Vruchtgebruik en negatieve rente

djtw
Topic Starter
Berichten: 13

Vruchtgebruik en negatieve rente

#1 , 27 mar 2016 09:32

In België zijn we nog niet zo ver maar eens kan de dag komen dat banken negatieve rente zullen aanrekenen op spaarrekeningen.
In het geval van blote eigendom/vruchtgebruik stel ik mij de vraag wie desgevallend moet instaan voor de negatieve rente...
Vruchtgebruiker of blote eigenaar?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 mar 2016 10:07

Volgens mij is het enkel de vruchtgebruiker die van de rente kan genieten, en dus ook van de negatieve.

iota
Berichten: 830

#3 , 27 mar 2016 10:55

Hoe moet dat dan als het vruchtgebruik op een spaarrekening wordt uitbetaald?
Om de bedragen te berekenen, wordt nu enkel rekening gehouden met de levensverwachting en desgevallend de 20 jaar verschil met het oudste stiefkind, terwijl het enkel om vruchtgebruik gaat en spaarrekeningen in de realiteit nauwelijks nog iets opbrengen. Als ze dan inderdaad nog eens geld gaan kosten...

Reclame

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#4 , 27 mar 2016 14:24

Als de rente negatief is dan moet de vruchtgebruiker het bedrag dat overeenstemt met de negatieve opbrengst aan de bank betalen.
Anders zou de blote eigendom nominaal in waarde dalen.
Indien het vooruitzicht zou zijn dat deze situatie jarenlang gaat aanhouden dan zullen vele vruchtgebruikers verzaken aan hun vruchtgebruik, waardoor de blote eigenaar dan volle eigenaar wordt van die spaargelden/beleggingen.

Ingeval van afkoop van het vruchtgebruik zal de waarde gelijk zijn aan nul.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

iota
Berichten: 830

#5 , 27 mar 2016 16:13

Ik vraag het mij af omdat bij de omzetting van vruchtgebruik op spaargeld nu toch ook geen rekening wordt gehouden met de lage rente?

Corrigeer me als ik verkeerd ben:
Iemand heeft pakweg 25% vruchtgebruik op een spaarrekening van 100 000 euro. Bij omzetting wordt dan 25 000 euro uitbetaald.

Dit is toch enkel berekend op de resterende levensverwachting en pakken meer dan deze erfgenaam aan rente zou krijgen op laten we zeggen 10 jaar tijd als het kapitaal blijft vast staan? Dus maakt het toch geen verschil hoe laag de rente in realiteit is, zelfs al zou ze negatief zijn?

Ik denk ook niet dat de vruchtgebruiker een daling in nominale waarde zal moeten compenseren. Vruchtgebruik op een huis verandert toch ook niet als de vastgoedprijzen zouden kelderen?

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#6 , 27 mar 2016 16:33

Wordt berekend op de levensverwachting en de geldende geschatte opbrengst.
Ingeval van negatieve opbrengst is dat bedrag gelijk aan nul.

De vruchtgebruiker moet ervoor zorgen dat bij einde vruchtgebruik hetgeen hij in vruchtgebruik integraal wordt
teruggegeven aan de blote eigenaar.
Bij onroerende goederen is dat ook zo. Hij mag bijv. niets weggenomen hebben uit een woning in vruchtgebruik en moet die correct onderhouden.

De waardeschommelingen uitgedrukt in marktwaarde, van hetzij onroerend goed, hetzij aandelen, moet hij niet compenseren, dat spreekt vanzelf.
Maar dat is iets totaal anders dan negatieve opbrengsten compenseren met intering op het kapitaal.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

djtw
Topic Starter
Berichten: 13

#7 , 27 mar 2016 17:18

Vruchtgebruik van een onroerend goed lijkt me van een andere orde dan vruchtgebruik op spaarrekening ...
Daarom ook stelde ik de vraag, hopende dat een juridisch-financieel onderlegd expert hierop een eenduidig antwoord zou kunnen geven.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#8 , 27 mar 2016 17:29

Het antwoord is reeds gegeven!

