Gedeeltelijke betwisting factuur - boekhouding

willievg
Topic Starter
Berichten: 2

Gedeeltelijke betwisting factuur - boekhouding

#1 , 08 nov 2015 12:00

Indien ik met mijn onderneming een factuur gedeeltelijk betwist, wat moet ik dan inboeken in mijn boekhouding?

Neem als voorbeeld: ik ontvang een factuur van € 1000, hiervan betwist ik € 100.

Ik heb reeds een advies van het CBN gevonden waarin het neerkomt op het stellen van de volgende handelingen:
Betaal het onbetwiste deel, boek de factuur volledig in, boek voor het betwiste deel een te ontvangen creditnota.

Nu is mijn vraag: op een bepaald moment moet ik toch alsnog een definitieve creditnota ontvangen van de leverancier.
Waarom zou de leverancier deze aan mij geven? Wat als ik deze creditnota uiteindelijk nooit ontvang?


Alvast bedankt voor uw hulp.
bron CBN: http://www.cnc-cbn.be/files/advice/link/2011_3.pdf

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bartvdv
Berichten: 1911

#2 , 08 nov 2015 12:07

Waarom het saldo niet zolang gewoon laten openstaan als een schuld aan een leverancier ? Waarom het zo moeilijk maken.

willievg
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 08 nov 2015 12:54

Waarom het saldo niet zolang gewoon laten openstaan als een schuld aan een leverancier ? Waarom het zo moeilijk maken.
Akkoord, maar die schuld zou dan op een of andere manier toch ooit teruggeboekt moeten kunnen worden om de balans te bewaren? Hoe moet dat dan gebeuren?

Maar op zich mag ik dus afwijken van de adviezen van het CBN?

Reclame

Terug naar “Andere”