Iemand geld lenen - Belastingsvoordeel?

Vince187
Topic Starter
Berichten: 14

Iemand geld lenen - Belastingsvoordeel?

#1 , 01 jun 2015 10:20

Hey iedereen,

Ik wil als particulier iemand een aanzienlijke som geld regelen. Dit zal allemaal netjes op papier worden gezet etc. zodat er later geen problemen van komen. Nu, ik meen mij te herinneren dat je met iemand geld te lenen ook een belastingvoordeel kan doen. Althans, ik dacht toch dat ik dat ergens had gelezen maar Google levert niet meteen iets op.

Zijn er hier mensen die dat kunnen bevestigen of ontkennen en me eventueel wat meer informatie daaromtrent kunnen verschaffen? Alvast bedankt & allemaal nog een prettige maandag gewenst!

Vince

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart 01
Berichten: 153

#2 , 01 jun 2015 11:45

http://www.pmv.eu/nl/diensten/winwinlening" onclick="window.open(this.href);return false;

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 jun 2015 11:47

Pas op met deze link, ik krijg een virus melding !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Bart 01
Berichten: 153

#4 , 01 jun 2015 12:12

Ik krijg in elk geval geen virus melding ...

Dit is de officiële site voor win/win leningen. Op vlaanderen.be en unizo.be wordt ook naar deze site gelinkt.

Vince187
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 01 jun 2015 12:26

Bedankt voor de snelle antwoorden! Maar dat gaat precies specifiek over ondernemers? Het geld dat ik zou uitlenen, zou dienen voor de aankoop van een woning? Niets te maken met ondernemerschap ofzo... En dat is blijkbaar toch één van de voorwaarden lees ik in de FAQ van de winwin.

JPV
Berichten: 14657
Juridisch actief: Ja

#6 , 01 jun 2015 12:38

privé (uit)lenen voor aankoop woning kan idd niet met een belastingsvoordeel.

Sirkii
Berichten: 5396

#7 , 01 jun 2015 13:27

Er is wel een belastingsnadeel : de kredietnemer wordt geacht om 25% roerende voorheffing te betalen.

Zie voor details: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... orheffing/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vince187
Topic Starter
Berichten: 14

#8 , 01 jun 2015 18:10

Er is wel een belastingsnadeel : de kredietnemer wordt geacht om 25% roerende voorheffing te betalen.

Zie voor details: http://financien.belgium.be/nl/ondernem ... orheffing/" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt voor de heads up! Dus de uitlener (ikzelf dus) moet op de intrest die ik 'verdien' eigenlijk 25% inleveren? En als ik het geld uitleen aan een intrest van 0% (ik hoef er niet aan te verdienen - het is puur uit 'barmhartigheid), dan bedraagt de roerende voorheffing ook 0 euro, of is dat te simpel gesteld?

Fortuin
Berichten: 1013

#9 , 02 jun 2015 17:09

Inderdaad.

Stel, u leent €10.000 aan een vriend met een interestvoet van 4% per jaar (laten we om makkelijk te rekenen geen rekening houden met kapitaalaflossingen). Deze zal dan 4% op €10.000 dienen te betalen, wat u bruto €400 per jaar oplevert. Netto zal u dus €300 (3%) overhouden, oftewel €400 - 25%. Op kapitaalaflossingen dient uiteraard geen roerende voorheffing betaald te worden.

Bij "gratis" leningen tussen particulieren is er in principe geen roerende voorheffing te betalen. Hier en daar zal er wel een fiscaal ambtenaar zijn die van mening is dat hierop een 'fictieve' heffing (van de marktrentevoet) dient te gebeuren. Maar, dit zullen er maar enkelen in het geheel zijn. En dan moeten ze het al weten, natuurlijk.

Terug naar “Andere”