Overname zaak: gelden hoe?

Eveline K
Topic Starter
Berichten: 4

Overname zaak: gelden hoe?

#1 , 28 jul 2015 19:27

Beste,

Ik zoek een 1-manszaak over te nemen. Alles is zo goed als rond, behalve de manier waarop de gelden overgemaakt worden;
Het is zo dat ik de zaak pas in 2019 overneem, maar nu al in de zaak stap als zelfstandig medewerker.
Er liggen een aantal voorstellen op tafel, maar we geraken er niet goed uit ...
Op het moment ik de zaak overneem in 2019 is de huidige eigenaar 60+.
Heeft iemand iedeeën?
1) optie tak 21 verzekering (verkoper als begunstigde) waarin ik in tussentijd op vaste tijdstippen een bedrag stort, om op het moment van overname het volledige bedrag gestort te hebben. Op het moment van overname 2019 is verkoper 60+ (= 16,5% taks) en kan ik de overname beginnen afschrijven? + Inspelen op mogelijke wetswijziging van 60+ naar 65+ ??
2) 1x betaling bij overname 2019 + borgstelling van mijn echtgenoot, maar deze ziet dit niet zo goed zitten
3) tussentijdse betalingen op een geblokkeerde rekening?
4) ...

Hoe kunnen we dit het best organiseren? Fiscaal voordelig?

Alvast bedankt voor ideeën / tips / bedenkingen / ...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 29 jul 2015 15:17

Er zijn, zoals je zelf zegt, een aantal opties. Enkele opmerkingen:

1. Als je denkt dat de omzet en winst nog substantieel kunnen groeien in de toekomst (veronderstel van wel, anders neem je geen zaak over?), dan is het waarschijnlijk de moeite om de overname te doen via een vennootschap. De vennootschap koopt dan de eenmanszaak (activa, goodwill, etc) en schrijft deze af. Als je de zaak dan later wil verkopen dan kan je de vennootschap verkopen (= meerwaarde op aandelen -> belastingvrij). Daarnaast kan je ook gebruik maken van de verlaagde roerende voorheffing op dividenden wanneer je werkt via een vennootschap.

2. Persoonlijk zou ik als verkoper toch graag de garantie hebben dat ik effectief de gelden zal ontvangen. Gebruik van een geblokkeerde derdenrekening onder beheer van een advocatenkantoor kan een optie zijn. Je legt vandaag de spelregels vast in een contract tussen je vennootschap en de verkoper voor de overname in 2019. Tegen 2019 zal dan het gehele bedrag beschikbaar zijn op deze rekening om de overname te doen. Zo kan je bvb. contractueel vastleggen om initieel €X te storten op deze rekening, en vervolgens €Y per jaar.

Reclame

Terug naar “Andere”