Onterechte betaling

kwatraap
Topic Starter
Berichten: 2

Onterechte betaling

#1 , 08 jan 2016 20:20

21 december 2015 een betaling ontvangen op mijn bankrekening van een gemeente inzake 'woonlasten'. 8 januari 2016 een brief ontvangen van de BNG met het verzoek wegens 'onterechte' betaling het in december ontvangen bedrag terug te storten naar het rekeningnummer van de desbetreffende gemeente.

In hoeverre ben ik verplicht (of niet verplicht?) aan dit verzoek te voldoen? M.i is dit een 'verzoek' en is er geen verplichting, ik heb nergens om gevraagd immers.

kwatraap

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Schuppenzot
Berichten: 99

#2 , 08 jan 2016 20:30

U bent verplicht terug te storten.

Staat in het burgerlijk wetboek.

Xenophon
Berichten: 2641
Juridisch actief: Ja
Locatie: Brussel

#3 , 09 jan 2016 07:35

Hun verzoek is een beleefd geformuleerd bevel om terug te betalen wat u onterecht gekregen heeft. Weiger en ze zullen u in gebreke stellen, daarna naar de rechter trekken en daar zal u verliezen, uiteindelijk zal u toch moeten terugbetalen maar met een boel extra kosten. Reken er niet op dat ze het zo zullen laten: het is een overheid, die kunnen dat niet laten passeren.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 09 jan 2016 11:02

Dan ben je eens vriendelijk en dan is het weer niet goed voor sommigen. Had u liever een kwade brief met alle betreffende wetsartikels gehad?

kwatraap
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 10 jan 2016 14:23

Ok, bedankt.

Terug naar “Andere”