verjaring verkeersboete

marissa
Topic Starter
Berichten: 8

verjaring verkeersboete

#1 , 22 mar 2016 20:28

Ik ontving deze week een uitnodiging om een exploot te gaan afhalen bij de gerechtsdeurwaarder.
Mijn man noch ik kregen hier kop noch staart aan... Wat hebben wij in godsnaam misdaan?? Geen flauw idee.
Zonet de brief gaan afhalen. Blijkt gezien de auto op mijn naam staat dat ik voor de politierechtbank moet komen omdat er "ergens" in St Gillis Waas een serieuse verkeersovertreding is gebeurt. Er mocht een die plaats.. ik weet niet waar slechts 70 km gereden worden en de auto reed 124 km (gecorrigeerde snelheid). Wij hebben hier nooit iets van geweten, geen schrijven of iets ontvangen en nu dit. Deze verkeersovertreden dateert van 18 juni 2015. Ik weet niet goed of dit allemaal zomaar kan hoor.. 3/4 jaar later op deze manier iemand hiervan in kennis te stellen? Kan en mag dit? Kent u iemand gezien de boete op mijn naam staat die mij hiervoor kan vertegenwoordigen? Met dank voor een sneller reply!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 22 mar 2016 23:34

Sedert wanneer woont u op het adres waar nu de dagvaarding is aangekomen?
Bent u daar geweest?

marissa
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 23 mar 2016 05:04

Ik woon reeds 7 jaar op dit adres. Ben ik daar geweest? Ik weet echt niet waar ik bijna 1 jaar geleden ben geweest. Als je me nu vraagt, waar was je vorige week, daar kan ik je een antwoord op geven, maar niet waar was je op 18 juni 2015.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mar 2016 11:14

Is de plaats van de overtreding een plaats waar u soms komt, of kan u met zekerheid uitsluiten dat u daar nooit geweest bent?

polk
Berichten: 437

#5 , 23 mar 2016 12:00

Indien u een google-account en een smartphone heeft kan u proberen de plaatsen waar u die dag bent geweest te achterhalen via volgende link: https://www.google.com/maps/timeline

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 23 mar 2016 12:36

Dan moet er bij uw politiezone een kantschrift zijn toegekomen om u te horen ... doe daar eens navraag ..dat zal u wel persoonlijk moeten doen met uw identiteitskaart - papieren wagen en RB.
In principe moet men daar kunnen zien of er in de periode na de feiten tot nu een document van een parket op naam titularis wagen is binnengekomen.
Is het een flitsboete? Dan is er een auto met nplt op te zien. Dat kan u navragen en gaan bekijken ter griffie van de rechtbank waar u moet voorkomen.

marissa
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 23 mar 2016 12:46

Het iseen plaats die een 15 km van mijn woning gelegen is. Kan dit? Mss ja? Mag ik vragen wat een kanttekening is? Alvast bedankt vr julie hulp

Franciscus
Berichten: 38592

#8 , 23 mar 2016 22:49

Kantschrift is een opdracht van het parket aan de politie om over te gaan tot verhoor van verdachte. Parket (vroeger stonden die op het parket vandaar de naam) dat is het openbaar ministerie, de procureur des Konings of de staande magistratuur - die verantwoordelijk zijn voor de strafvervolging.
In een rechtbank zitten die rechts ten opzichte van de voorzitter dus aan de beklaagde zijn linkerkant.

Een kanttekening is een opmerking in de marge :D

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 23 mar 2016 23:31

Dan moet er bij uw politiezone een kantschrift zijn toegekomen om u te horen ...
Waarom kantschrift voor verhoor ?
Als de Onmiddellijke Inning niet betaald wordt ( OI + herinnering)
Als de Minnelijke schikking niet betaald wordt (MS + herinnering)
Wordt er gewoon gedagvaard, zonder de overtreder te horen - die hoort men dan op de rechtbank wel.

Als de dagvaarding de eerste melding is dat men een overtreding begaan heeft, is er ergens iets stevig mis gegaan.
PV, 2x OI, 2x MS zijn 5 brieven die moeten verdwijnen ...

Probleem: alles voor de dagvaarding komt met de gewone post, er is dus geen bewijs van verzending of aflevering ...
En niks dat bruikbaar is als bewijs dat er nooit wat gemeld is.


Polk, heb je een rechtsbijstandverzekering ?
Dan is het nu het moment om daar gebruik van te maken.

Je mag je advocaat zelf kiezen als je dat wil.
Je kan de verzekeringsmaatschappij er ook één laten toewijzen.


124 (en da's al na correctie) waar 70 toegelaten is, betekent verval van het recht tot sturen ("rijverbod"), mogelijk herstelonderzoeken, pittige boete, en nog redelijk wat kosten er bovenop


Zorg dat je zeker de foto te zien krijgt, en bekijk die erg goed om te zien of het wel jullie auto is.

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 24 mar 2016 00:25

Klopt, kantschrift is mogelijk ook voor minnelijke schikking ...maar de onmiddellijke inning (toen mogelijk nog twee brieven) + herinnering moet idd. ook al zijn verzonden aan het juiste adres.

Op PV staat er wel afschrift overtreder verzonden op (bij mijn weten). En dat is wel een spoor. Bij het kantschrift dient aangegeven te worden wanneer en uur de persoon uitgenodigd is geweest is mij verteld.

In dossier bij griffie moet dat trouwens te vinden zijn (document).

Neem desnoods met uw gsm foto's van op zijn minst de foto en mogelijk ook van de rest... niet alle griffies laten dat toe.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 25 mar 2016 17:31

Klopt, kantschrift is mogelijk ook voor minnelijke schikking ...
Dat is dan als er bijkomend onderzoek gevraagd wordt n.a.v. opmerkingen die op het inlichtingenformulier geschreven werden
Maar da's optioneel
In dossier bij griffie moet dat trouwens te vinden zijn (document).
Neem desnoods met uw gsm foto's van op zijn minst de foto en mogelijk ook van de rest... niet alle griffies laten dat toe.
Dan moet je een afschrift vragen.

Politieparket Mechelen laat bvb géén kopies toe tijdens inzage - in geen enkele vorm.
Werd me indertijd duidelijk gemaakt toen ik mijn "dossier" (1 pagina: het PV) ging inkijken - ze vielen daar net niet van hun stoel.
Iemand die ter plaatse zijn dossier kwam inkijken ... zeldzaam blijkbaar, maar de mogelijkheid is wettelijk voorzien.

Erbarmelijke werkomstandigheden daar overigens (eind 2008) ... leek eerder 1908.

Terug naar “Andere”