verjaring verkeersboete

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

verjaring verkeersboete

#1 , 02 okt 2015 21:59

Beste,


Feiten dateren van augustus 2008, vonnis politierechtbank dateert van september 2009.

Graag had ik geweten of deze penale boete al dan niet verjaard is. Sinds 2009 ben ik een aantal keren verhuisd en de laatste 4 jaar kreeg ik zeker geen schrijven over deze boete.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 02 okt 2015 22:35

Dank je. Dus, ook al hebben ze bijvoorbeeld veel brieven gestuurd, is deze boete verjaard?

Reclame

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#4 , 14 okt 2015 09:13

Ik probeer al weken contact opnemen met de ontvanger van de boete (penale boetes stad X), zonder enig succes. Heb ook veel gezocht naar concrete info online...

Wil iemand mij aub duidelijk zeggen of deze boete verjaard is of niet en hoe ik de verjaring officieel kan inroepen?

Feiten dateren van augustus 2008, vonnis politierechtbank september 2009. Geen brief, geen aanmaning ..enz ontvangen de laatste 3 jaar. (daarvoor had ik even geen domicilie in België). Ook is deze boete niet verrekend met mijn belastingen van vorig jaar (terwijl andere boetes wel in mindering zijn gebracht) en is deze boete ook maar pas verschenen in mijn online dossier op my minfin.be.

Ik heb de verjaring per mail ingeroepen, maar geen antwoord op gekregen, telefonisch geraak ik niet verder dan een administratief medewerker, de ontvanger zelf is niet aan de lijn te krijgen. Indien deze boete wettelijk effectief verjaard is, wil ik voorkomen dat het bedrag ingehouden wordt van mijn belastingen.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#5 , 16 okt 2015 10:48

update: de hoofdsom zou verjaard zijn na 1 jaar, maar de gerechtskosten nog niet (pas na 10 jaar)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 okt 2015 18:12

Termijn voor strafuitvoering - het innen van de opgelegde geldboete zelf - is 5 jaar.

Gerechtskosten ... geen idee.

Emiel9
Topic Starter
Berichten: 77

#7 , 16 okt 2015 21:58

De boete zelf is na 1 jaar verjaard omdat het minder dan 25 euro was.
De gerechtskosten zouden pas na 10 jaar verjaren.

Info gekregen van de ontvanger zelf.

Franciscus
Berichten: 38587

#8 , 17 okt 2015 00:02

Als het nog een openstaande boete is een aan de wijkinspecteur vragen of u nog gesignaleerd staat.
Deze kan dan op zijn/haar beurt eens naar penale boeten bellen en vragen hoe het zit met dat dossier.
Risico bestaat dat u ineens moet betalen maar dan weet u waar en hoever het staat.

Ofwel zelf ter plaatse gaan naar de dienst penale boeten. ( Ontvanger van penale boeten)

Terug naar “Andere”