Is dit niet verjaard?

patje161265
Topic Starter
Berichten: 50

Is dit niet verjaard?

#1 , 15 mar 2016 17:09

Ik weet niet of ik het hier juist post, maar het gaat over het volgende.
Van 5 januari 2009 tot en met 26 februari 2010 ben ik zelfstandige reclamebedeler geweest bij de Belgische distributiedienst (streekkranten en zo) en dit in bijberoep met een kleine rond dat een inkomste gaf van minder dan 500 € per maand. Ik heb aan de Belgische distributiedienst met als zetel in Aartselaar hoe ik me bij een zelfstandigekas moet inschrijven en zij vertelden mij dat mijn inkomsten daarvoor te laag waren. Nu weet ik dat het een verkeerde uitleg was, want met een laag inkomste moet je een forfaitair bedrag betalen. Maar toen geloofde ik die uitleg van de BD en ik schreef me dus niet in bij een zelfstandigekas. Heel dat jaar heb ik ook niets van een zelfstandigekas gehoord.
Mijn eerste vraag nu. Als ik me toen niet aansloot bij een zelfstandigekas, had men mij niet moeten in gebreke stellen 90 dagen nadat ik ben beginnen te bedelen (zoiets als bij de belastingen als je je aangifte niet indient dat men je aanschrijft om dat binnen de 90 dagen te doen?
Plots 28 januari 2014 (meer dan 5 jaar later) komt het RSVZ op de proppen met een aangetekende brief waarin staat dat ik mij moet aansluiten bij een zelfstandigekas terwijl ik al gestopt was op 26 februari 2010. Ik heb er een brief naar geschreven en dit uitgelegd. Weer hoor ik niets meer.
Noch krijg ik aanrekeningen om te betalen. Plots op 2 maart 2016 krijg ik een brief van een gerechtsdeurwaarder die me aanmaant om 2170 € te begalen. Hij beweert ook op 16 maart 2015 een dwangbevel te hebben gestuurd. Welnu die heb ik ook nooit ontvangen en dat weet ik heel zeker want zulke documenten hou ik zorvuldig bij. Mijn andere vraag luidt:c gaat het hier niet over verjaring?
Op die brief van RSVZ staat vermeld dat volgens art 16 par 2 van het KB nr 38 van 27 juli 1967 het verjaart na vijf jaar vanaf de 1ste januari die volgt op het jaar waarvoor zij verschuldigd zijn
Nu ik ben djs op 5 januari 2009 ben ik dus begonnen en als ik het goed begrijp zas ik bijdrage verschuldigd in heel 2009 en dit tot en ment 5 januari 2010. Als ik dat nu van die fgerrechtsdeurwaarder er bij neem lees ik dwangbevel op 16 maart 2015 dat is meer dan 5 jaar later want dat dwangbevel had ten laatste op 5 januari 2015 moeten komen. Dus nogmaals; kan ik niet verjaring inroepen?
Bedankt voor uw antwoord

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
stanmarsh
Berichten: 20

#2 , 27 mar 2016 15:01

Misschien kan iemand anders me verbeteren, maar volgens mij geldt een verjaring in de rechtbank, maar als je reageerde door een brief met bijvoorbeeld te veel informatie te versturen (schuld bekennen ?) ben je niet slim bezig, denk ik hé.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 27 mar 2016 15:09

Waarom zou dit verjaard zijn? Helaas niet.
Dus best betalen dat bedrag.

Het artikel waarnaar TS verwijst betreft niet de verjaring voor het betalen van verschuldigde bedragen maar wel de termijn waarbinnen ten onrechte betaalde bedragen door de betrokkene kunnen worden teruggevorderd.

" § 3. De vorderingen tot terugbetaling van ten onrechte betaalde bijdragen verjaren na vijf jaar te rekenen vanaf de 1e januari van het jaar dat volgt op datgene waarin de onverschuldigde bijdragen werden betaald."
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Terug naar “Andere”