rechtsgeldige overeenkomst

stashub
Topic Starter
Berichten: 1

rechtsgeldige overeenkomst

#1 , 22 jul 2015 19:43

Beste;

Daar mijn ouders en klein inkomen hebben willen we (de kinderen) opvoorhand een spaarpotje willen opbouwen om de kosten te dekken bij een overlijden van een van beide ouders.
We zijn met 6 kinderen maar met 1 is er nog weining contact en dus hebben we een overeenkomst met 5. We zijn hiermee reeds begonnen vanaf april.
Ik heb het initiatief genomen om een spaarrekeing te openen bij mijn bank, op mijn naam waar we iedere maand een afgesproken bedrag op storten.
Alles verloopt zoals overeengekomen maar ik zou graag een overeenkomst op papier willen sluiten waar alles duidelijk in vermeld staat.
Met dit document wil ik dan natuurlijk ook vermelden dat 1 broer niet zijn bijdrage leverd en dus zijn deel nadien zal moeten leveren.
Zoals ik al zei is het om kosten te dekken en bij overlijden van een van de ouders en als er geld over blijft is dit voor de nazorg van de overlevende ouder.

Is zulke overeenkomst rechtsgeldig bij ondertekeing van de 5 kinderen en wat moet ik doen zodat dit geld zijn bestemming krijgt indien ik eerst kom te overlijden. Ik heb niet gehuwd, geen samenlevingscontract of kinderen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#2 , 23 jul 2015 08:02

Je kan zoiets rechtsgeldig maken, maar daarom is het nog niet tegenstelbaar tegenover derden. Het OCMW zal bvb tegen de overlevende kinderen afhankelijk van hun inkomen een bijdrage vragen. Dat jullie elk een gelijk deel willen storten, zal niet voor hen gelden. Als het OCMW natuurlijk op vrijwillige basis het totaalbedrag van hun eisen krijgen, maakt het niet uit van wie ze die krijgen.

De fiscus zal een deel van het bedrag beschouwen als een erfenis, gezien het niet geschonken is aan een bepaalde persoon.

Reclame

Terug naar “Andere”