X afkopen

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

X afkopen

#1 , 18 okt 2015 10:03

Mijn vrouw gaat stoppen bij X

-hiervoor hebben we een aangetekend brief geschreven, antwoord op gekregen.
- telefonisch contact gehad met de verkoper van X. Deze heeft verslag overgemaakt naar X.

Nu hebben we een kwijtschrift gekregen van X:
Praktische afkoopwaarde hoofdverzekering 774,96€
Extra winstdeelname (spaartegoed) 966,93€
Bedrijsvoorheffing -258,14€

Netto te betalen 1483,75€

Gaan hier nog belastingen vanaf? Vind dit een enorm laag bedrag, gezien ze 81 maanden lang 35€ heeft gespaard. 2.835€ totaal. Natuurlijk heeft ze hiervoor ook 7 jaar lang belastingen teruggetrokken.

Nu nog een vraag, op de achterkant van het kwijtschrift staat een verliesverklaring van de overeenkomst nr, 10356890-44. Nu heb ik ff het mapje erbij genomen en deze hebben we nog. Hier vindt ik het volgende in terug:

Artikel 8 afkoop
Wanneer een afkoop tijdens de eerste 8 jaar van de overeenkomst gebeurt (dus in dit geval) wordt voor de berekening van de theoretische afkoopwaarde de rentevoet vervangen door de spot rate die op het ogenblik van de afkoop van toepassing is op de verrichtingen met een duur gelijk aan het verschil tussen de looptijd van de overeenkomst beperkt tot 8 jaar en de ouderdom van de overeenkomst en dit indien de theoretische afkoopwaarde die op deze manier verkregen wordt kleiner is dan de theoretische afkoopwaarde berekend met de technische rentevoet van het tarief.

Betekent dit iets?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 18 okt 2015 11:14

Bedrijsvoorheffing -258,14€
u schrijft het toch zelf !!

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 18 okt 2015 12:03

X = vooral pensioensparen. Indien éénmaal een bedrag voor pensioensparen is aangegeven en het geld wordt terug opgenomen, zal voor elke periode een herziening van de belastingen moeten gebeuren. Die 258 € is slechts een voorheffing!
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

BWTD
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 18 okt 2015 14:19

Dus als ik het goed begrijp zullen de belastingen nog 1/3 van het bedrag terugvorderen?

Franciscus
Berichten: 38587

#5 , 18 okt 2015 21:33

Misschien de namen van de firma verwijderen .... anders krijgt webmaster weer een klacht van een firma wegens lasterlijke aantijgingen.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 19 okt 2015 07:47

X = vooral pensioensparen. Indien éénmaal een bedrag voor pensioensparen is aangegeven en het geld wordt terug opgenomen, zal voor elke periode een herziening van de belastingen moeten gebeuren. Die 258 € is slechts een voorheffing!
ben je daar zeker van? Bij mijn weten is de sanctie reeds verwerkt in het bedrag.

Nu concreet: de betrokken firma X is héél berucht om hun werkmechanisme. Ze houden héél veel commissies af in de eerste jaren (ten behoeve van hun ronselaars/makelaars op diverse niveau's), waardoor het rendement als je vervroegd opzegt héél slecht (zwaar negatief) is.

Terug naar “Andere”