forfaitaire beroepskostenaftrek

piano
Topic Starter
Berichten: 1

forfaitaire beroepskostenaftrek

#1 , 08 jul 2015 15:32

Heeft mijn zoon van 22jaar recht op een forfaitaire beroepskosten aftrek?
Hij studeert aan het conservatorium van Tilburg en huurt daar een studentenkamer.
Per jaar ontvangt hij 6000 euro onderhoudsgeld van zijn vader (gynecoloog).
Mijn zoon is gedomicilieerd op mijn adres; ik ben zijn moeder en ben onderwijzeres.
Vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 10 jul 2015 11:17

“Art.49.Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed. Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt. Art.50. § 1. De kosten waarvan het bedrag niet is verantwoord, mogen in overleg met de administratie op een vast bedrag worden bepaald. Indien geen akkoord wordt bereikt, taxeert de administratie die kosten op een redelijk bedrag.§ 2...”(10 april 1992 Wetboek Inkomstenbelastingen).

“Nummer 50/1 Ingevolge art.50,§1 WIB 92, mogen de beroepskosten waarvan het bedrag niet is verantwoord, in overleg met de administratie op een vast bedrag worden bepaald. Voor de toepassing hiervan is vereist dat de belastingplichtige de belastingambtenaar de redelijke overtuiging kan bijbrengen van de echtheid van de beroepskosten, waarvan hij het bedrag niet kan verantwoorden met bewijsstukken of met andere bewijsmiddelen (waaronder de collectieve akkoorden). Deze wetsbepaling stelt echter uitdrukkelijk dat indien geen akkoord wordt bereikt, de administratie ertoe gehouden is die kosten op een redelijk bedrag te ramen (Senaat, zitting 1972-1973, Vers. Comm. Fin., doc. 278, blz. 10 - zie verder 50/13). Deze verplichting voor de administratie heft echter geenszins de bewijslast van de belastingplichtige op; evenmin laat dit hem toe geen enkel stuk over de totaliteit van de beroepskosten neer te leggen zonder aan te tonen dat dit bewijs niet of minstens moeilijk kan worden geleverd. Zo kan bijvoorbeeld voor vervoer- en representatiekosten niet worden teruggegrepen naar een redelijke schatting, daar deze kosten zeer gemakkelijk aan de hand van controleerbare bescheiden kunnen worden aangetoond (Brussel, 22.4.1993, erfgenamen de Meeus d'Argenteuil R., niet gepubliceerd).
[zie zelf vervolg op : http://ccff02.minfin.fgov.be/KMWeb/docu ... ighlighted" onclick="window.open(this.href);return false;].
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

jef007
Berichten: 1680

#3 , 10 jul 2015 12:53

mi : als hij student is, zou hij thuis moeten gedomicilieerd zijn.
en dan is er geen recht op aftrek onderhoudsgeld
en
forfaitaire beroepskosten kunnen enkel van "loon" afgetrokken worden, niet van ontvangen onderhoudsgeld

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 10 jul 2015 15:07

Voor onderhoudsgelden is er geen beroepskost aftrekbaar. Indien dit zijn enige inkomsten zijn , betaalt hij geen belastingen vermits hij onder het vrijgestelde bedrag blijft. Er worden toch 20 % kosten afgetrokken = onderhoudsgelden zijn voor 80 % belastbaar. Zonder andere inkomsten blijft hij fiscaal wel ten uwen laste.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Andere”