retributie tijdelijke inname openbaar domein

PetraH
Topic Starter
Berichten: 5

retributie tijdelijke inname openbaar domein

#1 , 18 jan 2016 19:36

wij hadden de gemeente laten weten dat we een hele dag op een marktplein zouden gaan zitten (onder een party tent die we zelf hebben meegebracht en opgesteld) met enkele mensen om handtekeningen in te zamelen. Prompt kregen we te horen dat we hiervoor 60 euro retributie moesten betalen. Ik heb deze retributie betwist met volgend aangetekend schrijven: "Bij deze wens ik factuur 2015034970 dd 16/09/15 voor een bedrag van 60 Euro te betwisten. Het zou hier een factuur betreffen voor een retributie. Als u de omschrijving van ‘retributie’ volgens het Agentschap Binnenlands Bestuur leest, dan zijn er verschillende punten die maken dat voor deze betreffende inname van het openbaar domein geen retributie mag gevraagd worden. Een retributie is een betaling voor een geleverde dienst. Er werd echter geen dienst geleverd. Het zou verder ook een billijke vergoeding van de kostprijs moeten zijn, maar de gemeente heeft geen kosten gemaakt.
De actie die werd aangevraagd was het opzetten van een zelf meegebrachte partytent op openbaar domein. De partytent werd niet vastgezet, er werd geen enkele schade aangericht. Onder de partytent zaten gedurende de dag mensen met een petitie die getekend kon worden. Het gaat hier dus ook niet om een winstgevende activiteit. Deze mensen waren vrijwilligers van een actiecomité.
Om deze redenen vraag ik u beleefd deze factuur te willen annuleren en mij een credit nota te willen bezorgen."
Het College heeft mijn betwisting verworpen met als argument dat de 20 euro dossierkosten terecht waren omdat advies moest ingewonnen worden aan een of meerdere diensten en een vergunning opgesteld worden. Voor de 40 euro schrijven ze: "de ter beschikking stelling van openbare ruimte is een stedelijke prestatie...via een retributie wordt meestal een deel van de werkelijke kostprijs aangerekend."
Ik heb vooral een probleem met dat laatste. Welke prestatie heeft de gemeente verricht? De bouw van de straat en het plein en het onderhoud hiervan? Wij hebben het plein niet exclusief gebruikt (en dit ook niet gevraagd) en ook niet afgesloten; het bleef ten allen tijde openbare ruimte
Weet iemand of deze retributie terecht is? En wat ik nog kan doen als dit niet terecht is? Ideeen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 18 jan 2016 19:51

Betalen. Alle gemeentes hebbend dergelijke retributierechten. Wettelijk.
Moet ook betaald worden voor plaatsen van bouwkranen, stellages, enz..
Marktkramers, foorkramers, enz... betalen ook dergelijke rechten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

PetraH
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 18 jan 2016 20:27

euhm, die verdienen daar allemaal geld mee... Jij vergelijkt ons initiatief met commerciele projecten die het domein dan tijdelijke innemen voor private doeleinden. Dat was bij ons NIET het geval

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 18 jan 2016 21:06

Dat maakt geen verschil uit.
Zelfs als men verlies lijdt moet men toch betalen.
Die retibutierechten zijn niet inkomensgebonden.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#5 , 18 jan 2016 21:11

Maakt inderdaad niet uit, een retributie is een inning die haar basis vindt in een individualiseerbare tegenprestatie waar u van genoten hebt; in dit geval het feit dat u op openbaar domein die tent hebt mogen opstellen. Net zoals u een retributie moet betalen (indien voorzien bij reglement) wanneer u uw wagen ergens parkeert.

Winstoogmerk of niet speelt daarbij geen rol.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 18 jan 2016 21:15

Misschien fout aangegeven. In onze gemeente zijn buurtactiviteiten vrijgesteld... moeten wel aangevraagd worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 jan 2016 21:16

En 60€ als je groep met 12 personen is en elk 5€ is toch niet te veel voor je hobby
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

PetraH
Topic Starter
Berichten: 5

#8 , 19 jan 2016 17:34

het verbaast me hier niet meer kritische geesten tegen te komen. Het is niet omdat een gemeente, een gewest etc een retributie of belasting invoert, deze sowieso legaal is. Zie maar naar de Turteltaks...
ten tweede stel ik me serieuze vragen bij het feit dat de gemeente je wil doen betalen om je recht tot vrije meningsuiting, het recht op vergaderen in het openbaar te gebruiken...
als kinderen op een openbaar plein een tent opstellen om in te spelen, dan moet er retributie betaald worden? Als je gaat picknicken en je legt een deken op het gras van een openbare ruimte, moet je retributie betalen? Met welke reden?
Niemand die hier problemen mee heeft?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 jan 2016 18:06