Nogmaals:
De vruchtgebruiker moet het nominale kapitaal in stand houden.
Hij mag het niet gebruiken om er betalingen mee te doen. Dus ook niet om de bank te vergoeden.

Verder:
"3.hij moet de lasten betalen die op het genot wegen;"
zie: https://www.notaris.be/faq/verkopen-kop ... e-eigenaar

De waardeschommelingen uitgedrukt in marktwaarde, van hetzij onroerend goed, hetzij aandelen, moet hij niet compenseren, dat spreekt vanzelf.
Maar dat is iets totaal anders dan negatieve opbrengsten compenseren met intering op het kapitaal.

aandelen= roerend!
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

djtw
Topic Starter
Berichten: 13

#9 , 27 mar 2016 18:20

Bij negatieve rente op een spaarrekening dient bijgevolg, althans volgens voorgaande redenering, de vruchtgebruiker jaar na jaar bij te passen om het oorspronkelijk kapitaal in stand te kunnen houden.
Dit gaat er bij mij niet in.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#10 , 27 mar 2016 18:53

Spijtig.
Maar het is eenvoudig:
De opbrengsten zijn voor de vruchtgebruiker, dus ook als die negatief zijn.
Het is niet omdat een opbrengst negatief wordt dat het geen opbrengst is.

Wat u wil is dat de verliezen voor de blote eigenaar zijn, de winsten voor de vruchtgebruiker.
Het is de netto-winst over de jaren heen die voor de vruchtgebruiker is.
Een blote eigenaar dient de winsten van de vruchtgebruiker niet veilig te stellen door zijn verliezen te dragen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

djtw
Topic Starter
Berichten: 13

#11 , 27 mar 2016 19:29

Ik zal bij gelegenheid de vraag eens stellen aan een notaris. Van een notaris of andere juridische deskundigen kan ik verwachten een gefundeerd antwoord te bekomen.
Niet een reactie zoals die van asperger, die geheel ten onrechte meent te kunnen stellen dat hij wel weet wat ik wil.
Het gebruik van dergelijke taal wordt nogal eens gebezigd door lieden bij wie het aan gefundeerde argumententatie ontbreekt...

neofiet
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#12 , 27 mar 2016 19:40

Ik denk dat u beter eerst eens langs een psychiater passeert want het is UW taal die totaal misplaatst is!

advo-immo
Berichten: 73
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#13 , 27 mar 2016 19:53

1. Bij plaatsing van tegoeden in blote eigendom op een geblokkeerde spaarrekening zullen in de regel de opbrengsten en kosten verrekend worden via een aparte rekening op naam van de vruchtgebruiker. Zoals Asperger reeds volledig terecht vermeld heeft mag het kapitaal dat in blote eigendom is geenszins worden aangetast en dus zeker niet gebruikt worden voor compensatie van lasten en jaren van negatieve opbrengsten.

2. Voor de omzetting van het vruchtgebruik wordt één en ander geregeld als volgt, zie het onderlijnde.



22 MEI 2014. - Wet houdende invoeging van artikel 624/1 in het Burgerlijk Wetboek en tot wijziging van artikel 745sexies van hetzelfde wetboek teneinde de regels vast te leggen voor de waardering van het vruchtgebruik in geval van omzetting van het vruchtgebruik van de langstlevende echtgenoot en van de langstlevende wettelijk samenwonende


