Ik wil mijn geleende geld terug

renaud1510
Topic Starter
Berichten: 6

Ik wil mijn geleende geld terug

#1 , 06 okt 2015 09:04

Beste ,


Ik zit met een probleem , heb verleden maand geld geleend zo'n 8000 euro ( alles staat op papier , namen , datum , rijksregister ) , Nu is de tijdslimiet voorbij waarbij ik mijn geld terug moest vorderen .

Ik krijg gen reactie meer op sms , oproepen en schrijven .

Wat zijn de stappen die ik nu moet ondernemen zodat mijn geleende geld terug krijg .

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 okt 2015 09:44

Het bedrag is te hoog voor het vrede gerecht, dus best een advocaat aanspreken, die een dagvaarding zal sturen voor de rechtbank van eerste aanleg.

En dit kan een tweetal jaren duren, voor aleer er een uitspraak is !

Dus best zelf deze persoon proberen te bereiken en al zo je centen terug te vorderen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

renaud1510
Topic Starter
Berichten: 6

#3 , 06 okt 2015 10:04

De persoon die mij deze som moet zit in een faling en kan daardoor mijn geld niet terug geven en laatste keer dat ik ze hoorde wouden ze ook niet met afbetaling plan werken .

Ik heb hard voor dat geld gewerkt maar wou een maal goed doen door deze te helpen .

Als ik het goed versta , zal dit mij nog eens een advocaat kosten nu vraag ik mij af wat met de koste ? )
en kan ik rente vragen op mijn geleende geld dat ik niet tijdig terug kreeg ?

Is er geen andere optie voor deze zaak sneller te laten voorkomen .

Bedankt voor het spoedig antwoord

Reclame

Siegfried
Berichten: 94

#4 , 07 okt 2015 12:58

Als hij in een faling zit, wel, dan kom jij zowat op de laatste plaats om centen te zien (als die er al zijn). Dat hij niet meer te bereiken is zegt op zich ook al iets. Je zal het één en ander moeten afwegen ( kosten & baten).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 okt 2015 13:01

Pas toch op, als de lening voor datum vonnis is dan mag je naar je centen fluiten !!

Als hij verschoonbaar verklaart word, dan word over de schulden die nog resten een spons geveegd.

Is de lenings-datum na het vonnis dan valt dit niet meer in het faillissement maar je zal toch tijd moeten hebben.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

renaud1510
Topic Starter
Berichten: 6

#6 , 12 okt 2015 19:20

Ik zal mijn geld op welke manier dan ook terug krijgen .
Maar welke stappen kan ik ondernmenen , moet ik naar een vrederechter of naar een deurwaarder heb ondertussen al en aangetekende zending gestuurd .

de lening die ik gaf was om privee zaken en had niks met de zaak te maken . Het kan dus niet dat ik mijn geld toch niet terug krijg ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 okt 2015 19:32


de lening die ik gaf was om privee zaken en had niks met de zaak te maken . Het kan dus niet dat ik mijn geld toch niet terug krijg ?
Als dit geen vennootschap is, dus een éénmanszaak is en het is failliet vrees ik het ergste voor u, want dan heeft hij recht op verschoonbaarheid en je zal met de gebakken peren zitten, privé of geen privé, er is nog steeds een bescherming van de gefailleerde .

Ik waarschuw je maar, dat je eerst zeker van bent hoe dit faillissement in elkaar zit, want dan nog kosten maken advocaat en rechtskosten, dan ben je nog meer geld kwijt.

Voor 8000€ is het vrede gerecht niet bevoegd, dit is eerste aanleg
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

renaud1510
Topic Starter
Berichten: 6

#8 , 12 okt 2015 21:13

De lening is aangemaakt op 4 september 2015 met overeenkomst om deze 12 september 2015 terug te vorderen .

Hun zaak is 15 september failliet verklaard door de rechtbank van dendermonde en gaat hier over een 2 mans vennootschap ,
maar ik versta niet wat mijn geleende geld te maken heeft met hun faling .

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 okt 2015 21:29

Als het een vennootschap is dan zal je dit kunnen opeisen voor de rechtbank van eerste aanleg.
maar ik versta niet wat mijn geleende geld te maken heeft met hun faling
Eigenlijk alles, wanneer dit een éénmanszaak was, dan is het privé en de zaak één geheel, en als hij verschoonbaar verklaart word, wat een recht is dan kon je naar je centen fluiten.

Nu dat het een vennootschap is moet je nog zien welke vorm het is, als het een bvba is dan zal je ooit je centen terug zien, maar als het een , GCV of een CVHA, of een VOF is dan worden de zaakvoerders ook persoonlijk failliet verklaart en dan heb je brute pech, en zal je 99% niks nog kunnen recupereren.

Het is te zot voor woorden om je hier blaasjes wijs te maken, ik zeg het hier waar het op staat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fritzi
Berichten: 1

#10 , 18 okt 2015 01:03

Ik heb ook zo iets voor gehad. Mijn advocaat deed dit voor 10% van het bedrag. Denk dat het de moeite waard is

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#11 , 18 okt 2015 18:56

Ik besef dat dit vijgen na pasen zijn. Maar als iemand bij een bank geen krediet meer krijgt, dan is daar een ernstige reden voor. We zien dit met de regelmaat van de klok terug op dit forum verschijnen. Vriendschap en zaken gescheiden houden is een belangrijke boodschap.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”