niet graag, aangezien ik niets te maken heb met Deloitte. Ik vind dat derden niet hoeven te weten hoeveel ik verdien.

Kan ik zonder nadelige gevolgen weigeren om die lijst te maken?
Mag Deloitte info doorspelen aan de fiscus indien er iets niet zou kloppen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 03 apr 2016 15:11

U hebt geen verplichting om mee te werken, maar of bedrijf X ermee gaat lachen als u weigert is een andere zaak..

Het staat iedereen vrij info aan de Fiscus door te geven.

eylis
Berichten: 8840

#3 , 03 apr 2016 15:34

vraagje leen, is dat een gebruikelijke procedure bij bedrijfsaudits? Voor zover ik er ervaring me heb wordt bij een bedrijfsaudit via de boekhoudig van het bedrijf nagekenen hoeveel er gespendeerd is aan externe opdrachten. Maar toch niet persé bij de externe partij zelf? En stel dat het gebeurt dat men dit vraagt en poster weigert deze info door te spelen aan de auditer. hoe zou het bedrijf dan te weten komen dat poster dit niet wilde doen. Het onderzoek van een audit bestaaat er toch uit dat er over de verschillende stappen tijdens het onderzoek niet gecommuniceerd wordt (meernde ik toch) dus strikt genomen is het een gunst dat poster het wil comuniceren. en als hij het niet doet, mag het bedrijf dit eigenlijk niet te weten komen. Dacht ik.

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 03 apr 2016 16:51

Deloitte heeft als Big 4 iets meer middelen dat het gemiddelde auditbedrijf. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het zou mij niet verbazen dat ze alle info dubbel checken, dus zowel bij het bedrijf als bij leveranciers.

Vely
Berichten: 72

#5 , 06 apr 2016 18:47

Voor zover ik er ervaring me heb wordt bij een bedrijfsaudit via de boekhoudig van het bedrijf nagekenen hoeveel er gespendeerd is aan externe opdrachten.
Als je de boekhouding moet controleren, kan je toch moeilijk afgaan enkel en alleen op de informatie die de boekhouding opgeeft?
Leveranciers worden aangeschreven om te weten of het openstaande saldo e.d. klopt met wat er in de boekhouding staat. (kleine auditkantoren moeten dit ook doen)
Auditers zijn voor zover ik weet verplicht om fraude te melden. Ze moeten deze natuurlijk wel eerst vinden..
Een bedrijfsrevisor wordt trouwens ook gecontroleerd door het ibr (instituut voor bedrijfsrevisoren)

eylis
Berichten: 8840

#6 , 06 apr 2016 21:18

maar het blijft nog maar posters vraag of hij verplicht is zijn klantenboekhouding open te leggen voor een privébedrijf dat audits uitvoert in opdracht van een ander bedrijf. en B: dat ander bedrijf dat dan te weten zou komen als poster dit gewoon niet wenst te doen. Ik denk dat poster dat niet verplicht is en dat de autditer die weigering ook niet met zoveel woorden aan het opdrachtgevend besrijf zal melden.

Fortuin
Berichten: 1013

#7 , 07 apr 2016 09:37

Het is logisch dat ze de dingen dubbel willen nakijken. Maak de auditeur gewoon duidelijk dat dit een administratieve kost met zich meebrengt, bv. €250. Ze zullen dan zelf wel beslissen of het de moeite is.

stefan74
Topic Starter
Berichten: 17

#8 , 09 apr 2016 12:36

Bedankt voor de reacties. Ik heb niets te verbergen, maar ik ben enigszins gepiqueerd door de toon waarop ze mij dit vragen. En het feit dat ik administratief werk moet verrichten voor hen, waar ik zelf niets aan heb. Het zou zelfs nog in mijn nadeel kunnen uitdraaien.
Ik zal dan ook overwegen om een administratieve kost aan te rekenen.

Hans N
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 apr 2016 15:19

Er is geen verplichting om hieraan te voldoen. Als ex E&Y auditor worden dergelijke requests altijd uitgestuurd maar is er dikwijls maar voor 50% antwoord.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 apr 2016 15:30

Mijn lijkt het dat Deloitte in opdracht van bedrijf X handelt, en het dus eigenlijk wel bedrijf X is dat, via Deloitte, de vraag stelt aan de topic starter. Uiteraard kan de topic starter perfect weigeren die info aan Deloitte te geven. Hij kan zelfs weigeren die info aan bedrijf X zelf te bezorgen, maar of dit de relatie met bedrijf X gaat ten goede komen, is een andere zaak.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”