Art. 3. In artikel 745sexies van hetzelfde Wetboek, ingevoegd bij de wet van 14 mei 1981 en gewijzigd bij de wet van 29 april 2001, worden de volgende wijzigingen aangebracht :
1° paragraaf 3 wordt vervangen door wat volgt :
" § 3. De minister van Justitie bepaalt voor de omzetting van het vruchtgebruik twee omzettingstabellen : een voor mannen en een voor vrouwen.
Deze omzettingstabellen bepalen de waarde van het vruchtgebruik als een percentage van de normale verkoopwaarde van de goederen onderworpen aan het vruchtgebruik, rekening houdend met :
- de gemiddelde rentevoet over de laatste twee jaar van de lineaire obligaties waarvan de maturiteit gelijk is aan de levensverwachting van de vruchtgebruiker. De rentevoet die overeenstemt met de hoogste maturiteit wordt toegepast wanneer de levensverwachting deze maturiteit overschrijdt. Deze rentevoet wordt toegepast na aftrek van de roerende voorheffing;
- de Belgische prospectieve sterftetafels die jaarlijks worden gepubliceerd door het Federaal Planbureau.
Tenzij partijen anders zijn overeengekomen gebeurt de waardering van het vruchtgebruik op basis van de omzettingstabellen, de verkoopwaarde van de goederen en de leeftijd van de vruchtgebruiker op de datum van de indiening van het in § 2 bedoelde verzoekschrift.
De waarde van het vruchtgebruik verstrekt door de omzettingstabellen is gelijk aan het verschil tussen de waarde van de volle eigendom en de waarde van de blote eigendom. De waarde van de blote eigendom is gelijk aan een breuk waarvan de teller gelijk is aan de waarde van de volle eigendom; de noemer is gelijk aan één te vermeerderen met de rentevoet, deze som zijnde verheven tot de macht die gelijk is aan de levensverwachting van de vruchtgebruiker. De levensverwachting uitgedrukt in jaren, de rentevoet uitgedrukt in procent, en de waarde van het vruchtgebruik uitgedrukt in procent van de waarde van de volle eigendom, bevatten twee decimalen.
De vruchtgebruiker behoudt het vruchtgebruik van de goederen tot op het ogenblik dat de kapitalisatiewaarde van zijn vruchtgebruik hem effectief is betaald.
Tot dat ogenblik brengt deze som geen intresten op in het voordeel van de vruchtgebruiker, behalve indien de vruchtgebruiker na de definitieve vaststelling van de kapitalisatiewaarde van zijn vruchtgebruik beslist om afstand te doen van het genot van de zaak. In dit geval zal aan de vruchtgebruiker een intrest verschuldigd zijn gelijk aan de wettelijke intrest vanaf het ogenblik waarop deze aan de blote eigenaar, bij aangetekende zending of deurwaardersexploot, bevestigt dat hij afstand heeft gedaan van het genot van de zaak en hij de blote eigenaar in gebreke stelt tot het betalen van deze intrest.
Wanneer evenwel omwille van de gezondheidstoestand van de vruchtgebruiker zijn verwachte levensduur manifest lager is dan deze van de statistische tabellen, kan de rechter hetzij de omzetting weigeren, hetzij de toepassing van de omzettingstabellen uitsluiten en andere omzettingsvoorwaarden bepalen.
De minister van Justitie bepaalt jaarlijks op 1 juli de in het eerste lid bedoelde omzettingstabellen. Bij deze gelegenheid houdt hij rekening met de in het tweede en derde lid vermelde parameters en met de voorstellen van de Koninklijke Federatie van het Belgisch Notariaat, na kennis te hebben genomen van de resultaten van de werkzaamheden geleverd door het Federaal Planbureau en het Instituut voor actuarissen in België.
De omzettingstabellen worden ieder jaar in het Belgisch Staatsblad bekendgemaakt. Naast de leeftijd van de vruchtgebruiker vermelden deze tabellen diens levensverwachting evenals de overeenkomstige rentevoet en waarde van het vruchtgebruik.";
PLEZIER OP KOP

iota
Berichten: 830

#14 , 27 mar 2016 20:52

Bedankt asperger en advo-immo, dat maakt het duidelijk.

Als ik het nu goed begrijp...stel we krijgen een negatieve rente. Na 2 jaar negatieve rente zullen de omzettingstabellen dan niet meer gelden voor vruchtgebruik op tegoeden op spaarboekjes, aangezien de waarde 0 is geworden? Of is dat te simpel?

djtw
Topic Starter
Berichten: 13

#15 , 27 mar 2016 23:18

Ik denk dat u beter eerst eens langs een psychiater passeert want het is UW taal die totaal misplaatst is!
Is dit jouw hoogste intellectuele prestatie?
Van harte gelukgewenst!

Terug naar “Andere”