Advies investering startup

KristofH
Topic Starter
Berichten: 4

Advies investering startup

#1 , 08 okt 2015 22:46

Beste mensen

Heel graag had ik over het volgende wat advies gekregen.

Ik ben al iets meer dan 6 jaar vaste werknemer bij een groeiend en innovatief bedrijf. Op het moment dat ik bij het bedrijf kwam, was er één vaste medewerker naast de twee zaakvoerders. Ondertussen zijn we in totaal met 9 mensen. Gedurende die periode ben ik heel betrokken en bepalend geweest in het mee uitbouwen van het bedrijf, waarvan de core business ondertussen ook veranderd is. Daarbij neem ik vooral de rol van Project Manager op mij.

Nu is het zo dat één van mijn zaakvoerders samen met twee externe personen een startup aan het oprichten is, waar ikzelf ook enorm veel potentieel in zie. Die startup kan daarbij rekenen op de kennis en prestaties van het huidig bedrijf. Wellicht zullen een aantal werknemers van het huidige bedrijf overgaan naar de startup, waaronder ikzelf.

Gezien ik er echt in geloof, er persoonlijk ook wil voor gaan en denk een grote meerwaarde te kunnen betekenen binnen de startup, heb ik laten weten er mee in te willen investeren. Vandaag werd mij bevestigd dat ik inderdaad de kans krijg om een maximum van 5% aandelen aan te kopen. Dit zie ik als een heel mooie bevestiging van mijn opgebouwde kennis en geleverde energie, alsook het geloof in mij.

Tegenover 5% van de aandelen staat echter toch een redelijk grote investering van mijn kant en een daardoor toch wel bepaald risico op privé vlak. Anderzijds heb ik ook maar heel weinig verstand wat aandelen precies inhouden en kunnen betekenen in de toekomst.

Wat is het advies dat jullie mij hier algemeen bij kunnen geven? Wat is het gevoel dat jullie hebben bij deze situatie?

Daarbij heb ik reeds een aantal concrete vragen:

[*]Investeer ik best als privé persoon of richt ik beter een bvba (of iets dergelijks) op om de aandelen in onder te brengen?
[*]Welk financieel voordeel kan ik halen uit deze aandelen zonder aandelen te moeten verkopen en op welke termijn? (bijvoorbeeld dividenden, tantièmes, andere vergoedingen van kapitaal)
[*]Hoe kan ik zeker zijn dat ik mijn aandelen op elk moment kan verkopen als ik dat wil?
[*]Vraag ik beter opties of aandelen?
[*]Kan het interessant zijn een persoonlijke lening aan te gaan om de aandelen af te betalen?
[*]Hoe kan ik zeker zijn van de huidige waarde van de aandelen? Hoe wordt de waarde van een startup bepaald?
[*]Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of grote schulden maakt, ben ik hiervoor ook verantwoordelijk? Heb ik recht op een bepaald zeggenschap?
[*]Vinden jullie 5% een eerlijk aandeel?

Alvast bedankt voor jullie reactie!
Laatst gewijzigd door KristofH op 08 okt 2015 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12837

#2 , 08 okt 2015 23:03

BV? Nederland?

KristofH
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 okt 2015 23:14

BV? Nederland?
Nee, België. Startup is wel Belgisch-Nederlands. Had het ook even gepost op een Nederlands forum en was het vergeten aanpassen in dit bericht.

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 09 okt 2015 13:45

Zonder meer te weten is dat moeilijk te zeggen.

1. Wat is de sector (consulting? diensten? innovatief product?)
2. Hoeveel is het bedrag, en misschien belangrijker, hoe groot is het bedrag tov. u vermogen?
3. Waarvoor hebben ze dat geld nodig?
4. Hoeveel geld hebben ze nodig in totaal om hun basismissie te realiseren? Miljoen? 5 miljoen? 20 miljoen? Hoeveel is u inbreng tov. het benodigde kapitaal?

99% van alle startup investeringen maken verlies (-> geld kwijt). Qua risico staat dat echt helemaal bovenaan. Persoonlijk zou ik nooit een substantieel deel van mijn vermogen investeren in een vennootschap waar ik zelf geen controle over heb. De mensen die zo'n investeringen maken, die doen dat met baten die voortvloeien uit hun vermogen. Ze hebben bij wijze van spreken een vermogen van 10-15 miljoen euro dat elk jaar 10% opbrengt, en daarvan investeren ze 100 of 200k per jaar in leuke ideeen. Voor hen is dat lotto geld.

Los daarvan is het fiscaal eigenlijk ook een beetje stom. Stel je steekt €50k ergens in, en dan krijg je je loon uitbetaald, dat vervolgens belast zal worden aan 50%. Dan kan je beter een jaar gratis werken en gewoon het aandeel volstorten bij de oprichting aan €18.600. Tenzij niemand loon neemt natuurlijk, maar dat zal wel niet het geval zijn, als je medewerker bent.

--

1. Investeer ik best als privé persoon of richt ik beter een bvba (of iets dergelijks) op om de aandelen in onder te brengen?
Als je niet vermogend bent, bijna altijd privé. Meerwaarde is onbelast. Vennootschap brengt ook jaarlijkse kosten met zich mee van 3-5k p/j.

2. Welk financieel voordeel kan ik halen uit deze aandelen zonder aandelen te moeten verkopen en op welke termijn? (bijvoorbeeld dividenden, tantièmes, andere vergoedingen van kapitaal)
Bij verkoop is de meerwaarde belastingvrij. Met 5% aandelen heb je toch niks te zeggen. De zaakvoerder kan de boel leegfactureren, en je kan er weinig aan doen.

Dividenden en kapitaalverminderingen zijn de enige opties. Tantiemes is enkel voor zaakvoerders.

3. Hoe kan ik zeker zijn dat ik mijn aandelen op elk moment kan verkopen als ik dat wil?
Opstellen van een aandeelhoudersovereenkomst bij oprichting van de vennootschap.

4. Vraag ik beter opties of aandelen?
Opties kunnen vervallen. Belastbaar bij toekenning, en aangezien het geen liquide aandeel is, mogelijk weinig interessant. Daarnaast kan de fiscus moeilijk doen over de toekenningswaarde. "Allez meneer, die opties zijn toch zeker €100k waard?". Je hoort ze al komen..

5. Kan het interessant zijn een persoonlijke lening aan te gaan om de aandelen af te betalen?
Alles kan. Maar je krijgt er geen belastingsvoordeel voor. En welke bank gaat je voor zo'n risicovolle investering geld lenen? Kort: ik denk niet dat een bank je hiervoor geld zal lenen.

5. Hoe kan ik zeker zijn van de huidige waarde van de aandelen? Hoe wordt de waarde van een startup bepaald?
Wat de zot er wilt voor geven. Hangt een beetje af van de sector. Sowieso niet te hoog wanneer je de eerste investeerder bent in een cleane vennootschap.

6. Wat gebeurt er als het bedrijf failliet gaat of grote schulden maakt, ben ik hiervoor ook verantwoordelijk? Heb ik recht op een bepaald zeggenschap?
Er is oprichtersaansprakelijkheid. Zie: http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... 04/related

7. Vinden jullie 5% een eerlijk aandeel?
Geen idee? Valt te zien. 5% van niks is niks. Te weinig info in je post om dat te bepalen

Terug naar “Andere”