Wat ik me afvraag hebben jullie daar toelating voor gevraagd, voor het innemen van de markt, je schrijft wel dat je het laten weten heeft, maar kennis geven is ook nog geen toelating hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#10 , 19 jan 2016 18:24

het verbaast me hier niet meer kritische geesten tegen te komen. Het is niet omdat een gemeente, een gewest etc een retributie of belasting invoert, deze sowieso legaal is. Zie maar naar de Turteltaks...
ten tweede stel ik me serieuze vragen bij het feit dat de gemeente je wil doen betalen om je recht tot vrije meningsuiting, het recht op vergaderen in het openbaar te gebruiken...
als kinderen op een openbaar plein een tent opstellen om in te spelen, dan moet er retributie betaald worden? Als je gaat picknicken en je legt een deken op het gras van een openbare ruimte, moet je retributie betalen? Met welke reden?
Niemand die hier problemen mee heeft?
Wie zegt dat de Turteltaks niet legaal is?
De gemeente doet jullie toch niet betalen voor vrije meningsuiting? Waar haal je dat vandaan?
Kinderen mogen niet zomaar tenten opstellen op eender welk openbaar domein. Omdat het niet mag moet er dan logischerwijze ook niet voor betaald worden.
In de meeste openbare parken staat een bordje "verboden het gras te betreden". Daar mag je dus geen deken deponeren.
Picknicken mag enkel op de daarvoor voorziene plaatsen zoals je een auto mag parkeren op daarvoor voorziene plaatsen.
Voor een auto moet je dan nog dikwijls betalen. Dat is dus ook al niet gratis.

Ik denk dat het hier op het forum wemelt van kritische geesten, wat niet uitsluit dat er ook al eens naiëve geesten opduiken!
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus
Berichten: 38592

#11 , 20 jan 2016 00:28

Ook de vrijheid van meningsuiting kan door regels van openbare orde aan banden worden gelegd.
Ik weet dat men op de Meir in Antwerpen niet zonder toelating van burgemeester aijn mening vrij mag uiten.
Politie zal daar vlug een einde aan maken en bij recalcitrant gedrag zal een bestuurlijk officier het nodige doen dat de uiting van de mening op een specifiek aangegeven plaats de volgende uren ( van 2 tot 12) zal plaatsvinden. :D

Nog een PS ook een aanhangsel van 't stad had een standje op de Meir ... hadden ook geen toelating gevraagd en door politie werd vriendelijk gevraagd standje op te doeken en eerst toelating te vragen. Hebben dat dan ook maar gedaan.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#12 , 20 jan 2016 07:21

het verbaast me hier niet meer kritische geesten tegen te komen. Het is niet omdat een gemeente, een gewest etc een retributie of belasting invoert, deze sowieso legaal is. Zie maar naar de Turteltaks...
ten tweede stel ik me serieuze vragen bij het feit dat de gemeente je wil doen betalen om je recht tot vrije meningsuiting, het recht op vergaderen in het openbaar te gebruiken...
als kinderen op een openbaar plein een tent opstellen om in te spelen, dan moet er retributie betaald worden? Als je gaat picknicken en je legt een deken op het gras van een openbare ruimte, moet je retributie betalen? Met welke reden?
Niemand die hier problemen mee heeft?
U haalt alles door elkaar. U hebt het recht op vrije meningsuiting maar ook dat is niet absoluut. Het oprichten van een tent op de markt lijkt me ook geen vereiste om uw mening te kunnen uiten.

Vrijheid van vergadering; laat ons eens kijken in de grondwet:

Art. 26

De Belgen hebben het recht vreedzaam en ongewapend te vergaderen, mits zij zich gedragen naar de wetten, die het uitoefenen van dit recht kunnen regelen zonder het echter aan een voorafgaand verlof te onderwerpen.

Deze bepaling is niet van toepassing op bijeenkomsten in de open lucht, die ten volle aan de politiewetten onderworpen blijven.


Niet dat dat artikel rechtstreekse werking heeft maar het tweede lid lijkt me duidelijk. In het EVRM staan analoge bepalingen. Niet akkoord met de retributie zoals in uw concrete geval geheven: stel beroep in bij de gemeente. Gemeente neemt een beslissing in uw geval waar u niet kan mee leven: jurisdictioneel beroep. Niet akkoord met het principe: dan moet u het retributiereglement aanvallen (maar niet bij de vrederechter). Zoiets is geen kleine opgave indien geen vormfouten werden gemaakt bij de totstandkoming ervan.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Terug naar “Andere”