nationale hulpkas - schuldvordering

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

nationale hulpkas - schuldvordering

#1 , 23 feb 2016 16:12

Ik kreeg vandaag een AS van de nationale hulpkas, ik ben een bedrag verschuldigd, zijnde sociale bijdragen over de periode 2003/1 tit 2005/6 vermeerderd met de wettelijke verhogingen wegens laattijdige betaling.

Op het einde van de brief staat "deze aangetekende brief stuit over de vermelde periode de verjaring van de bijdragen en verhogingen". Ze menen dus dat mijn schuld niet verjaard is, maar is het echt zo?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#2 , 25 feb 2016 09:35

Kan iemand mij zeggen wat de verjaringstermijn is van deze schuld? Het gaat over de sociale bijdrage als zelfstandige voor de jaren 2003 - 2005...

Is onderstaande waar?

"De verjaring wordt niet onderbroken door een gewone brief, een aangetekend schrijven, een ingebrekestelling van de schuldeiser of het incassobureau belast met het recupereren van het geld."

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 feb 2016 12:30

De inning van de bijdragen verjaart ambtshalve na 5 jaar, te rekenen vanaf 1 januari die volgt op het jaar waarvoor ze verschuldigd zijn.

2003 - 2005 is meer dan 10 jaar !

Heb je soms de vorige jaren geen A.S gehad?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#4 , 25 feb 2016 12:37

De laatste 4 jaar zeker niet. Sinds november 2012 zeker niet, daarvoor was ik jaren in het buitenland en had geen officieel adres in België.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 feb 2016 12:42

Als men het elke 5 jaar stuit met een A.S dan kan het zeer lang blijven duren .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#6 , 25 feb 2016 12:45

5 jaar geleden had ik dus geen adres. Waar moesten ze dan de AS sturen? Hoe kan ik nagaan of dit effectief gebeurd is?
Of moet ik nu zelf de verjaring inroepen en zien met welke bewijzen ze afkomen?

Ook vind ik het raar dat ze geen beslag hebben gelegd op mijn belastingsteruggave, vakantiegeld, loon....terwijl ik de laatste 4 jaar administratief volledig in orde ben.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 feb 2016 12:51

Voor een beslag hebben ze een vonnis nodig, en het is op deze rechtszaak dat je u verjaring kan inroepen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 feb 2016 13:07

Wanneer is uw officieel adres in België geschrapt?
Wie is de afzender van de brief?

Eén van de manieren om verjaring te stuiten is door middel van een ingebreken stelling (uiteraard gesteld dat er nog geen verjaring is opgetreden). Hier zijn echter zeer expliciete vormvereisten voor. En in dat geval wordt de verjaring gestuit voor 1 jaar (of het restant van de oorspronkelijke verjaringsperiode indien dit meer zou zijn dan 1 jaar).

x.shot
Topic Starter
Berichten: 133

#9 , 25 feb 2016 13:18

Tussen 2005 - 2011 ben ik meerdere keren ambtelijk geschrapt geweest. Ik verbleef in buitenland met tussenperiodes in België. Sinds eind 2012 heb ik een adres (wel een paar keren verhuisd, maar telkens volgens de juiste administratieve weg ;-) )

Brief is gestuurd door de Nationale Hulpkas voor de Sociale Verzekeringen der Zelfstandigen. Het wordt gevraagd om het bedrag ten spoedigste te storten.

Terug naar “Andere”